Ribtjenester Startet 24.Januar.2009 Del på Facebook Startet 24.Januar.2009 Hei folkens, vi skal gå til innkjøp av ny kartplotter. Den skal ha ekkolodd intregrert og koste ca 15 lapper. Har sett mye på Raymarine c80. Er det andre ting dere heller ville kjøpt? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
abbor Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Nå har ikke C80 integrert ekkolodd, du må kjøpe en ekstern ekkoloddmodul, enten DSM-30 eller DSM-300. Hvis du skal handle i Norge sprekker nok budsjettet ditt kraftig med C80, koster ca 18 000 + 6-8 tusen for ekkoloddmodulen. Min klare anbefaling er Lowrance HDS-8, er en helt ny modell med integrert digitalt ekkolodd. Plotteren har en svært lyssterk skjerm på 8,4" med 800x600 oppløsning. Den støtter alle kartformatene i fra Navionics (Gold, Platinum og Platinum+), har i teilegg som eneste instrumenter den nye Turboview grafikkakselratoren med trinnløs zoom og forbedret kartvisning. Har Ethernet for å koble sammen flere instrumenter eller tileggutstyr, og markedets beste NMEA 2000 støtte. Brukergrensesnittet er sterkt forbedret i forhold til tidligere Lowrance modeller, har fått et softkeysystem lignende det Raymarine har. Topp Fritid selger Lowrance HDS-8 til 18 299kr, veiledende er 23 445kr. HDS hos Topp Fritid Raymarine C80 er utgående teknologi, blir erstattet av C90W med bredformatskjerm. De nye modellene har mye mer lyssterke skjermer, bedre oppløsning, mye raskere prosessorer, Ethernet og støtte for Navionic platinum og Platinum +. De nye modellene gjør alt som E-serien kan bortsett i fra at bare 2 instrumenter kan sammenkobles via Ethernet. Kan også bruke digitale radarer, både de nye domene og de åpne HD modellene. Ny Raymarine C-serie med bredformat Den nye serien vil bli en del dyrere enn dagen serie, og det vil sikkert bli lavere rabatter enn på C80. Jeg har Raymarine E80 som jeg er kjempefornøyd med, men er ikke i tvil om at jeg hadde kjøpt HDS-8 hvis jeg skulle ha handlet nå. HDS er helt ny teknologi med nyskrevet software. Ny C-serie er oppgradert maskinvare som kjører E-serie software, som igjen bygger på den gamle C-Serien. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Ute etter plotter i denne prisklassen selv. Hva med Raymarine A70D? Hvordan er spesifikasjonene på denne i forhold til Lowrance HDS8? (Er 6,4tommers skjerm på RaymarineA70) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 24.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Hva mener du om denne, eller er det den du tenker på? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
abbor Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 GlobalMap 9200 har ikke ekkolodd, samme instrument men med ekkolodd heter LCX-112C. Du kan koble til Broadband Sounder-1 (eller et 5" LMS eller HDS kombiinstrument) for å få ekkolodd på Globalmap. GlobalMap og LCX har bedre mer lyssterk og bedre skjermoppløsning enn C-Serien. Brukergrensesnittet på de gamle Lowrancemodellene er litt tungvint, få knapper og mye trykking. Ekkoloddene er bra. Det er den nye HDS serien jeg anbefaler: Lowrance (Norsk side) HDS High Definition System Raymarine A-Serien er temmelig lik den oppgraderte C-Serien bortsett i fra at den mangler Ethernet (og dermed radarmuligheter). A70D har samme skjermstørrelse som HDS-7, så det er vel den det blir mest naturlig å sammenligne med. Ulempen til HDS-7 er at den mangler softkeysystemet som storebrødrene i HDS serien og Raymarine har, slik at det blir mer trykking. Den nye 38x12 graders svingeren som er mulig å få til A70D er meget interessant til trolling, denne er desverre ikke standard til A70D, der er det P66 som leveres. Begge modellene har gode ekkolodd, hvilket som er best er best vil variere med svingervalg og bruksområde. Kartplotteren til HDS er mye mer avansert enn Raymarine sine og når det gjelder NMEA 2000 funksjonalitet slås Raymarine ned i støvlene. Raymarine har heller ikke overlay av data på skjermen, men opererer med egne datavindu som stjeler mye skjermplass. Jeg ble så irritert på dette på min E80 at jeg kjøpte en Lowrance 5" som jeg bruker for å vise GPS data og motordata. Jeg har også en HDS i bestilling så det er ingen tvil om hva som er min anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 (redigert) Spørs vel om det ikke må bli en HDS-8 etterhvert her og. Tusen takk for alle forklaringer abbor!! (Helt til for 10 minutter siden var jeg ganske bestemt på Raymarine A70. Men..: Hvis jeg skulle valgt ett instrument med 6,4 tommers skjerm eller mindre, kanskje jeg ville valgt Raymarine pga. softkeys og tilsynelatende veldig fin festebrakett.) Redigert 24.Januar.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 (redigert) Jeg ville tatt en titt på de nye Lowrance-plotterne som nettopp er lansert. http://www.lowrance.com/en/Products/Marine...inition-System/ Edit: Var litt sent ute ser jeg... Redigert 24.Januar.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 24.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 den ser jo veldig bra ut den, er det noen andre forslag?? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Superkul Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 (redigert) ja absolutt...................... samyong di er skikkelig billig og bra ikke døm det for navnet og hvor det komme fra - les tråden erfaringer med samyung di har med ekkolodd og proff svinger i messing inkl i prisen jeg trodde nesten det var for bra til og være sant - har tittet og siklet lenge før jeg handlet 10" dems desverre returnerte jeg den pga jeg ikke turte ha den fastmontert ute på flygern skal jeg ha no slikt senere inne bestillerjeg derfra tvert samyung hjemmside Redigert 24.Januar.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
mhemil Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Hva med Garmin 4000 serien? Synes den og den dyrere 5000 serien (touchskjerm versjonen) er fine og de virker veldig brukervennlige. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Nå sprenger Garmin 4008 og enda mer 5008 15 tusen kroners budsjettet kraftig. Må jo legge til ekkoloddmodulen og svinger til de ca 20 tusen som laveste pris for 4008 i Norge. HDS-8 har integrert ekkoloddmodul og leveres komplett med svinger. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 fått tittet på samyung sia??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Ribtjenester Svart 31.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2009 Huff dette er vanskelig, ender vel med at jeg bedolder den jeg har og kjøper noe annet kult i stedet Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
båtn2 Svart 31.Januar.2009 Del på Facebook Svart 31.Januar.2009 Jeg hadde en Raymarine A60 i min Bavaria 29, den passet perfekt å felle inn i feltet på høyre side av rattet Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
snart Svart 31.Januar.2009 Del på Facebook Svart 31.Januar.2009 Hor stor er forskjellen på HDS 7 og HDS 8, bortsett fra meny/knappe-systemet? Er "datakraften" lik? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 31.Januar.2009 Del på Facebook Svart 31.Januar.2009 jeg er så påtrengende at jeg spør igjen - har du sjekka samyung sin side - ingen klarer å matche di prisene - ikke brukt omtrent engang Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
abbor Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 HDS 7 mangler som du skriver softknappene under skjermen, den har bare en posisjon for minnekort, og selvsagt mindre skjerm. Siden en ikke bør lagre brukerdata på kartbrikka er det en ulempe å bare ha en SD kort posisjon. Eksempelvis kan en med Lowrance kan en spille inn ekkoloddata sammen med GPS posisjonene, dette kan en studere med et gratis PC program i ro og fred hjemme. Så vidt jeg kjenner til er prosessor og minne lik for de to modellene. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 bare hyggelig Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
mhemil Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 bare hyggelig ....har lest tråden, og trådstarter har tilsynelatende ikke lest ditt tips......eller eventuelt er han ikke er så god på tilbakemedinger... Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 ....har lest tråden, og trådstarter har tilsynelatende ikke lest ditt tips......eller eventuelt er han ikke er så god på tilbakemedinger... Joda jeg leser jeg og har tittet men det står jo så ufattelig mye rart i disse beskrivelsene som ikke jeg skjønner en dr.... av. De ser jo VELDIG fine ut de samyung plotterne så mest sansynlig blir det er sånn en. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Superkul Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Fanafjord Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Vel 15 lapper (= 1500 kr, ikke sant ) Da få man en fin 14" kartplotter: Brukt laptop: Man klarer å få fatt i noe til 1000 kr. Holux bluetooth GPS. Seaclear programmvare Sjøkart fra hele Norge i denne tråden. Voila, la oss si en bruker 2000 og få med en strømforsyning til PC så blir dette en rimelig løsning. Har man laptop fra før, så blir det ikke mer en 1000 kroner for en noe hjemmesnekkret men funksjonsdyktig løsning. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.