Jump to content

Hva betyr at en båt er "trailbar"?


Yameheyamarinmeyamaha

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

XM er ikke en amerikansk lastebil, men det er ikke en liten bil heller ;-) Men den så liten ut når den hadde den båten på slep ja.

 

Edit: Er det ikke en regel som sier at hengeren/last ikke må være breiere enn bilen? Men det er kanskje ikke det her?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Edit: Er det ikke en regel som sier at hengeren/last ikke må være breiere enn bilen? Men det er kanskje ikke det her?

 

Det er regel som sier at båten (lasten) ikke skal stikke utenfor bredeste punkt på hengeren som ofte er sidemarkeringslysene...

Selgeren på brenderup forhandleren inrømmet noget motvillig at mange av hengerene deres faktisk var ulovlig å kjøre med de båtene de var beregnet for å frakte, når jeg var på hengerjakt i høst...

De hengeren jeg så på var 20 fot/ 1500 kg med 1,9 m bredde....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvis du har automatgear på den lille bilen...

 

XM er ikke en amerikansk lastebil, men det er ikke en liten bil heller ;-)

 

Riktig som Pinkvin sier - en XM kan ikke regnes som en liten personbil (ikke middels stor heller) da den er nesten 4,8 m som kombi og nesten 5 meter som stasjonsvogn. XM har blitt regnes som en relativt stor personbil og særlig stasjonsvognen har et hav av innvendig plass. Min XM har manuelt gir og en 3 liters motor med 230 Hk gjør trekking av 1500 kg båt til en grei erfaring også i oppoverbakker.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Det er regel som sier at båten (lasten) ikke skal stikke utenfor bredeste punkt på hengeren som ofte er sidemarkeringslysene...

Selgeren på brenderup forhandleren inrømmet noget motvillig at mange av hengerene deres faktisk var ulovlig å kjøre med de båtene de var beregnet for å frakte, når jeg var på hengerjakt i høst...

De hengeren jeg så på var 20 fot/ 1500 kg med 1,9 m bredde....

 

Ok, men jeg mener jeg har fått med meg, gudene vet fra hvor, at enten lasten eller muligens selve hengeren ikke skal være breiere enn bilen. Og det slår meg at jeg da har kjørt ulovlig hver gang jeg har kjørt trukket en annen bil, på henger. Bilhengere er jo ganske breie. Kan dette stemme?

 

Regelen du viser til er logisk uansett størrelse på henger/last/bil. Sidemarkeringslysene må jo være ytterste punkt, sånn logisk sett :-)

 

Edit: Kan det være dette som gjelder (Kjøretøyforskriften):

 

§ 3-4. Utstikkende gods, merking m.m.

1. Gods må ikke strekke seg utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse av regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen, Region øst, for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner.

 

Om så tilfelle kan man ikke trekke noe som er breiere enn trekkbilen uten spesielle tiltak?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde 98mod XM 2,0 TCT Break, måtte jeg bytte den ut da jeg fikk større båt. Den kunne bare trekke 1300 kg pga automaten. Nå har jeg bil som kan trekke 2000kg, men må ha E-lappen :sad: .

Men en 3liters XM må vel dra godt med suppe når den har 1500kg bakpå?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ok, men jeg mener jeg har fått med meg, gudene vet fra hvor, at enten lasten eller muligens selve hengeren ikke skal være breiere enn bilen. Og det slår meg at jeg da har kjørt ulovlig hver gang jeg har kjørt trukket en annen bil, på henger. Bilhengere er jo ganske breie. Kan dette stemme?

 

Nei. Det stemmer nok ikke. Som du sier da ville alt av bilhengere og campingvogner vært ulovelige å trekke..

 

Tror regelen du tenker på er at du skal kunne se i sidespeilene i en linje rett bakover. Mao at lasten ikke skygger over et område som er bredere enn breggen mellom bilens speil om du skjønner (klønete forklart).

Løses med disse speilforlengerene(?) som som man ofte ser på biler som trekker campingvogner...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Tror regelen du tenker på er at du skal kunne se i sidespeilene i en linje rett bakover.

 

Ok, skjønner. Lasten må altså ikke være breiere enn hengeren, men henger og last kan gjerne være breiere enn bilen, forutsatt at man da får orden på speilene på trekkbilen hvis lasten "skygger" for sidespeilene.

 

Men sånn ca oppsummert så kan man trekke opp mot 1500kg (minus egenvekt på henger) hvis man har en optimal konfigurasjon (bilvekt og trekkevne). Dvs en båt som veier noe over tonnet. Men blir det noe tyngre enn det så må man ta hengerlappen.

 

Ok, det er jo ikke helt "jolle" med ett tonn båt på slep, det kan jeg være enig i. :-)

Link to post
Share on other sites

Hmm... Hvor mange kilo kan en 20 fots båt legge på seg etter et år i sjøen?

 

Man kan vel komme opp i den situasjonen at man kjørte lovlig når man satte båten på vannet men ulovlig når man tar den opp :giggle: Skulle likt å overvære den forklaringen til politiet når man blir stoppet...

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde 98mod XM 2,0 TCT Break, måtte jeg bytte den ut da jeg fikk større båt. Den kunne bare trekke 1300 kg pga automaten.

Automat trekker vel ikke i riktig retning mht hengervekt på personbil nei. Ellers har jo TCT-motoren bra med krefter til å trekke henger.

 

Men en 3liters XM må vel dra godt med suppe når den har 1500kg bakpå?

Det går jo med 0,85L/mil på langkjøring uten henger også. Motoren er en 24v 3-liter som er chip'et og påsatt Green luftfilter. Kommer ofte opp mot 1,5 L/mil med 655'en på slep og har inntrykk av at både økt luftmotstand og nesten doblet vekt på vogntoget bidrar sterkt til økningen opp fra 0,85.

Link to post
Share on other sites

Har selv en båt på henger, totalvekt ca 1500kg (båt og henger), og regner med at dette øker forbruket på bilen med en drøy halv liter på mila. Blir vel en 60 mil i sesongen så med dagens bensinpris så betyr det en årlig "merutgift" på 3/400 kroner hvilket jeg anser som overkommelig. Fordelen er jo at jeg sparer en del tusen i opplagsutgifter og kan ha båten stående utenfor huset og tusle med denne og gjøre alt vedlikeholdsarbeidet selv og sågar helt uten reisevei til opplagsplass/marina. Så alt i alt er jeg kjempefornøyd med denne løsningen og vil anbefale flere å gjøre det på denne måten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min definisjon av trailbar båt, ........., og ikke trenger noen spesialtilatelse med hensyn til dimmensjoner eller vekt.

 

Nettopp! Derfor er vel dette pr definisjon trailbart?

 

Den der er over lovlig bredde og har vel fått tilatelse. ........Ergo er den ikke etter min definisjon trailbar.

Jeg har erfart at de fleste båtforhandlere jeg har hatt kontakt med har samme oppfatning som Selco18 - nemlig at de båtene som IKKE trenger følgebil, bred last-skilt, blinkende lys etc er de som de kaller "trailbare" båter. Dersom den siste båten vist her er under 250 cm bred og at "bred transport" skilt og gule blinkende lys bare er "til pynt" :lol: er vel dette også en "trailbar" båt... Den er vel uansett så lang den båten at det blir noen utfordringer (mht ledig veibredde) ved litt krappere svinger.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har erfart at de fleste båtforhandlere jeg har hatt kontakt med har samme oppfatning som Selco18 - nemlig at de båtene som IKKE trenger følgebil, bred last-skilt, blinkende lys etc er de som de kaller "trailbare" båter. Dersom den siste båten vist her er under 250 cm bred og at "bred transport" skilt og gule blinkende lys bare er "til pynt" :lol: er vel dette også en "trailbar" båt... Den er vel uansett så lang den båten at det blir noen utfordringer (mht ledig veibredde) ved litt krappere svinger.

Men denne båter er over 2,5 meter og ikke trailbar. Den er antagelig det man kalle utstikkende last. Tror biltilsynet hadde kost seg som regelryttere om denne hadde kommet uten merking eller papirene i orden. :nono:

Det finnes noe båter som på grunn av størrelsen ikke er særlig trailbar, men det kommer vel an på øyet som ser..

Link to post
Share on other sites

For å pirke litt er vel den korrekte maksbredden uten bruk av merking etc. 2,55 meter på vanlige veier der det ikke er skiltet for andre bredder eller oppgitt i veglistene til Statens Vegvesen. Det finnes unntak fra denne regelen, men de berører ikke båtfolk. I tillegg gjelder regelen om maksimalt 4 meters høyde.

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...