SeaMaster175 Startet 8.Mai.2004 Del på Facebook Startet 8.Mai.2004 Hei alle sammen! Tok idag årets første tur etter noen motorproblemer vi hadde, på vår 28 fots tresnekke. Skulle bakke ut fra plassen og det begynte helt fint, helt til vi skulle prøve å styre. Når vi svingte til babord eller styrbord, så skjedde det ingenting. Hva kan vi gjøre for at dette ikke skal skje? Skal vi ha høyere fart, eller er det rett og slett ingenting vi kan gjøre med det? Er det noen som opplever det samme? mvh jonhei (som gjerne skulle ha svingt den veien jeg vil....) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 8.Mai.2004 Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 Hei, Det er nok et vanlig problem for båter med stiv aksel. De styrer ikke (veldig lite) bakover. De går på skrå en vei bestandig (og hvilken vei er avhengig av propellens dreieretning). Det du må gjøre er å gi litt gass fremover for å svinge båten. Dette er en vanesak, og etterhvert så tenker du ikke på det. Det bare er sånn. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.Mai.2004 Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 ...... Er det noen som opplever det samme?......jonhei (som gjerne skulle ha svingt den veien jeg vil....)Hei jonhei! Velkommen i klubben! Det er nok slik de aller fleste opplever det, med fast aksel. Noen båter er bedre - noen er verre. Så var det oss med vribar propell, da......kanskje noe verre enn med fast propell. Det er propellens rotasjon i vannet som "ødelegger" - den vil ALLTID dra båten den ene eller annen vei, avhengig av høyre- eller venstergang på propellrotasjon. Spesiellt under bakkingen, da flyten av vannet forbi roret er mindre enn ved forover, og hvor rorets flate dermed får mindre effekt. I min forrige båt, med fast propell, fant jeg ut at jeg måtte bakke med nogenlunde turtall, for så å sette gearet i fri - først da lystret båten på rorets vinkel. Da var det ingen propellrotasjon som "ødela" bakkingen. I min nåværende båt, med vribar, 2-bladet propell, nytter det ikke "å sette i fri" (neutral) fordi propellen roterer hele tiden og selve skyvekraften bestemmes av vingenes stigning. Omtrent det samme skjer når men prøver å "bremse opp" en båt i sig, ved at man slår bakk. Det tar litt tid før vingene "griper" - mye lenger tid enn med fast propell. Det du må venne deg til, er å ha nok rotasjon (turtall) og nok stigning på vingene, for å få bra respons. Spesiellt ved sidevind eller mye støm. Jeg må, som regel, bakke ut fra båsen min med lei sidevind OG I TILLEGG ganske sterk sidestrøm fra Glomma! Da "gir jeg jernet" akterover til jeg kommer omtrent 3/4 ut av båsen. Akkurat i det rotasjonskreftene vrir akterskipet i "feil retning", så gir jeg et kort, men bestemt puff forover med roret helt i borde. Dette gir båten en ny rotasjon - den veien jeg vil - for så å gjenta bakkingen, med roret helt i borde andre veien - og da legger båten seg som regel i riktig posisjon for å kunne fortsette "under kontroll". Er strømmen sterk, sånn som nå under snøsmeltingen, må jeg gjenta denne prosedyren en par, tre, fire ganger. Altså - full pupp akterover (med roret den veien jeg skal bakke) - full pupp forover (med roret andre veien) - akterover igjen osv. Det blir en del sveiving og ratting, ja.... ...heldigvis så har jeg lett styring, den snurrer på 1-2-3 Prøv deg frem med korte, men bestemte manøver, så vil du nok få mye bedre kontroll over manøvreringen din. Lykke til! Forresten, så har jeg sett på hjemmesiden din at du bor på Langhus (det har jeg også gjort i 20 år, før jeg flyttet til Fredrikstad for snart 3 år siden) jeg bare lurte på, hvor du har båtplassen din hen? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SeaMaster175 Svart 8.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 Forresten, så har jeg sett på hjemmesiden din at du bor på Langhus (det har jeg også gjort i 20 år, før jeg flyttet til Fredrikstad for snart 3 år siden) jeg bare lurte på, hvor du har båtplassen din hen? Jeg har båtplass helt innerst i Bunnefjorden hos Jacobsen Marineservice. Her er det ikke så dyrt og vi trives veldig godt med selve plassen og stedet. Kanskje du også hadde båtplass her i nærheten? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mai.2004 Del på Facebook Svart 8.Mai.2004 Jeg har hatt vridbar propell en stund nå, og begynner å bli vant til det... På min båt, som vel på de fleste snekker, så er styreeffekten bakover bortimot ikke eksisterende. Jeg ligger ved flytebrygge med utliggere, og synes det er greit å gi båten en dytt i riktig retning før jeg kobler inn når jeg skal ut fra brygga. Det som er greit med vridbar propell er jo at propellen hele tiden er innkoplet, så det gjelder bare å holde tilstrekkelig turtall på motoren til at det er krefter nok til å bremse med og så gi den en vipp forover innimellom for å korrigere retningen. Har mer eller mindre gitt opp å styre bakover, da det uansett har lite eller ingen effekt. Da er det lettere å bare holde roret i den stillingen du vil svinge forover og bare jobbe litt med vingene til baugen har den rette retningen. Dette fungerer i alle fall greit for meg, og sparer meg for masse ratting. Når det gjelder å bremse farten, så er dette noe jeg må planlegge i god tid da effekten bakover er ganske begrenset, som Walter sier. Så når jeg skal inn til lands foretrekker jeg å holde litt turtall på motoren for å ha litt krefter å manøvrere med, og heller styre farten med vingene. Sabben er treg å få opp turtallet på hvis den har litt belastning, så litt ekstra turtall i utgangspunktet gjør det hele mye enklere. Så ta det rolig, sakte fart inn og ut av plassen, men med tilstrekkelig turtall til å gi baugen et lite "push" i riktig retning innimellom så blir nok dette snart en vane skal du se. Lykke til, håper dere får det fint med gamla i sommer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Herman Svart 9.Mai.2004 Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 Bare et tillegg til de rådene du har fått så langt. Ikke legg roret helt i borde når du border. Du må starte med et lite rorutslag. Når du merker at båten svinger den veien du vil, kan du eventuelt legge over mer. Setter du roret på tvers med en gang opplever du bare at båten fortsetter rett akterover. Et annet moment er at hekken til en viss grad vil søke inn i vinden/strømmen når du bakker. Det kan være med på å gjøre bakkingen enda vanskeligere, men du kan i visse tilfeller bruke det til å lette manøvren. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
SeaMaster175 Svart 9.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2004 Takker for alle svar! Det var til god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.