bleiking Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Er det noen som har noen peiling på trimpaln til en nordkapp 17 av eldre årgang den ligner på den som er under oppusing her inne lurte på og kjøpe de som er på biltema men er usikker på hvordan de vil funke på båten noen som har noen syns punkter på det her inne?? den stakars gamle balja mi trenger litt mere hjelp Quote Link to post
Kaptein Kødd Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Hva med automatiske Smart Tabs? Fått mye skryt rundt om på nettet. http://www.nauticusinc.com/smart_tabs.htm Quote Link to post
Wakeboarder Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Jeg har biltema sine trimplan på min nordkapp 17, funker fint som snus! ;) Quote Link to post
Bearded Beast Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 vil heilt sikkert fungere utmerket men ville heller sett på f.eks Lenco da de er helt lukkede systemer med kun elektrisk kabel ut til sylinder og har retur til øverste posisjon når tenningen slås av mens biltema sitt system har pumpe inne i båten og hydrauliske slanger ut og dermed meir omfattende montering og en kilde til evt problemer. prisforskjellen er ikkje all verden. Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Enklere installasjon enn Smart Tabs finnes ikke. Og når de først er på plass, behøver du ikke tenke mer på dem. Quote Link to post
Bearded Beast Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 smart tabs er nå bare en gassfjær på linje med den på bakluker på bil og vil ikkje rette opp båten om den er skeivlastet eller det blåser fra siden.. Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 og vil ikkje rette opp båten om den er skeivlastet eller det blåser fra siden.. Det trodde jeg også, men med min 16' Sessa jeep 50 Hk er det ikke slik. Jeg har prøvet ved å la folk flytte på seg, kjøre litt villmann i hekksjø og i plan, gjør de en utmerket jobb. Hvordan de virker under 10 kn har jeg aldri tenkt på. Men hvis du skal ha full trim, med skeiv last, i alle hastigheter - så er det nok bare individuellt justerbare flaps som duger. Quote Link to post
Bearded Beast Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 ja det er nå et vesentlig billigere alternativ. og om kun raskere og bedre planing er det som trenges så er det nok et godt alternativ ja Quote Link to post
tomeriks Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Har selv hatt nordkapp 17 med trimplan. Lagde disse selv av syrefaste stålplater, og strekkfisker.. Dette fungerte utrolig bra, og kostet ikke mer enn 1000 lappen. Og helt idiotsikkert og problemfritt Problemet mitt med nordkappen var at den var baktung, ikke ustabil sideveis. Savner den båten..... Quote Link to post
bleiking Posted January 31, 2009 Author Share Posted January 31, 2009 det er forsåvidt det som er problemet mitt og at den er baktung kommer sikkert av den gode gamle vp som står i bak der den er litt fjuskat i styringa og men det fikser seg lett når jeg har retta ut styre vairene men den planer jo når jeg passerer 15+ knop men det er det før som er slit det er jo ltt farts bestemelser her innerst i oslofjorden Quote Link to post
Superkul Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 jeg hadde atomatiske trimflaps på nordkappen min og det funket ekstremt bra - hadde ikke giddi tenkt på å kobla opp masse annet ræl - den gikk i plan pronto og båten ble mye stødigere og roligere i bølger etc - helt rått Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 en annen ting - den bør gå i plan leeeeeeeeeeenge før 15 knop ellers må det være noe gæli Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
Brodern Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Her er en snutt an Nordkappen min. Går i plan leeenge før 15 knop ihvertfall. ca 2.20 ut i filmen ser man hvor raskt den går i plan fra man hører gassen går i bunn og den faller i plan Quote Føkk deg... Link to post
Superkul Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 en annen ting om har blitt nevnt flere ganger er å sjekke om den er full av vann i det dobble skroget - er det vann i flyteskummet kan det godt stemme du sliter med å få den i plan Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
TrondT Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Jeg monterte Lenco elektriske plan på gamlebåten, en Mørebas 17. Kjempeenkelt å montere...og elektriske trimplan gir jo litt ekstra justeringsmuligheter sammenlignet med smart-tabs Det var suksess fra første stund, rettet opp sideveis uansett last, gikk raskere på plan og fikk nesten 2 knop ekstra TrondT Quote Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
bleiking Posted February 5, 2009 Author Share Posted February 5, 2009 tror ikke det er vann i skummet men har en gammel tung vp motor på rundt 140 hester Hadde den på sykehus en liten tur i sommer og det er utroligt hvor mye ny olje i motoren gjør Men jab hva er prisen på de flappsene du hadde og er det vanskelig og skru inn jeg har null peling men prøver og lære litt nå da som jeg har båten Den skal sies at jeg ikke hadde båten på sykehuset bare for og bytte olje det blei bare gjort som en bonus men uansett jeg trenger på sikt flapps som hjelper den opp i plan og hjelper på sideslingring eller hva jeg skal kalle det slik at den blir mere retnings stabil når den er i fart og det skal funke sikkelig fra dag 1 gidder ikke masse pikk pakk frem og tilbake med eksprimentering og helst så billig så mulig men det er jo en selvfølge siden slike prosjekt lett har for og gå over stokk og stein legger ut en ny tråd etterhvert når all planlegging er unnagjort og arbeidet begyner Quote Link to post
Superkul Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 det var bare å kline på - lett bruksanvisning - forborre lite hull i ale hulla og klin på litt sika e.l så det blir tett lurer på om jeg ga 1600 kr dengangen og det var di største jeg fikk fra ta-mar på slemmestad du kommer aldri og angre når du har satt det på Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
TrondT Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Moteringsforskjellen mellom Smart tabs og Lenco elektriske er vel bare ledningen fram til panelet og en sikring mot +12v. Prisforskjellen er vel heller ikke allverden, jeg mener jeg betalte rett over 2 båtlapper for de som jeg hadde på Mørebas'en TrondT Quote Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Superkul Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 ikke noe problem å koble det heller men mere å vedlikeholde?? når det ryker en sylinder etc flyr det vel en båtlapp eller 2 da og ?? men fordelen er vel at du kan justere for å holde båten rett i vannet en bakdel er at det er nok dubeditter som kart - kartplotter etc etc og holde styr på og for min del ble valget greit - minst mulig klin Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post
TrondT Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Det blir jo alltid et valg da, og for meg var det viktige å få mulighet til å justere sideveis trim. Hvis du alltid har noen med eller hvis båten er greit balansert så er det ikke noe problem, av en eller annen grunn hadde Mørebas'en min batteriet på samme siden som førerposisjonen. Når jeg da var alene ombord ble båten veldig skjev, så derfor valgte jeg elektriske. TrondT Quote Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
bleiking Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Det er forsåvidt en av grunnen til at jeg ønsker og skaffe meg trimplan dete r jo for og motvirke sidedrift når jeg er aleine i båten også er det jo en bonus visst jeg kommer bare littegrann fortere frem Så på lenco sine og de virka jo greie de er det noen som veit hvor de selges i norge da Denne båten er jo et langtids prosjekt som skal bli fin til slutt men hele tiden kunne være i bruk på vår/sommer/høst delen av året men nå kommer det snart en liten en hjemme så det blir nok mindre tid til og leke med den en stund fremover nå Quote Link to post
Recommended Posts