Jump to content

teakdørk Fairline 36 sedan

Ktveiten

Recommended Posts

Litt avhengig av hvilket prinsipp du har tenkt å bruke. Skal det skrues eller skal det hellimes. Kan hende du får noen tips dersom du går inn på tråden min om dørkprosjekt + div. på en W 8000 og leser litt.

Det kan jo bli mye det samme selv om båten din er større.

Planlegg i alle fall godt i forveien ta nøyaktige mål og lag en tegning i målestokk. Lag så en mal av plater først som du kan bygge dørken på. Uansett om den skal skrues eller hellimes.

Når det gjelder å legge "teakdørk" på forskjellige områder av dekket (altså ikke inne i båten) er det så langt jeg har forstått endel spesielle forhold som må ivaretas. Det ene er det estetiske med å tilpasse og legge stavene. Det andre er å forebygge at kombinasjonen vanninntregning og frost kan skade festet. Et forhold her er kvaliteten på treverket. Stavene kan limes til et dødt underlag som er tilpasset dekket. Dette underlaget limes/skrus til det orginale dekket med undertrykk.

Jeg har en fransk bygget båt med teakdørk og er engstelig for at verftet ikke har tilstrekkelig kompetanse til å forebygge frostspregning. Jeg har derfor båten i opplag under tak. Det skal bli spennende å se hvordan dekket oppfører seg over tid. I verste fall må jeg legge på nytt.

Glomma Båt har lagt teakdørk på en tilsverende Beneteau Trawler - resultatet ble pent, se også http://www.stormway.no/service/index.html.

Takker for alle gode innlegg, er ny her på forumet og er overrasket over gode og seriøse innlegg! Skal ikke legge parkett, men TEAKDØRK. Kjøpes som hel plate, men er ikke sånn plastlaminat som selges i div butikker. Tror det beste og fineste med tanke på detaljer vil være å lime. Kan jeg da bare lime rett på eller må jeg legge noen form beskyttelse under? Har glassfiberunderlag på akterdekket og treunderlag inne under tak.

MVH Ktveiten

Så vidt jeg har forstått må du lime med undertrykk slik at plata du limer "suges" til dekket.

Du må i forkant foreta veldig grundig rengjøring av dekket.

Jeg finner ikke bilder i farten av hvordan du lager undertrykk. Kort fortalt taper du plastfolie (eksempelvis 0.3 mm fuktsperre) over området som skal limes og kobler en støvsuger eller lignende til folien slik at det blir undertrykk under plasten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...