Jump to content

Valg av motor til Sjømann 22 fot.

LarsLarsere

Recommended Posts

Av nyskjerighet lurer jeg på hva slags motorvalg som vill vert fornuftig i en Sjømann 22 sett at jeg skulle skifte ut den gammle. Noen erfaringer eller forslag? Dette er med tanke på kjøp av ny motor.

Jeg er litt i samme situasjon som deg og lurer også på hva jeg skal putte inn i en liknende båt. Jeg har ikke kommet til noen konklusjon enda. En ting er jeg derimot sikker på og det er at jeg ikke skal ha noe ny motor i ordets rette forstand. Jeg har bare hatt FM motorer i det jeg har eid så langt. Den første så gammel at den hadde vekesmøring. Den andre var en S-1 fra 1982 med dynastart.

Smaken er som baken, men min mening er nå at mye av kosen med snekke er en gammel 1-dunk, men gjerne overhalt og i "som ny"-forfatning siden budsjettet ditt tydeligvis gir rom for det. Både Sabb, Marna, FM, Sleipner og Yanmar finnes det mye billig og brukt av der ute. Hva som er best får du ikke noe vettugt svar på her. Det blir som å spørre 20 personer om hvilke bil som er mest solid og pålitelig. Du får sikkert 20 forskjellige og velbegrunnede svar og hver enkelt mening er ikke noe annet enn nettopp det, en mening.

Det er jo allikevel moro å høre hva folket har å si og jeg gleder meg til å se hva du får av svar.

Edited by MariusBratlie (see edit history)

Dette er egentlig veldig hypotetisk, jeg kunne ikke kjøpt en ny motor nå.

Holder meg til Bukh 20 hester til den dør og det tror jeg ikke blir med det første.

Er bare nyskjerrig, post gjerne om du kommer til en konklusjon, enten du velger brukt eller ny :)

Jeg ville gått for en nyere FM. Uten tvil den mest stillegående. Har hatt Sleipner inntil jeg kjøpte en FM-snekke. Den herlige lyden unner jeg dere andre også. Sabben blir for hard etter min mening.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

.... Hva som er best får du ikke noe vettugt svar på her. Det blir som å spørre 20 personer om hvilke bil som er mest solid og pålitelig. Du får sikkert 20 forskjellige og velbegrunnede svar og hver enkelt mening er ikke noe annet enn nettopp det, en mening...

Helt rett som du sa.

Det har litt med erfaring og kjennskap til motor. Men ein eldre motor er nok best. Når dei er nyoverhalte da blir dei rekna som nye og vel så det.

Ein kan tenke seg før da dei gamle Norske Motormerkene tøffa rundt overalt, det var hardt kjøyr og mykje kjøyr, oljen hadde ikkje samme standard som i dag (sjølv om den nok var god) men motorane holdt.

Så ein nyoverhalt motor av dei gamle gode med notidens olje (må vere etter motorfabrikkens anbefaling) Vil vare .

Edited by Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

har da selv en sjømann 22" med 2syl fm av siste type s2. må vel si at det ikke er noen, eller få båtmotorer som er mer stillegående og vibrasjonsfrie. Etter min mening en perfekt motor i en sjømann 22. PS viss man da ikke liker diesel dur og fryktelig risting :smash:

Jeg ville valgt en 10hk Sabb. Lite/ingen som overgår den i driftsikkerhet og varighet. Så lenge man tåler gangen, mener jeg det er det beste alternativet i det segmentet. Mange å velge mellom, og fortsatt rimelig grei deletilgang, tror jeg, OM man skulle trenge det.

OOps. Det var vel NY motor du spurte etter, og da ville jeg sett på Sole eller Nogva.

Edited by Gullfisk (see edit history)