Jump to content

Hvordan få Raymarine E plotteren til å vise et waypoint

xbox

Recommended Posts

Hei er det mulig å få E serie Raymarine plottere til å selv scrolle i kartet for å vise et waypoint som jeg taster inn.

Eks. får oppgitt lengde og breddegrad på en fin havn, taster dette inn. kan jeg da få plotteren til å vise meg hvor dette er ved å vise waypointet i skjermen uten å selv måtte scrolle meg fram til det.

Er det en enkel måte ? hilsen Xbox :crazy::crazy:

Lar det seg gjøre å søke på stedsnavn i kartet ?

Edited by xbox (see edit history)

Jeg har ikke kjørt selv etter waypoint på min plotter men jeg har hjelpet del kunder med innstillinger. Min mening er at waypointen bør du scrolle deg til og klikke på den, har ikke sett andre muligheter. Plotteren tar rett linje til den. Hvis noet er i mellem bør du sette opp flere waypointer og godkjenne dem når du ankommer. På nyeste programvaren til E-serien aktiverer man auto-pilot på plotteren. Hvis du har laptop kan du sette kartbrikken i den og sette inn waypoint. Dem sitter inne på brikken og du kan endre dem eller slette dem på plotteren. Hvis du legger ethernett-kabel fra plotter ned til kartbord kan du kjøre RayTech programvare på pc-en. Men der anbefaler jeg deg å prate med Roaldbj, han har mest erfaring med de programmet her inne på forumet tror jeg. Viktig er å fininnstille rorføleren på auto-pilot, ellers klarer båten aldrig å komme seg inn på kurs mot waypoint uten ustabile rorutslage.

Hei, er ikke helt sikker på om du forstod mitt ønske,

Om jeg ligger med båten i Oslo med kartplotteren på, og får oppgitt kordinatene til gjestehavnen i Arendal så lurer jeg på om etter at jeg har lagt inn disse kordinatene kan jeg få plottere bilde til å hoppe frem til Arendal og vise meg dette waypointet uten at jeg selv må scrolle og leite meg frem til det.

Hilsen Xbox