oslofjord Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 (edited) Link til utkast til forskiften: § 9 Båtførerregister Opplysninger om personalia, båtførerprøven, båtførerbeviset m.v. føres i et register (båtførerregisteret). Registeret skal ikke inneholde sensitive opplysninger. Sjøfartsdirektoratet er behandlingsansvarlig for registeret. Det obligatoriske båtregisteret er heldigvis er historie, men i ly av båtførerprøve-debatten dukker det ( i følge linken over) opp et nytt statlig register ...båtføreregisteret. Kjenner noen til dette båtfører-registeret ? Hvem sitter på dette sensitive registeret nå ? Er det statlig ? Det heter i forslaget at: "Registeret skal ikke inneholde sensitive opplysninger", men det er vel sensitivt nok hvis det der står årsaken til at enkelte mister retten til å færdes til sjøss??....og denne informasjonen lagres i 100 år framover.... Hvem kan opplyse almuen om hvem-hva-hvor rundt dette påtenkte båtførerregisteret ??? Båtfører-register tråden er ihvertfall på plass....kjør debatt ! Edited January 22, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
tom-ass Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Norsk Test? Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
JanS/EIR Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Kan dette være så mye farligere enn Førerkortregisteret? Der står det vel også litt av hvert om oss? Men det er klart at "store bror ser deg"------- ---allerede. mvh JanS Quote Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
oslofjord Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Norsk Test? Er det et privat firma som sitter på dette obligatorsiske registeret ?? Quote Link to post
oslofjord Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Kan dette være så mye farligere enn Førerkortregisteret? Jeg regner med at det er strenge regler for taushetsplikt og hvem som kan snoke i førerkort registeret....er det tilsvarende strenge personvernrutiner hvor nå enn det sensitive båtføreregisteret er ?? Quote Link to post
Hansi Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 (edited) Arbeidsgruppen har startet arbeidet med å utarbeide de forskjellige bestemmelser som skal være klart til 2010. Edited January 22, 2009 by Hansi (see edit history) Quote Link to post
oslofjord Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Havner svartelisten (de som blir nektet å føre båt pga uaktsomhet) i dette båtførerregisteret også for de som er over 30 år og dermed i utgangspunktet ikke er i registeret ?? Quote Link to post
Hansi Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Hakke peiling, men de forskjellige scenarioer blir vel sikkert gjennomgått i denne gruppen som er nedsatt. Quote Link to post
Sydvesten Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Flott tiltak som hilses velkommen ... De fleste som har rent mel i posen vil neppe ha store problemer med et slikt register vil jeg tro.... muligens med unntak av noen kverulanter da... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 De som ikke har rent mel i posen har ihvertfall ikke problemer, garantert, de gir f... uansett. Quote Link to post
JanS/EIR Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Jeg regner med at det er strenge regler for taushetsplikt og hvem som kan snoke i førerkort registeret....er det tilsvarende strenge personvernrutiner hvor nå enn det sensitive båtføreregisteret er ??/quote Nå vet vel ingen enda hva denne arbeidsgruppen kommer fram til, men det bør vel ligge i kortene at et Båtførerregister blir underlagt samme personvernrutiner som f.eks. Førerkortregisteret? Hvis ikke så får vi vel pusse Georg Apenes på dem! mvh JanS Quote Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Fanafjord Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Flott tiltak som hilses velkommen ... De fleste som har rent mel i posen vil neppe ha store problemer med et slikt register vil jeg tro.... muligens med unntak av noen kverulanter da... Melder meg som første kverulant. Har rent mel i posen og er imot en båtførerregister enkelt og greit for det er 1) sløsing med mine skattepenger, 2) enda en datasamling av storebror som har potensial til å ødelegge personlig frihet, 3) Som ekte kverulant er jeg prinipiellt mot statlig sentralisme, overformynderi, samordning, monopoler, registrer, byråkrater og annet tull Oslo måtte finne på for å holde styr på resten av landet. Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Poseidon Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Såvidt jeg kjenner til har Sjøfartsdirektoratet inngått en midlertidig prøveavtale med Norsk test i Kirkenes om at de skal overta direktoratets gamle register over utstedte båtførerbevis. Tidligere var det vi sensorer som selv utstedte båtførerbevisene og sendte våre lister inn til direktoratet, med navn, adresse og fødselsdato. Dessverre var ikke alle sensorer like påpasselige med å sende inn listene - og det er konsekvensene av dette man støter på når enkelte ikke finnes i registeret og derfor ikke kan få utstedt duplikat av båtførerbeviset. Nå har Norsk test i Kirkenes overtatt utstedelsen av båtførerbevis og de fører selv et register over de bevis som utstedes. Vi som driver som sensorer har nå mulighet for å logge inn og registrere de som har vært oppe til prøven, slik at de kan få utstedt sine båtførerbevis. Vi har også en mulighet for å gå inn og sjekke status på våre innrapporterte kandidater. Erfaringene så langt er "blandet" for å si det pent. For selv om man legger inn en ekstra stor porsjon toleranse og velvilje for å ta høyde for innkjøringsproblemer, så er min personlige erfaring høyst variabel. Det er et sammenhengende surr med betalt/ubetalt, utstedt/ikke utstedt, forsinkelser, manglende kort, osv, osv. Datasikkerheten Norsk test i Kirkenes opererer med er et sørgens kapittel for seg selv Tilstanden må - iallefall etter min erfaring - bli veldig mye bedre for at dagens prøveordning kan sies å være riktig vei å gå . . . . Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
oslofjord Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 (edited) Såvidt jeg kjenner til har Sjøfartsdirektoratet inngått en midlertidig prøveavtale med Norsk test i Kirkenes om at de skal overta direktoratets gamle register over utstedte båtførerbevis. Datasikkerheten Norsk test i Kirkenes opererer med er et sørgens kapittel for seg selv Høres ikke bra ut.....hvor er Datatilsynet ? Edited January 22, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts