Jump to content

trimplan til nordkapp 17 av eldre utgave

bleiking

Recommended Posts

Er det noen som har noen peiling på trimpaln til en nordkapp 17 av eldre årgang

den ligner på den som er under oppusing her inne

lurte på og kjøpe de som er på biltema men er usikker på hvordan de vil funke på båten

noen som har noen syns punkter på det her inne??

den stakars gamle balja mi trenger litt mere hjelp :sailing:

vil heilt sikkert fungere utmerket men ville heller sett på f.eks Lenco da de er helt lukkede systemer med kun elektrisk kabel ut til sylinder og har retur til øverste posisjon når tenningen slås av mens biltema sitt system har pumpe inne i båten og hydrauliske slanger ut og dermed meir omfattende montering og en kilde til evt problemer. prisforskjellen er ikkje all verden.

og vil ikkje rette opp båten om den er skeivlastet eller det blåser fra siden..

Det trodde jeg også, men med min 16' Sessa jeep 50 Hk er det ikke slik.

Jeg har prøvet ved å la folk flytte på seg, kjøre litt villmann i hekksjø og i plan, gjør de en utmerket jobb.

Hvordan de virker under 10 kn har jeg aldri tenkt på.

Men hvis du skal ha full trim, med skeiv last, i alle hastigheter - så er det nok bare individuellt justerbare flaps som duger.

Har selv hatt nordkapp 17 med trimplan. Lagde disse selv av syrefaste stålplater, og strekkfisker.. Dette fungerte utrolig bra, og kostet ikke mer enn 1000 lappen. Og helt idiotsikkert og problemfritt Problemet mitt med nordkappen var at den var baktung, ikke ustabil sideveis.

Savner den båten..... :wink:

• 2 weeks later...

det er forsåvidt det som er problemet mitt og at den er baktung

kommer sikkert av den gode gamle vp som står i bak der

den er litt fjuskat i styringa og men det fikser seg lett når jeg har retta ut styre vairene

men den planer jo når jeg passerer 15+ knop

men det er det før som er slit

det er jo ltt farts bestemelser her innerst i oslofjorden

Jeg monterte Lenco elektriske plan på gamlebåten, en Mørebas 17.

Kjempeenkelt å montere...og elektriske trimplan gir jo litt ekstra justeringsmuligheter sammenlignet med smart-tabs

Det var suksess fra første stund, rettet opp sideveis uansett last, gikk raskere på plan og fikk nesten 2 knop ekstra :smiley:

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

tror ikke det er vann i skummet men har en gammel tung vp motor på rundt 140 hester

Hadde den på sykehus en liten tur i sommer og det er utroligt hvor mye ny olje i motoren gjør

Men jab hva er prisen på de flappsene du hadde og er det vanskelig og skru inn

jeg har null peling men prøver og lære litt nå da som jeg har båten

Den skal sies at jeg ikke hadde båten på sykehuset bare for og bytte olje det blei bare gjort som en bonus

men uansett

jeg trenger på sikt flapps som hjelper den opp i plan og hjelper på sideslingring eller hva jeg skal kalle det

slik at den blir mere retnings stabil når den er i fart

og det skal funke sikkelig fra dag 1 gidder ikke masse pikk pakk frem og tilbake med eksprimentering

og helst så billig så mulig

men det er jo en selvfølge

siden slike prosjekt lett har for og gå over stokk og stein

legger ut en ny tråd etterhvert når all planlegging er unnagjort og arbeidet begyner

ikke noe problem å koble det heller men mere å vedlikeholde?? når det ryker en sylinder etc flyr det vel en båtlapp eller 2 da og ??

men fordelen er vel at du kan justere for å holde båten rett i vannet

en bakdel er at det er nok dubeditter som kart - kartplotter etc etc og holde styr på og for min del ble valget greit - minst mulig klin :yesnod:

Det blir jo alltid et valg da, og for meg var det viktige å få mulighet til å justere sideveis trim.

Hvis du alltid har noen med eller hvis båten er greit balansert så er det ikke noe problem, av en eller annen grunn hadde Mørebas'en min batteriet på samme siden som førerposisjonen. Når jeg da var alene ombord ble båten veldig skjev, så derfor valgte jeg elektriske.

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Det er forsåvidt en av grunnen til at jeg ønsker og skaffe meg trimplan

dete r jo for og motvirke sidedrift når jeg er aleine i båten

også er det jo en bonus visst jeg kommer bare littegrann fortere frem

Så på lenco sine og de virka jo greie de

er det noen som veit hvor de selges i norge da

Denne båten er jo et langtids prosjekt som skal bli fin til slutt men hele tiden kunne være i bruk på vår/sommer/høst delen av året

men nå kommer det snart en liten en hjemme så det blir nok mindre tid til og leke med den en stund fremover nå