Jump to content

Hvilket toalett er dette, og hvordan fikse lekkasje?


Skvulpen

Recommended Posts

Har et lite pumpetoalett i Skibsplasten, men jeg vet ikke hvilket fabrikat. Kan noen ut fra fotografiene se om dette er Jabsco, TMC eller noe annet?

 

Når jeg pumper med håndtaket for å skylle ned i toalettet, renner det nå vann ut bak langs toalett-skålen (se markeringen på bilde nr. 2), som blir til en liten dam på dørken. Jeg synes stussen som går inn i selve potta, den med svart pakning, virker ganske løs. Hvordan skiftes denne, det går jo ikke an å komme til på innsiden av potta, så dette må vel være en rørstuss man bare drar ut / dytter inn i hullet i potta?

 

Noen som kan gi meg litt info så jeg over helga kan få bestilt korrekt overgang / stuss til potta? Eller fikser jeg dette på en annen lur måte? :wink:

 

toalett_topp_lite.jpg

 

toalett_kobling_bak_lite2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser mistenkelig ut som mitt toalett. Hadde også lekkasje på samme sted. For å få skrudd til og tettet pakningen måtte jeg lage meg ett spesialverktøy av en rørstump som jeg filte to spor i til å skru til festet inne i skåla. Er en stund siden så jeg husker ikke akkurat hvordan, men med "spesialverktøyet" gikk det greit å få tett.

Link to post
Share on other sites

... laget meg et spesialverktøy av en rørstump som jeg filte to spor i til å skru til festet inne i skåla.

Hei! Forstår jeg det slik at du kom til inne i skåla? Hos meg er det ikke mulig å komme til der, skåla er helstøpt massiv på innsiden, ikke mulig å komme til noe der ... :confused:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vert i båten og sjekket toalettet. Jeg har desverre ett TMC toalett men koblingen ser jo nokså lik ut. Her er delene til min tilkobling:

 

deler_til_tilkoblingsstuss_t.m.c_toalett.jpg

 

Hvis du tar av slangen fra pumpa og skrur av vinkelrørstussen så står det igjen en rørstuss som har en liten kon i enden ( kon inn i toalettet )med en stor svart gummipakning utenpå. Inni dette røret er det to små tapper som jeg plasserer "spesialverktøyet" mitt ( kobberrør med to filte spor i , mener røret var Ø-18 mm) i.

innvendige_trpper_i_roerkobling_1.jpg

 

Utenpå denne skal den store svarte pakningen med den store anleggsflaten ut. Stor hvit plastmutter skrues inn på denne rørstussen. Så presser du dette inn i toaletthullet og skrur til plastmutteren.

 

kobling_inn_i_toalett.jpg

 

"Spesialverktøyet brukes inni røret for å holde i mot slik at du får skrudd det fast. Deretter monteres vinkelrørstuss og slange.

Om det ikke er helt likt skulle det ikke forundre meg om at du ser gangen i arbeidet når du skrur det ifra hverandre.

Beklager bildekvaliteten........enhåndsfotografering er ikke min sterke side :blush: .

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi! Tusen takk for grundig forklaring og dokumentasjon av arbeidsgangen! Ikke måte på hvor hjelpsomme folk er her på Baatplassen, jeg takker og bukker!!! :smiley:

 

Skal ta en nærmere titt på dette opplegget i morgen, og se om jeg kan gjøre meg nytte av din fremgangsmåte. Men jamen må jeg si at ting lages unødvendig krøkkete og vanskelig, når man må være Reodor Felgen og lage seg spesialverktøy for å få skiftet eller tettet en skarve pakning på et toalett! :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå funnet ut at toalettet er Jabsco, som noen i tråden mente. Så tok jeg mot til meg og røska litt i den lekke koblingen, da falt hele greia ut, - bildet under viser hele saken. Dette må være tidligere utgaver av koblingen, der er ingen kon, kun røret med gummipakning rundt, og den er rett og slett bare stappet inn i hullet. Merkelig nok er der flater for fastnøkkel / skiftenøkkel, men det har ingen hensikt eller virkning med noe skruing der ...

 

toalett_gml_roerstuss_03_lite.jpg

 

Så nå har jeg kjøpt rep-kit som passer, som vist på tegning (sprengskissen) nedenunder. Ser at der kan jeg få bruk for Hafrsfjord-patenten :wink: (spesialverktøyet) til å holde i mot. Så nå blir det nok tett, og vi slipper å "holde oss" til vi kommer i land! :lol:

 

toalett_jabsco_repkit.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Flater som det er mulig å sette skifte nøkkel på?

Da går mine tanker til om dette er en slags ekspanderendepakning.

DVS Pakningen ligger mellom to hylser som kan skrues inn i hverandre og dermed utvider pakningen seg i hullet.

 

Samme patent som brukes til bunnpropp i gummibåter.

 

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flater som det er mulig å sette skifte nøkkel på?

Da går mine tanker til om dette er en slags ekspanderendepakning.

DVS Pakningen ligger mellom to hylser som kan skrues inn i hverandre og dermed utvider pakningen seg i hullet.

Hei! Ja, slik skulle man tro, men på den gamle stussen er det ikke noen slik skrumulighet. Men derimot den nye jeg har kjøpt fungerer slik som du sier.

 

Som illustrasjon, først bilde av den gamle rørstussen, den består KUN av disse to delene, vinklet rørstuss og en gummipakning:

 

toalett_gml_roerstuss_04_lite.jpg

 

Mens under er den nye rep-kit'en fra Jabsco, den består av hele seks deler, som vist på bildet. Her vil konen i enden presse ut pakningen når man skrur fra utsiden.

 

toalett_ny_roerstuss_01_lite.jpg

 

Så man må vel konkludere med at verden går framover, også på toalettfronten! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...