Jump to content

Har temperaturen på parafin noe å si for bedre varme


m/s draugen

Recommended Posts

som tittel sier så lurer jeg på om det har noe å si om den er kald kontra temperert.Mener at varmeren(wallas) gir bedre effekt på varmere dager enn kalde.Parafin dunken min står "utenomhus",og kald parafin er vel tyngre å tenne på med ex.fyrstikk enn om den er varm??

Har en båtvenn med samme varmer,og jeg mener det kommer varmere luft ut hans dyser enn mine.Han har parafintanken i mototrommet.

Link to post
Share on other sites

Den er vanskeligere å tenne, ja, men når den først er tent, er effekten nøyaktig den samme. Den energien som kreves for å varem opp dråpen med parafin de få gradene er veldig liten sammenlignet med den energien man får når dråpen brenner opp.

Sjekk spesifikk varmekapsitet til parafin (ikke det samme som brennverdi), så skjønner du hva jeg mener.

 

Edit: Parafin har spesifikk varmekapasitet 2,5 kJ/kg.K.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei m/s draugen!

Undres også på at ingen av "de lærde" her inne har kommentert spørsmålet ditt.

Husker noen skriverier i motorblader for noen år siden om noe lignende.

En bilmekker i Statene som hadde lagt drivstoffrøret (for) nært eksosrøret i motorrommet

mente å konstatere større effekt/mindre brennstoff-forbruk. Tror han prøvde å

få et patent eller noe, men det ble vel stille om saken?

 

Det jeg vet sikkert er at flammepunktet for ulike drivstoffer er avhengig av temperatur.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Det blir som når vi var i militæret og skulle fyre opp primusen,

først varmer du opp brenneren med rødsprit.

 

Så heller du oppi parafin og tenner på....

og teltet blir varmt...

 

Parafin må ha en hvis temperatur for og tenne, etter det genererer den varmen selv som den trenger

Link to post
Share on other sites

Problemet er jo ikke å få den til å tenne,men om temperert parafin gir en bedre brennverdi enn kald?

Nei, sa jeg.

 

Her er beregningen:

La oss anta at parafinen er 20 grader kaldere enn din båtkollegas parafin.

 

Å varme opp en kg parafin 20 grader koster følgende energimengde:

 

Med 2,5 i varmekapasitet betyr det at man trenger 2,5 kW i ett sekund for å varme opp en kg parafin en grad.

 

Det betyr at man trenger 2,5 kW i 20 sekunder for å varme den opp 20 grader.

 

2,5 kW i 20 sekunder = 2,5kW x 20 /3600 (for å få timer)= 0,014 kWh.

 

Og hvor mye energi er det i parafin? Ca 9,5 kWh pr liter.

Og hvor mange liter er det i en kg? ca 1,2?

 

9,5kWh x 1,2kg/1kg = 11,4 kWh.

 

0,014 kWh/11,4 kWh * 100% = 0,12%

 

Eller sånn omlag en promille mer energi hvis man tempererer parafinen.

 

En promille mer er lik null. Sånn mer eller mindre. Altså ikke en dritt forskjell.

 

Spesielt ikke siden virkningsgraden på brenneren sikker ikke er mer enn 75%

Link to post
Share on other sites

Det blir som når vi var i militæret og skulle fyre opp primusen,

først varmer du opp brenneren med rødsprit.

 

Så heller du oppi parafin og tenner på....

og teltet blir varmt...

 

Parafin må ha en hvis temperatur for og tenne, etter det genererer den varmen selv som den trenger

 

:nonod: Du får det til å høres ut som steinalderutstyr. Jeg har slikt i båten jeg :headbang:

Link to post
Share on other sites

Parafin i dag er omtrent det samme som diesel. Så kan man gjøre seg sine betraktninger. Når ytgangspunktet er så galest blir svaret så orginalest. Utan å gå i dybden er det velkjent at oppvarma drivstoff har betre forbrenningsegenskaper enn kalde.

Parafin har ikke samme brennverdi som diesel. Den er 10% lavere pr. liter sånn omtrent.

Er det velkjent at oppvarma drivstoff har bedre forbrenningsegenskaper enn kalde?

Kan du forklare litt? Uten å gå i dybden selvfølgelig. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Parafin i dag er omtrent det samme som diesel. Så kan man gjøre seg sine betraktninger. Når ytgangspunktet er så galest blir svaret så orginalest. Utan å gå i dybden er det velkjent at oppvarma drivstoff har betre forbrenningsegenskaper enn kalde.

 

Må innrømme at jeg ikke har merka en puck forskjell på dieselbilen min om det er 25 blå eller 25 varme når motoren først har fått driftsvarme.

 

Selv om det er velkjent så kjenner i allefall ikke jeg noe, er det da velkjent for meg? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan flyene holder seg i luften med ja la oss si -52 graders drivstoff :confused: Effekten av parafinen er lik uansett temp.. Flammepunktet er det samme.. når det oppnås så vil parafinen avgi sin effekt.. MEN... hvilken temp en har på forbrenningsluften inn til varmeren vil avgjøre hvor effektiv forbrenning man får, kald luft har fler molekyler enn varm. varm/tynn= mager. Kald/tjukk=fet.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

hilsen fra wallas:

 

 

"Temperaturen på brennstoffet har ingen ting å si for ytelsen men kvaliteten på oljen er helt avgjørende. Bruk en FRITIDSPARAFIN av god kvalitet kjøpt på bensinstasjon og ikke en billig lampeolje fra nille europris eller biltema."

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Wallas Norge AS

 

 

 

 

 

 

 

Kristian Kjelgaard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...