m/s draugen Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 som tittel sier så lurer jeg på om det har noe å si om den er kald kontra temperert.Mener at varmeren(wallas) gir bedre effekt på varmere dager enn kalde.Parafin dunken min står "utenomhus",og kald parafin er vel tyngre å tenne på med ex.fyrstikk enn om den er varm?? Har en båtvenn med samme varmer,og jeg mener det kommer varmere luft ut hans dyser enn mine.Han har parafintanken i mototrommet. Quote Link to post
m/s draugen Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Er det ingen formening om dette,eller er det jeg som har formulert meg dårlig og uforstående??? Quote Link to post
Lotus Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 (edited) Den er vanskeligere å tenne, ja, men når den først er tent, er effekten nøyaktig den samme. Den energien som kreves for å varem opp dråpen med parafin de få gradene er veldig liten sammenlignet med den energien man får når dråpen brenner opp. Sjekk spesifikk varmekapsitet til parafin (ikke det samme som brennverdi), så skjønner du hva jeg mener. Edit: Parafin har spesifikk varmekapasitet 2,5 kJ/kg.K. Edited January 26, 2009 by Lotus (see edit history) Quote Link to post
JanS/EIR Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Hei m/s draugen! Undres også på at ingen av "de lærde" her inne har kommentert spørsmålet ditt. Husker noen skriverier i motorblader for noen år siden om noe lignende. En bilmekker i Statene som hadde lagt drivstoffrøret (for) nært eksosrøret i motorrommet mente å konstatere større effekt/mindre brennstoff-forbruk. Tror han prøvde å få et patent eller noe, men det ble vel stille om saken? Det jeg vet sikkert er at flammepunktet for ulike drivstoffer er avhengig av temperatur. mvh JanS Quote Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
SandAnker Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Det blir som når vi var i militæret og skulle fyre opp primusen, først varmer du opp brenneren med rødsprit. Så heller du oppi parafin og tenner på.... og teltet blir varmt... Parafin må ha en hvis temperatur for og tenne, etter det genererer den varmen selv som den trenger Quote Link to post
Gielas Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Denne linken kan muligens være til hjelp. Quote -- Jon Link to post
m/s draugen Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Problemet er jo ikke å få den til å tenne,men om temperert parafin gir en bedre brennverdi enn kald? Quote Link to post
SandAnker Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Nope, fordi flammen vil alltid ha den samme temperaturen, tennings temperaturen er alltid lik, er det ikke varmt nok, får du ikke fyr. Quote Link to post
Lotus Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Problemet er jo ikke å få den til å tenne,men om temperert parafin gir en bedre brennverdi enn kald? Nei, sa jeg. Her er beregningen: La oss anta at parafinen er 20 grader kaldere enn din båtkollegas parafin. Å varme opp en kg parafin 20 grader koster følgende energimengde: Med 2,5 i varmekapasitet betyr det at man trenger 2,5 kW i ett sekund for å varme opp en kg parafin en grad. Det betyr at man trenger 2,5 kW i 20 sekunder for å varme den opp 20 grader. 2,5 kW i 20 sekunder = 2,5kW x 20 /3600 (for å få timer)= 0,014 kWh. Og hvor mye energi er det i parafin? Ca 9,5 kWh pr liter. Og hvor mange liter er det i en kg? ca 1,2? 9,5kWh x 1,2kg/1kg = 11,4 kWh. 0,014 kWh/11,4 kWh * 100% = 0,12% Eller sånn omlag en promille mer energi hvis man tempererer parafinen. En promille mer er lik null. Sånn mer eller mindre. Altså ikke en dritt forskjell. Spesielt ikke siden virkningsgraden på brenneren sikker ikke er mer enn 75% Quote Link to post
Johannes Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Men hvis man forvarmer forbrenningsluften derimot....... Quote Link to post
solbris Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Parafin i dag er omtrent det samme som diesel. Så kan man gjøre seg sine betraktninger. Når ytgangspunktet er så galest blir svaret så orginalest. Utan å gå i dybden er det velkjent at oppvarma drivstoff har betre forbrenningsegenskaper enn kalde. Quote Link to post
Båtdrømmeren Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Det blir som når vi var i militæret og skulle fyre opp primusen,først varmer du opp brenneren med rødsprit. Så heller du oppi parafin og tenner på.... og teltet blir varmt... Parafin må ha en hvis temperatur for og tenne, etter det genererer den varmen selv som den trenger Du får det til å høres ut som steinalderutstyr. Jeg har slikt i båten jeg Quote Link to post
Lotus Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Parafin i dag er omtrent det samme som diesel. Så kan man gjøre seg sine betraktninger. Når ytgangspunktet er så galest blir svaret så orginalest. Utan å gå i dybden er det velkjent at oppvarma drivstoff har betre forbrenningsegenskaper enn kalde. Parafin har ikke samme brennverdi som diesel. Den er 10% lavere pr. liter sånn omtrent. Er det velkjent at oppvarma drivstoff har bedre forbrenningsegenskaper enn kalde? Kan du forklare litt? Uten å gå i dybden selvfølgelig. Quote Link to post
SandAnker Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Du får det til å høres ut som steinalderutstyr. Jeg har slikt i båten jeg neida, er ikke steinalder utstyr fordi det virker... Det er effektivt og bra utstyr. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Parafin i dag er omtrent det samme som diesel. Så kan man gjøre seg sine betraktninger. Når ytgangspunktet er så galest blir svaret så orginalest. Utan å gå i dybden er det velkjent at oppvarma drivstoff har betre forbrenningsegenskaper enn kalde. Må innrømme at jeg ikke har merka en puck forskjell på dieselbilen min om det er 25 blå eller 25 varme når motoren først har fått driftsvarme. Selv om det er velkjent så kjenner i allefall ikke jeg noe, er det da velkjent for meg? Quote Link to post
Thorlyn Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Lurer på hvordan flyene holder seg i luften med ja la oss si -52 graders drivstoff Effekten av parafinen er lik uansett temp.. Flammepunktet er det samme.. når det oppnås så vil parafinen avgi sin effekt.. MEN... hvilken temp en har på forbrenningsluften inn til varmeren vil avgjøre hvor effektiv forbrenning man får, kald luft har fler molekyler enn varm. varm/tynn= mager. Kald/tjukk=fet. Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
periss Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Til Lotus. Forsto jeg deg riktig når du sa at parafin har 10% lavere brennverdi enn diesel? Om jeg da forstår dette riktig vil du få 10% mere varme ut av 1liter diesel enn av 1 liter parafin. Quote Link to post
Lotus Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Ja, da får man 10% mer varme. Quote Link to post
m/s draugen Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 hilsen fra wallas: "Temperaturen på brennstoffet har ingen ting å si for ytelsen men kvaliteten på oljen er helt avgjørende. Bruk en FRITIDSPARAFIN av god kvalitet kjøpt på bensinstasjon og ikke en billig lampeolje fra nille europris eller biltema." Med vennlig hilsen Wallas Norge AS Kristian Kjelgaard Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.