Jump to content

12V - 220V kabler, kan de legges sammen?


Figaro

Recommended Posts

Hei, nok et "strømproblem"--men ikke jording denne gang :lol:

Jeg leste et sted, tror det var i boken "strøm ombord", at man ikke måtte legge strømførende 220V kabler sammen med eller inntil 12V ledninger. Jeg har et par steder hvor disse kablene ligger nær hverandre, og lurer på hva som evt. kan skje? Jeg synes det virker merkelig at det ikke er bra hvis opplegget og isolasjonen ellers er iorden. I boken er det ikke grunngitt HVORFOR man ikke skal gjøre det. Noen som vet? :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Det er to grunner for at 230 V og 24 V kabler ikke bør legges sammen. For det første: Hvis kablene ikke har skjerm, kan det induseres spenning fra 230 V til 24 V. For det andre: Ved en mekanisk feil på kablene, kan det komme 230 V inn på 24 V-systemet, hvilket kan ødelegge 24 V utstyr. Altså gode grunner for å legge kablene separat!

 

Redigert: Rettet stavefeil.

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...