LarsLarsere Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 Av nyskjerighet lurer jeg på hva slags motorvalg som vill vert fornuftig i en Sjømann 22 sett at jeg skulle skifte ut den gammle. Noen erfaringer eller forslag? Dette er med tanke på kjøp av ny motor. Quote Link to post
Lukas Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 (edited) Jeg er litt i samme situasjon som deg og lurer også på hva jeg skal putte inn i en liknende båt. Jeg har ikke kommet til noen konklusjon enda. En ting er jeg derimot sikker på og det er at jeg ikke skal ha noe ny motor i ordets rette forstand. Jeg har bare hatt FM motorer i det jeg har eid så langt. Den første så gammel at den hadde vekesmøring. Den andre var en S-1 fra 1982 med dynastart. Smaken er som baken, men min mening er nå at mye av kosen med snekke er en gammel 1-dunk, men gjerne overhalt og i "som ny"-forfatning siden budsjettet ditt tydeligvis gir rom for det. Både Sabb, Marna, FM, Sleipner og Yanmar finnes det mye billig og brukt av der ute. Hva som er best får du ikke noe vettugt svar på her. Det blir som å spørre 20 personer om hvilke bil som er mest solid og pålitelig. Du får sikkert 20 forskjellige og velbegrunnede svar og hver enkelt mening er ikke noe annet enn nettopp det, en mening. Det er jo allikevel moro å høre hva folket har å si og jeg gleder meg til å se hva du får av svar. Edited January 25, 2009 by MariusBratlie (see edit history) Quote Link to post
sveinh04 Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 Jeg ville gått for en fullstendig overhalt sabb 10. Det er jille greier.....Minuset er at det DUNK-DUNK-dunker litt hardt av den. Quote Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
LarsLarsere Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Dette er egentlig veldig hypotetisk, jeg kunne ikke kjøpt en ny motor nå. Holder meg til Bukh 20 hester til den dør og det tror jeg ikke blir med det første. Er bare nyskjerrig, post gjerne om du kommer til en konklusjon, enten du velger brukt eller ny :) Quote Link to post
Astor Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Jeg ville gått for en nyere FM. Uten tvil den mest stillegående. Har hatt Sleipner inntil jeg kjøpte en FM-snekke. Den herlige lyden unner jeg dere andre også. Sabben blir for hard etter min mening. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
henboe Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Anng sjømann 22, så står det en i våres båtforening uten motor som skal selges om noen er interessert!! Send IM om noen vi ha info! Quote Link to post
M/S Malene Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Ville satset på noe med minimum 2sylindre. Sabb er verdens mest driftsikre, men fy f.. for et leven og risting den lager. Quote Link to post
VO`n Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Holder meg til Bukh 20 hester til den dør og det tror jeg ikke blir med det første. Du har jo en veldig god motor Må vel være perfekt til en Sjømann Quote Link to post
Hebbe Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Jeg hadde en Solè på 13 hk i en Sjømann som jeg hadde, den beste båtmotor jeg noen gang har eid. Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
TMe Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Spør du meg så hadde jeg valgt en motor med tre sylindre. Sjømann er ingen halvplaner og trenger kun en liten motor. Unngå motorer med en eller to sylindre da de bråker og rister formye. Quote Link to post
LarsLarsere Posted January 28, 2009 Author Share Posted January 28, 2009 Du har jo en veldig god motor Må vel være perfekt til en Sjømann Ja, det funker veldig bra :) Quote Link to post
Diesel248 Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 (edited) .... Hva som er best får du ikke noe vettugt svar på her. Det blir som å spørre 20 personer om hvilke bil som er mest solid og pålitelig. Du får sikkert 20 forskjellige og velbegrunnede svar og hver enkelt mening er ikke noe annet enn nettopp det, en mening... Helt rett som du sa. Det har litt med erfaring og kjennskap til motor. Men ein eldre motor er nok best. Når dei er nyoverhalte da blir dei rekna som nye og vel så det. Ein kan tenke seg før da dei gamle Norske Motormerkene tøffa rundt overalt, det var hardt kjøyr og mykje kjøyr, oljen hadde ikkje samme standard som i dag (sjølv om den nok var god) men motorane holdt. Så ein nyoverhalt motor av dei gamle gode med notidens olje (må vere etter motorfabrikkens anbefaling) Vil vare . Edited January 28, 2009 by Diesel248 (see edit history) Quote Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
nroo7 Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 har da selv en sjømann 22" med 2syl fm av siste type s2. må vel si at det ikke er noen, eller få båtmotorer som er mer stillegående og vibrasjonsfrie. Etter min mening en perfekt motor i en sjømann 22. PS viss man da ikke liker diesel dur og fryktelig risting Quote Link to post
Gullfisk Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 (edited) Jeg ville valgt en 10hk Sabb. Lite/ingen som overgår den i driftsikkerhet og varighet. Så lenge man tåler gangen, mener jeg det er det beste alternativet i det segmentet. Mange å velge mellom, og fortsatt rimelig grei deletilgang, tror jeg, OM man skulle trenge det. OOps. Det var vel NY motor du spurte etter, og da ville jeg sett på Sole eller Nogva. Edited January 30, 2009 by Gullfisk (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts