Jump to content

Er det skadelig å kjøre systemrens på martec?

blycher

Recommended Posts

Hei igjen!lurte på om det var noen ulemper ved å kjøre systemrens på saltvannsiden på martec varmeveksler?bør vel ta ut sinkanoden

da?har ikke hatt problemer med varmgang men det kan vel ikke skade å gjøre det for å vere sikker :smiley:

har ikke hatt problemer med varmgang men det kan vel ikke skade å gjøre det for å vere sikker :smiley:

Det er en gammel regel som sier "If it an`t broken, don`t fix it"! En skånsom rengjøring kan nok være greit, men en kraftig "syrevask" med Systemrens eller lignende kan være kraftig kost for en ellers grei motor. Midler som dette løser til en viss grad opp rust og annen korrosjon, men samtidig blir metalldelene blottet for sjøvannet, men ny korrosjon som resultat. Normalt ikke noe stort problem,men jeg for min del ville ha ventet til behovet var til stede. Så lenge temperaturen holder seg OK, er alt i orden. Finn heller noe annet å fikse på, det er som regel nok å ta av :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med index, oksydbelegg/rust er egentlig en ganske god bestyttelse mot ytterligere rust...

Kjør heller gjennom litt frostvæske dersom båten skal ligge lenge uten å bli brukt. Sett inn en treveisventil eller et T-stykke og kuleventil etter inntaket, og sett på en slange som du dytter oppi en kanne med frostvæske.

Det er en gammel regel som sier "If it an`t broken, don`t fix it"! En skånsom rengjøring kan nok være greit, men en kraftig "syrevask" med Systemrens eller lignende kan være kraftig kost for en ellers grei motor. Midler som dette løser til en viss grad opp rust og annen korrosjon, men samtidig blir metalldelene blottet for sjøvannet, men ny korrosjon som resultat.

Her er jeg ikke helt enig. Det er ikke ukjent at varmevekslere, oljekjølere og ladeluftkjølere på en flere år gammel motor kan inneholde mye slam, partikler og saltuftfelling som gjør at motoren får en høyere og høyere driftstemperatur og lavere ytelse som følge av en mindre effektiv ladeluftkjøler. Og venter man for lenge med rengjøring av disse komponentene, må de til slutt demonteres og legges i syrebad da en eller flere omganger med systemrens ikke får nok effekt. Gjennomskylling med systemrens i riktig utblandet forhold med vann med jevne mellomrom er etter min mening godt vedlikehold som kan spare eieren for mye problemer senere. Jeg har lest og hørt om en del saltvanns- og ferskvannskjølte motorer hvor det ikke har blitt gjort slik nødvendig og forebyggende vedlikehold med det resultat at motor går varm og toppakning ryker, eller i verste fall at også toppen får sprekker.

Det er ikke ukjent at varmevekslere, oljekjølere og ladeluftkjølere på en flere år gammel motor kan inneholde mye slam, partikler og saltuftfelling som gjør at motoren får en høyere og høyere driftstemperatur

Nei, det er langt fra ukjent. Og har man dette problemet skal man selvfølgelig gjøre noe med det! Men i dette tilfellet fungerer alt fint, driftstemperatur er helt som den skal være og da synes jeg det er tull å fylle syre på motoren. Men hver sin lyst, om man vil lage seg arbeid så gjerne for meg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det som er veldig greit med martec,en er å ta av endelokket som er festet med ei senterskrue i den ene enden.Da kan du inspisere de tynne røra innvendig og plukke ut eventuelle sinkrester da denne er rett på innsiden av lokket.Se også om pakning på lokket er hel.Pakkningen skal også tette mellom de to kammere.Gjør den ikke det går en del av sjøvannet rett ut igjen uten å gå gjennom kjøleren som igjen reduserer kjølingen.Martec,en er jo enkel å demontere fra motoren også siden den kun er festet med to klammer og slangetilkoblinger.Det litt spesielle med martec er at sjøvannet går inn i enden,til andre enden hvor det snur,og ut igjen i samme enden som det startet,bare på andre siden av en skillevegg.Litt vanskelig å forklare dette,men du skjønner det hvis du tar av lokket.Tror du skal være like observang på ferskvannsiden hvis motoren har gått med sjøvannskjøling før,og martec,en er ettermontert.Motoren er orginalt sjøvannskjølt så det er stor mulighet for det,men det lover jo bra så lenge den holder tempen nede.

Motoren har gått med martec ferskvannskjøling siden 1990.Så jeg tenkte bare å gi saltvannsiden en liten rens.

Men hvis systemrensen blottlegger "innvoldene" i veksleren så tror jeg at jeg lar det vere :smiley: og spesielt

hvis igjengrodde vekslere ikke er no kjent fenomen.Legger også til at motoren har hvert overhalt etter at den var bygd

om til ferskvannskjøling.

Edited by blycher (see edit history)

Jeg hadde selv denne motoren for lenge siden.Kjølinga virka bra på sjøvannsida,men på ferskvannsida tettet det seg til i et T-rør der kjølevæska går inn i motor.Ved demontering av T røret stod det rust her,men den var løs og lett å få ut.Sjekk her hvis den engang begynner å bli varm.Ingen problem etter dette.Martec,en hadde jeg ute og spylte gjennom,men det var lite å finne her,bortsett fra en klump med sink som hadde løsna fra sinkskruen.Hadde vel neppe gjort noe om den hadde blitt der til den hadde gått i oppløsning.Men vær nøye med å bytte sink for selv om varmeveksleren er i rustfritt matriale er det tynt,og tæres fort opp.Når jeg bytta kjølevæske kom det noe rust ut ved avtappningspluggene.Disse står nederst på kjølekappen på hver sylinder,altså 3 stk.Er der rust i systemet vil jeg tro det som er løst legger seg her.Ved påfylling av ny væske er det greit å la den elektriske kjølepumpa gå slik at kanalene fylles raskt opp.Løsne tempføleren ved siden av termostaten også slik at luften kommer ut ved det høyeste punktet.Beholderen med kjølevæske skal ikke være mer enn 2/3 full.Kjølekappa på giret som er sjøvannskjølt kan du også følge litt ekstra med på.Følg også med på impellerpumpa.Drypper det vann under den er det på tide å bytte tetningsringer på pumpas aksling.Gjør du ikke det kan det komme sjøvann inn i motoren.Vel,du har ikke spurt om dette så nå bør jeg kanskje klappe igjen. :smiley:

Hei hegra!nei tvert imot!dette var nyttig info for meg som akkurat har kjøpt båten med denne motoren.Da lar jeg veksleren vere.

bytter istede zinkanode på saltvannsiden og bytter frostvæske og sjekker T-stykke under manifolden.(regner med det var det du mente?)

Da burde det vere bra :smiley: Takker igjen for tips :flag:

Hvis du ikke har fått med tegning på Martec skylder jeg deg å gjøre deg obs på en ting.Hvis du tar av t-røret går det to slanger inn på dette.Slangen som går til termostathus eller i nærheten(husker ikke helt)skal være tettet med en plastplugg.Så hvis du tar av den og undrer over hvorfor slangen er tett så skal den altså være det.Slangen med plugg i erstater et rør som tidligere ledet sjøvann direkte til eksosen slik at den fikk kjøling straks etter start uten å måtte vente på at termostat skulle åpne.Kjølingen av eksos kommer nå rett i fra martec,en.Du skjønner det nok når du får sett nærmere på dette,men jeg stussa litt selv over denne pluggen.Det kan være at slangen er erstattet med plugg i t-rør og termostathus.Iså fall ser du bort fra det jeg har nevnt. Ellers er jeg enig med de som sier at du trenger jo ikke skru på noe som fungerer,men dette er jo ganske enkle greier å kontrollere,og bytte av kjølevæske skal jo skje fra tid til annen uansett.Lykke til. :smiley:

Takk for infoen!fikk et tips av en bekjent om å gå inn på martec.se.Der fant jeg tegninger av alt jeg trengte.

skjønte også da det med den plastpluggen etter T-stykket.Veldig bra side dette! :smiley:

Ellers takker jeg for all infoen jeg har fått hittil :flag: