Jump to content

Erfaringer etter konvertering fra motor til seil?


Spinner

Recommended Posts

Har akkurat kommet tilbake fra ferietur med min 27 fots snekke, og føler sterkere enn noen gang at tiden for en overgang til seilbåt nærmer seg raskt. Med den sommeren vi har hatt til nå med bare 1 dag sol pr. 4 dager regn, er jeg "møkk-lei" kalesjer og dårlig plass. Jeg fristes kraftig av en seilbåt på rundt 37-38 fot, som er langt mer stabil enn min båt, og som har masse plass under dekk. De mest moderne seilbåtene har nå så mange vinduer og luker at kjellerfølelsen er borte. Som snekke-mann er jeg ikke opptatt av fart, så en seilbåt skremmer meg ikke av den grunn, men hvordan har det gått med dere som allerede har konvertert?

 

- Ble det sånn dere hadde tenkt? :yesnod::nonod:

- Hva er bra og hva er mindre bra? :nonod::crazy::smiley:

 

Noen vil sikkert si at jeg bør kjøpe meg en kalesje-fri båt, eller en flybridgebåt, men jeg ser svarte skyer i horisonten i forhold til kommende restriksjoner for store båter med store motorer. Fokus på miljø og forurensning vil nok i større grad enn i dag, prege fremtidens båtliv.

Så hvorfor ikke bare hoppe i det, og kjøpe en seilbåt?

Det hadde vært fint om noen av de som har konvertert kan dele sine erfaringer. :smiley:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Vi konverterte fra 32 fot/30 knop til 44 fot velbrukt seilbåt. Når det gjelder akkurat denne seilbåten, Beneteau Oceanis 443, så har den gått som charterbåt i Middelhavet og har i alle fall vært registrert i Fransk Polynesia og Puerto Rico (USA) så en del oppgraderinger, spesielt mht. septik og varme måtte til. Dette var jo ikke noen overraskelse og tatt med i regnskapet ved kjøp.

 

Vi har gjennom en årrekke og flere båter jobbet oss oppover både i fart og båtstørrelse. Det føltes veldig bra å få litt mer fart enn 7 knop og spesielt fra 7 til 12 knop marsjfart var veldig merkbart positivt. Når vi så endte opp i toppfart på 30 og marsj på 25 ble båtlivet endret en del. Fra å være kos på sjøen ble det mer stressende og så lenge vi ikke lå til kai/land ble båtbruken mer som rene transportetapper og familien satte lite pris på slag og risting fra relativt liten sjø. Satt litt på spissen så fant vi vel ut at å kjøre bil på motorvei fikk vi gjøre i bilen og ikke i båt.

 

Etter et kjapt skipsråd mot slutten av sommerferien i fjor bestemte vi oss for å prøve seilbåt. Gamlebåten ble solgt og ny båt innkjøpt i løpet av en drøy uke.

 

Nå har der vært en del uheldige omstendigheter (jobb og familiesaker) som har gjort at vi ikke har fått brukt båten så mye som vi ville i løpet av vinterhalvåret men en del har det blitt og selvsagt er det de fineste dagene som gir mest båtglede men selv de turene med litt mer ufyselig vær gir også mye båtglede. Vind og regn er ikke noe problem så lenge en er godt kledd. Jeg har hatt en Helly-Hansen seilerdress i noen tiår og den er litt for tung og klam så nå dresset vi oss opp med flytedresser fra Spar-Kjøp til rundt kr 600/stk og de er nok ikke verdens beste men et betydelig framskritt fra den gamle HH dressen.

 

Vi er på ingen måte fanatiske seilere og går gjerne for motor om vinden ikke passer oss men kan vi seile uten for mye kluss (som kryssing i motstrøm i Karmsundet) så gjør vi det. Det gir en herlig følelse å seile i 4-5-6 knop uten annen lyd enn litt småklukking langs skroget.

 

Enkelte steder vi jevnlig reiste til tidligere er blitt mer utilgjengelig pga. mastehøyde og dypgående men det er ikke noen stor ulempe, må bare planlegge litt anderledes.

 

En ulempe, som det tar litt tid for admiralinnen å vende seg til, er krenging men det oppveies av at båten oppfører seg vesentlig bedre i stor sjø. En såpass stor båt tar bølgene vesentlig mykere og med mindre slingring enn samtlige av de andre båtene vi har hatt.

 

Selv om jeg vet jeg erter på meg mange nå så er jeg fristet til å si at de som freser rundt i 20+ knop vet ikke hva båtliv er :cool:

 

For oss har konverteringen vært svært så vellykket :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare si meg eniing med SveinHa sine kommentaerer, borstett fra at livet på skrålplanet har gått veldig greit hos oss... vi rever og setter om det blir for gale.... etter 35 timer med motorbåten og snittfart på 7,5 knop så bestemte vi oss for å selge og kjøpe seilbåt... valget ble tatt høsten 2005 og båten ble solgt i 2006 og seilbåten kjøpt en drøy mpned etterpå... Har ikke angret på dette..

 

Vi er nok ikke noen fanatiske seilere vi heller, og fyrer motoren om vi skal rekke noe.... og vinden ikke passer helt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Saga 27 tidligere , men har nå en Scand Baltic med betydelig bedre plass og god utsikt. Etter å ha passert

diverse seilere i sommer som står ute i regnvær eller vind med fult regntøy og lue så er det ganske behagelig å passere med varmeapparatet på og tørt og fint. Da er jeg glad jeg ikke har seilbåt, men jeg skønner at noen ser sjarmen i dette.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha passert diverse seilere i sommer som står ute i regnvær eller vind med fult regntøy og lue så er det ganske behagelig å passere med varmeapparatet på og tørt og fint. Da er jeg glad jeg ikke har seilbåt, men jeg skønner at noen ser sjarmen i dette.

Det er ikke vanskelig å se det poenget, men mine erfaringer på hvordan, for ikke å si når jeg flytter båten fra havn til havn, så skjer det i oppholdsvær i 99% av tilfellene. Det er i havn jeg ser de største fordelene med god plass. Som Baltic eier har du vel også kneppet opp og igjen den helv.... kalesjen noen ganger. Lå i Sandefjord i sommer ved siden av en Hanse 371 som hadde en stor bimini over cocpiten, den fungerte utmerket som både tak for regnet, og ga en flott skyggeplass i solen. Skipperen fortalte at han brukte denne biminien hele sesongen, og hadde det som plommen i egget. Jeg tviler ikke!

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Men hvordan oppfører seilbåtene seg når man skal inn i en trang havn? Jeg tenker på avdrift, oversikt og respons på styringen. På min snekke har jeg baugpropell og noen års erfaring som begge deler hjelper mye. I tillegg sitter jeg midt i båten med god oversikt til alle kanter. Ser for meg at det er litt vanskeligere å stå helt bakerst å fin-manøvrere en seilbåt på 37-38 fot inn i en trang bås, eller mellom båter.

Og en liten ting til: må jeg droppe alle turene alene hvis jeg ender opp med en seilbåt i denne størrelsen?

 

Tusen takk for tilbakemeldinger så langt!

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Avdrift er minimal og svinger bedre enn motorbåter flest. Moderne seilbåter har jo stort sett finnekjøl og spaderor langt bak. Må ha litt fart akterover for å styre men når denne farten er oppnådd styrer den bedre enn snekker og denslags båter. Jeg tar ofte 44 fotingen utpå alene og det eneste jeg sliter litt med er å komme meg til kais alene i fralandsvind, da må ting skje litt kjapt før vindfanget får gjort for stor jobb. Ved å legge klar fortøyningene på forhånd hjelper godt og jeg har ofte en tamp festet til ene genoavinsjen som jeg kan smette over en pullert på kaien og deretter holde båten på plass med motoren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Og en liten ting til: må jeg droppe alle turene alene hvis jeg ender opp med en seilbåt i denne størrelsen?

 

Tusen takk for tilbakemeldinger så langt!

Med autopilot og litt erfaring greier du fint å håndtere en seilbåt på 37 - 38 fot alene. Dessuten kan du jo allltids gå for motor....

Link to post
Share on other sites

Skal du inn alene og det blåser fralandsvind.Bruk spring. Gå opp mo vinden, fest en kule

i baugen og kjør den inn på spring. Fungerer utmerket.

 

Underveis er det enkelt, seilføringen fører til at du får en båt som går stabilt. Trimming av

seil kommer etterhvert.

 

Kryssing bestemmes av familiens tålmodighet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre de positiv opplevelse som de fleste har som som går fra seil til motor. Selv er det ca 30 år siden jeg gikk over til seil og kan aldri tenke meg en motorbåt som turbåt, men som transport og fiske ok. Det handler om at seiling gir båtlivet et helt annet innhold og nærhet til naturkreftene, samtidig som en seilbåt i dag også er en utmerket motorbåt, + sjøsikkerheten er på et helt annet nivå enn i en standard motorbåt. Og er en familiefar har en mulighet å involvere/engasjer barna og alle i framdriften. (Jeg sa ikke noe om miljøaspektet).

Om du må droppe turer alene? Nei det er det ingen grunn til, men skal du seile er det litt mere arbeid å få opp seilene når du er alene. Skal du ut på en dorgetur er det ikke vanskeligere enn å gå ut med snekka. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

En er vel ikke nødt til å forflytte seg om det regner selv om har seilbåt vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...men skal du seile er det litt mere arbeid å få opp seilene når du er alene...
Jeg har både rullegenoa, rullestorseil og autopilot, alle ubetingede krav ved båtkjøp, og klarer utmerket å få både ut og inn seilene alene uten å forlate cockpit.

 

Slagskibet: Les Spinners andre innlegg (#5) en gang til da vel...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet ditt jeg. Du er lei av å sitte under kalesja og skule i regnværet ?

 

Vi ønsker primært mer armslag i havn, samt kjenne litt på "seilgleden" som mange reklamerer hardt for :smiley:

Som jeg skrev litt lenger opp i tråden, så flytter vi oss som regel i pent vær. Noe av det viktigste for oss med hele båten er å se oss om, og da aller helst i oppholdsvær.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Så langt er det 2 seilbåter som kan være aktuelle. Jeg kommer til å kjøpe ny båt. Den ene er Bavaria 39 Cruiser, den andre er Beneteau Oceanis 37. Sistnevnte skal lanseres på "Båter i sjøen" i september hvis alt går etter planen. Var en tur hos Lunde i Leangbukta i forrige uke, og så på Bav 37, 39 og den ny 40 Vision. Fine båter i en fin hall. Fikk veldig positivt inntrykk av selgeren og måten båtene ble presentert på. Virket proffe på sine produkter, og hadde tid selv midt i sesongen. Tok turen til Normar i Son i dag, men de kunne nok ikke stille med samme proffe opplegg. De hadde kun 3 båter i hallen: en Oceanis 43, en First 347 (tror jeg), og en Cyclades 39.3. 43 foteren var uten strøm og full av pappesker, Cycladesen full av fendere. Ingen selgere å se. Men det er greit, jeg har stor forståelse for at ikke alle har utstillingshallene sine fulle når folk "skriker" etter båter. Det er ikke slike ting som skal avgjøre mitt valg, så jeg venter i spenning på at den nye Oceanis 37 skal vises. Men er det så stor forskjell på Bavaria og Beneteau? Ser at det er VELDIG mange som hetser Bavaria, men ikke så mange som har noe negativt å si om Beneteau sine båter. Er det bare tilfeldig, eller er det stor forskjell?

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg var hos X-Yachts-importøren for noen få dager siden. Kun en båt i hallen.

 

Og det synes jeg er bra - hadde ellers begynnt å lure dersom en forhandler midt i sesongen hadde sittet inne med mange usolgte båter. Hos Lunde er det kanskje noe annet med den omsetningen som de har.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Saga 27 tidligere , men har nå en Scand Baltic med betydelig bedre plass og god utsikt. Etter å ha passert

diverse seilere i sommer som står ute i regnvær eller vind med fult regntøy og lue så er det ganske behagelig å passere med varmeapparatet på og tørt og fint. Da er jeg glad jeg ikke har seilbåt, men jeg skønner at noen ser sjarmen i dette.

 

:yesnod::yesnod:

En er vel ikke nødt til å forflytte seg om det regner selv om har seilbåt vil jeg tro

 

Noen ganger er man nødt til å komme seg til et gitt sted, og da er livet surt der ute i føyka.

 

 

Jeg er nok mer opptatt av komfort enn fart vil jeg tro. Og livet "nede" i en seilbåt er definitivt ikke noe for fruen og meg. Til det er vi for nyskjerrige. Vi liker å sitte på akterdekket å se på omgivelsene. Å sitte nede i "kjelleren" når det er surt ute kan ike være store fornøyelsen.

 

Da måtte jeg ha en slik praktisk kallesje som du har Sydvesten, med uttak for Wallasen på broen.

 

Men jeg drømmer fortsatt om en båt med seil.

Mesanseil!

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er nok enig i at kallsejen jeg har er av uvurderlig glede ombord, og høsten prosjekt er to vamruttak der slik at vi kna få god varme utover høsten. Det er mulig jeg må ha en egen dieselvarmer der, men det er annen sak. Det å ha en skikkelig god cockpit kallesje er ettet mitt syn meget bra, det gir ekstra volum og god klestørk på dårlige dager.

 

Når det gjelder det å forflytte seg i regnvær så går det faktisk helt fint selv om det regner, vi gikk mye med kallesjen oppe i sommer på ferien, tok kun ned sidene og akterut og beholdt "taket" satt på rekka og styrte skuta... uten å bli særlig våt. En må inrette seg som best en kan..

 

Men det er ikke utenkelig at min neste bpt blir en Trawler, fikk gleden av å komme ombord i Norges eneste Selene 53 ved Flesland brygge i brygge, han kom inn til bryggen og jeg tok selvsagt tampen og kom i rprat med eieren... Da blir man gjerne invitert ombord... du verdne for en skute.... til rundt 7-8 mill da.. en stk. Yanamr på rundt 400hk tok båten opp i 10 knop marsj og drøye 12 på fullt...

 

Tror nok jeg hadde byttet inn Bavarian likt mot likt her ja...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel minst tre ulike betraktninger her, størrelse og komfort pr. krone, hvor seilbåter er overlegne motorbåter, seilfølelsen, og hvor enkelt eller komplisert det å bruke båten. Jeg skulle gjerne hatt noe mer plass enn det jeg har i dag, men ønsker samtidig ikke å bruke altfor mye penger på oppgradering og da ser jeg fort hvor mye mere båt jeg får for mellom 1 og 1,4 mill. ved seilbåt ift. motorbåt (med marsfart over 15-16 knop). På den annen side er jeg noe skremt av alle ting jeg føler jeg ikke kan med større seilbåter, samt mulig styr ifb. med opplagg, etc. Kanskje blir det seil når barna er blitt noe eldre (er 4 og 6 i dag)?

Link to post
Share on other sites

Jeg konverterte til seilbåt for 7 år siden, og har ikke angret et sekund. Tror aldri jeg kommer til å kjøpe noen motorbåt igjen. Det måtte i telfelle være hvis det ikke lenger var aktuelt med overnattingsturer. Da blir det trolig en RIB og 40 knop, men det er en annen form for båtliv.

 

I år har det blitt mye transportetapper for motor, og lite seiling. Hart vært tur / retur Oslo - Kristiansand, mest for motor fordi vinden ikke har vært på min side. Stort sett motvind begge veier.

 

Kjedlig? Tja ...

 

Går alltid langt ut fra kysten og heiser storseilet før vi går ut for å få mer behagelig gange i sjøen. Setter et punkt på plotteren, og stiller inn autopiloten. Deretter gårt det stort sett av seg selv. Møter nesten aldri andre båter der ute, fordi de fleste holder seg nærmere land. Hvis jeg ser at vinden dreier slik at jeg kan fortsette på samme kurs for seil, så ruller jeg ut genoa'en, trimmer seilene, skrur av motoren og fortsetter som før.

 

Hvis det regner på disse transportetappene sitter jeg under sprayhood'en og holder meg stort sett tørr, men når vi skal legge til eller inn i trangere farvann må regntøyet fram. I havn setter jeg opp cockpitkalesje hvis det regner.

 

Synes det funger veldig bra.

Link to post
Share on other sites

...og hvor enkelt eller komplisert det å bruke båten.
Turseiling er IKKE vanskelig. Det er enkle prinsipper ute å går og som enhver ville gjort når en tar i en påhenger eller innenbordsmotor for første gang så er det lurt å spørre noen som kan eller lese seg til litt kunnskap. Turseiling kan ALLE få til og med rulleseil blir det svært så enkelt. Det som er vanskelig, eller i alle fall mer krevende, er regattaseiling der en må holde maksimalt mulig hastighet hele tiden.

 

Og en seilbåt er jo også en motorbåt for de som vil bruke den til det (og det er jo ganske mange ser det ut til).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Så langt er det 2 seilbåter som kan være aktuelle. Jeg kommer til å kjøpe ny båt.

 

Ser at det er VELDIG mange som hetser Bavaria, men ikke så mange som har noe negativt å si om Beneteau sine båter. Er det bare tilfeldig, eller er det stor forskjell?

Vi kjøpte ny båt og angrer litt på det pga. forhandleren. Bavaria/Lunde Båt har et veldig bra rykte på å gi god service - det er viktig når det kommer til å kjøpe ny båt.

 

Jeg tror ikke det er så veldig stor forskjell på disse, men mange hetser Bavaria for de representerer den masseproduserte seilbåt - i motsetning til mer tradisjonelle produksjonsprosesser.

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...