Chris284 Startet 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2009 Skal montere nye diesel forfilter med vann avskiller. Har to tanker og ventiler for valg av antall og hvilken tank som benyttes. Hver motor bruker ca 50 L/t på max rpm, så da er spørsmålet hvor stor kapasitet filteret må ha. Jeg har sett at fødpumpen ofte gir dobbelt så mye som forbruket og et filter bør klare det samme eller mer. Et filter som klarer 100L/t burde klare dette. Har sett på Racor/Parker 220 eller større. 220 (20gal/t) kan kanskje bli for lite. Slangen fra tank har 10mm innvendig diameter, så det er vel grenser for hvor mye diesel som kan passere. Ellers så kan jeg få kjøpt et som klarer 80 gal/t. Det er et originalt Volvo filter med termisk bypass og mulighet for varsling ved vann i dieselen om man har en ekstra modul. Eneste aber er at det er neste 40 cm langt. Vil i så fall ha et filter som kan skrus rett på og uten bolten som stikker ned igjennom filter og bunn (CAV). Hadde et slikt filter med gjennomgående bolt i en Storebro med Volvo motorer. Det var et skikkelig søl hver gang man skulle bytte filteret og samtidig passe på to-tre gummiforinger. Hva har dere montert på tilsvarende motor(er)? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
mask Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Sjekk med motorleverandør/forhandler, de gir deg den rette informasjonen på capasitet. Dette må du vite før du kjøper noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.November.2019 Link til dette innlegget Svart 11.November.2019 (redigert) Vedr. dieselfilterkapasitet så fant jeg følgende i en gammel Båtmagasinet-artikkel. "En Volvo Penta KAD 44 på 260 hk har et forbruk på ca 60 liter i timen på full gass. Denne motoren krever et vannutskillende filter med kapasitet på 200 liter i timen, ca tre ganger forbruket på full gass." Da skulle jo en kapasitet som f.eks. Racor 500FG på 227 liter/time (60 gallon) rekke fint opp til 250-300 hk siden man sjelden kjører på full gass uansett. Kina-kopiene av disse er jo ganske rimelige Her er en slik kopisak. Redigert 11.November.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chris284 Svart 11.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2019 Hei. Nå løste det seg da jeg holdt på å montere nye motorer. Fant ut av forbruk og retur, så endte opp med Racor 500 og i tillegg har jeg kjøpt en kina kopi som ikke er montert ennå. Racor filtrene har vært tilstrekkelig så langt. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Coast Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Hei. Jeg ser ut fra andre bilder at dette filteret har innløpssiden til venstre. Er det mulig å snu filteret 180 grader i festebraketten slik at innløpet kommer på motsatt side? Dvs at at de fire skruen passer uansett hvordan det settes sammen. Det blir liksom helt feil for meg å tekke slangene rundt filteret. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.