Jump to content

Overgang motorbåt til seilbåt..

sjøkrabbe 32

Recommended Posts

Hei.

Var ombord i en seilbåt forrige uke for og kikke litt.Ble litt imponert over plass og inredning i denne men dette var jo en 50 foter jannua(Unskyld skrivefeil).

Da jeg bor i båten var det løsninger på inventar jeg såg på.

Må vel si jeg fikk lyst på en seilbåt, men har det jo godt i den jeg har og.

Når man aldrig har seilt før er vel dette en stor overgang :crazy:

Hvor enkelt er det og seile en ca 40 foter alene,noen formeninger om det :confused:

Har vært og kikket på en Bavaria 38 nå og da :yesnod: Likte den og eg :yesnod:

jeg byttet i høst. Det alle tror er at det er så vanskelig å seile, men det er jo bare å skynde seg langsomt. Det er jo motor i seilbåten som kan brukes.

Det som vel er viktigst er å forutsette en god autopilot fra dag 1.

Noen forhold bør du ha tenkt igjennom. Dybde, høyde og framkommelighet på trange steder. Er disse forhold i orden er seilbåt bare å anbefale.

Vedrørende størrelse og seile alene, er dette heller ikke noe problem, men regelen er jo større båt, desto større krefter er i sving. Men det betyr bare at med stor båt, vil du ta det litt mer med ro til å begynne med enn med en mindre.

Med stor seilbåt, må du også regne med å måtte ligge mere på svai, da plass i havner blir litt mangelvare.

Hvor enkelt er det og seile en ca 40 foter alene,noen formeninger om det :confused:

Har vært og kikket på en Bavaria 38 nå og da :yesnod: Likte den og eg :yesnod:

Jeg har en Bavaria 38, og den anbefales på det varmeste. Det er imidlertid mange flotte båter å velge i, så hvilket merke du velger er mer avhengig av personlig smak og behov. Kvaliteten er nokså den samme om du velger Bavaria, Hanse,Beneteau,Jeanneau,mfl. Løsninger og fokus er imidlertid forskjellig.

40 fot er en fin størrelse for seilas alene, men du bør ha autopilot og ankervinsj. Dessuten vil jeg personlig anbefale baugpropell slik at du slipper å bekymre deg for om du håndterer båten ved havnemanøver i dårlig vær. Har du rutinert mannskap ombord kan man godt si at baugpropell er unødvendig. For min del handler det om å kunne håndtere båten greit alene.

Takker for innspill, vet jo at det og spør folk om og velge båt er smak og behag da men prøver da:-)

De som har seilbåt rundt 40fot, kan de svare meg lett og kort hvorfor de endte opp med den seilbåten de har i dag :smiley:

Hvor mange modeller de så på og hva de såg etter når de skulle velge:-)

Har kansje tenkt meg og legge meg på en pris rundt 1 til 1,5 mill da.

Noen anbefalinger :confused:

Eneste som er kjipt er og selge noe i dette markede, men har det jo ikke travelt med det da, siden jeg bor godt i denne båten da:-)

Man MÅ ikke bruke alle seilene fordi om de er der... en bruker vel helst de som situasjon og erfaring tilsier. Betjeningsvennlighet er jo også så mangt. En skøyte gir deg i hvertfall tid nok til å gjøre det du må.

At båttypen lystrer roret dårlig er vel mest en myte, selv om den ikke snur på en femøring.

Og det fins dårlig seilmessig konstruerte båter både av ene og andre sorten.

De som har seilbåt rundt 40fot, kan de svare meg lett og kort hvorfor de endte opp med den seilbåten de har i dag :smiley:

Hvor mange modeller de så på og hva de såg etter når de skulle velge:-)

Det er ingen sak å fortelle om båtvalget. Men å gjøre det kort er jo noe annet... Den billige enden av seilbåtmarkedet i dag kan deles (grovt sett) i to. På den ene siden har man de båtene som har mest mulig volum for pengene, men er ganske kjedelige å seile som f.eks denne:

http://www.almiyachts.com/charter_boats/cy...yclades_43.html

På den annen side har man performance-cruisere der man ofrer deler av bovolumet for å få en raskere, mer sportslig båt som er gøyere å seile, som f.eks denne:

http://www.mondialbroker.com/detail.taf?B=184436

Målet mitt var å kombinere disse prioriteringene på best mulig, og det gjorde jeg ved å kjøpe en Sun Fast 43. Det er en båt som har bortimot samme volumet som båten i eksempel 1 kompinert med mye av seilegenskapene fra båten i eksempel 2. Slike båter er ofte dyrere enn de rene volumbåtene, derfor gikk jeg for et eksemplar som var brukt 5 år som utleiebåt i Kroatia. Dermed ble ikke prisen så ille som den kunne blitt.

Dette er veldig grovt forklart. De fleste av dagens billigbåter ligger et sted mellom disse to eksemplene.

Anbefalinger:

Volumbåter:

Bavaria 39 cruiser

Bavaria 42 cruiser

Bavaria 40 vision

Jeanneau sun od 40, 40ds , 42 og 42ds, 43 og 43ds

Beneteau oceanis 40,411,423 og 43

Dufour 385

Merk at de som heter "ds" eller "vision" har store vinduer og er ekstra populære blandt tidligere motorbåtfolk.

Raskere båter:

First 40.7, 44.7

Sun fast 40, 43

Elan 40, 410

Hanse 400, 411

+ Mange flere.

Min anbefaling akkurat nå: hanse 411 , x-412 X-412 er egentlig ikke en "billigbåt". Men dette er en konkurransedyktig pris på en kvalitetsbåt.

I utlandet: Elan 45 Denne har stått til salgs lenge og er det beste kjøpet på nyere billigbåt jeg kunne finne. Bare vent på litt gunstigere eurokurs. Grunnene til å anbefale denne er:

- Rullemast som mange ferske seilere liker

- To bad og en ekstra dusj

- En av yanmars beste motorer

- fire kabiner med mange gode skap gjør at den har mange muligheter som bobåt

- Elan er rimelig der nede, men i Norge har de høy status og godt rykte. Dermed gode muligheter for å få igjen pengene ved videresalg.

- Den båten seiler meget bra for å være en volumbåt.

- Utrolig mye båt for pengene og prisen er kanskje prutbar også.

Ulempen er at det fort blir en del papirarbeid og forsinkelser når båten skal ut fra landet der nede.

Lykke til med valget. Husk at så lenge man kjøper og selger i samme marked er det egeltlig uinteressant hvordan markedet egentlig er.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...