Rastløs Startet 26.Januar.2009 Del på Facebook Startet 26.Januar.2009 Har fått en sån liten kjekk nett pc (Acer Aspire) med nettcom trådløs. Hva trenger jeg ( foruten en GPS antenne) for å få den til å bli et godt navigasjonshjelpemiddel ? og ikke minst ; Hva koster det ? - Antar at man b.l.a må ha et kartprogram. Hva er "best value for money" hvor får man kjøpt og hva koster det ? Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Her har du alt du trenger i en pakke: http://www.nautisk.no/index.php/products/t...g_nv_n01_tikis1 Jeg bruker selv denne haicom-GPS'en, og synes den er fantastisk presis. Har også lest at andre mener det samme. Min ligger rett og slett på salongbordet når vi er på tur, og får uten problemer fiks på 7-8 satelitter samtidig. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Roger jo Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Har fått en sån liten kjekk nett pc (Acer Aspire) med nettcom trådløs. Hva trenger jeg ( foruten en GPS antenne) for å få den til å bli et godt navigasjonshjelpemiddel ? og ikke minst ; Hva koster det ? - Antar at man b.l.a må ha et kartprogram. Hva er "best value for money" hvor får man kjøpt og hva koster det ? Kan anbefale TIKI på det varmeste. Kjøper du i Norge pass på at du får siste nyeste kartutgaven. Ville sjekket ut prisen her. Er billigst her enda, last ned fra norsk side. http://www.tiki-navigator.com/en/us/index.htm Og Kart herfra http://www.nv-verlag.de/ Vestkysten 2008 CD+ papir+ havne/naturguide i samme pakka. Norskekart er bare på CD. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Moyja Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) Noen som vet når Tiki vil virke for NordNorge ?? dvs får kart vidre nordover. Redigert 26.Januar.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Dette temaet om elektroniske kart på bærbar PC er det skrevet svært mye om her på forumet, i likhet med kartplotter, ekkolodd og hvordan man monterer svinger til ekkolodd. Et tips er å bruke søkefunksjonen. Da vil du nok finne svar på det du spør om pluss litt til. Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms. Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro 3000 Standard" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA. "seaPro 3000 Lite" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC). Dersom "seaPro 3000 Lite" oppgraderes til "seaPro 3000 Lite +" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk. Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro 3000 Lite" er dessuten brukervennlig. Mer informasjon er tilgjengelig på euronav.no. Jeg benytter en GPS fra Clas Ohlson med USB-plugg. For ordens skyld er en slik løsning med bærbar PC med kartprogram, elektroniske kart og GPS bare et hjelpemiddel, i likhet med en kartplotter for lystbåt, og man må kjenne begrensningene slikt utstyr har. Man bør ha offisielle papirkart om bord i tillegg og heller ikke glemme å navigere visuelt ved hjelp av lykter, sjømerker osv. (Kommersielle norskflaggede fartøy skal ha offisielle og oppdaterte papirkart for det området de seiler i med mindre de har 2 typegodkjente ECDIS med offisielle og oppdaterte ENC og uahvhengig strømforsyning, og ellers tilfredsstiller krav fra IMO, IHO og IEC for slikt utstyr.) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms. Hva med vektoriserte kart for svenskekysten, finnes det også for dette systemet, og pris? Hvor ofte er det oppdateringer på de vektoriserte kartene, og hva koster oppdateringen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mart69 Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 prisen på seapro fra det jeg finner er ca kr 1500,- for programmet og kr 1500,- for kartene. Har jeg misforstått prisene. For komplett program + kart er det da kr 1500,- eller ca kr 3000,-? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Du har nok ikke misforstått, kr 3000.- norske pæng for kart og program Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Til Lars H.! Ifølge informasjon jeg har spurt etter før fra Euronav AS, er det oppdatering en gang i året for "Livechart"-kartene som dekker kysten av Norge(litt sjelden egentlig, men godt nok for lystbåtbruk), og prisen er ca. kr 600,- ekslusiv moms. Jeg vet ikke om dette firmaet selger elektroniske vektorkart for svenskekysten. For spørsmål om kartprogram og elektroniske kart, vil jeg anbefale å ta kontakt med Svein Hillestad i Euronav AS. Det gjorde jeg. Han har telefonnummer 67122030 og e-postadresse sveinh@euronav.no. Om Euronav Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Til mart69 og Draco20! Jeg skrev: "Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms." Du får altså både kartprogram og kart for hele norskekysten for kr 1500,- inkl. merverdiavgift. Komplett pris er altså kr 1500,-. Bare GPS kommer i tillegg om du skal bruke det til navigasjonsformål. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) se link, står ikke noe der om at det følger med kart http://www.nautisk.no/products/seapro_3000_lite_seaprol Ette som jeg fortår av denne teksten fra Seilas må kart kjøpes separat http://www.seilas.no/wip4/nyheter/detail.e...72&cat=4914 Redigert 26.Januar.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 ...står ikke noe der om at det følger med kart http://www.nautisk.no/products/seapro_3000_lite_seaprol Jeg kjøpte alt direkte fra firmaet Euronav AS. Det solgte til både private og andre firma. Kjøper du gjennom enda et salgsledd, eksempelvis Nautisk Forlag AS, blir prisen(naturligvis) dyrere. Et tips litt off-topic: Kjøper eller selger du brukt hus, brukt bil, brukt båt osv. uten megler, eller advokat for den del, som egentlig ikke er noe annet en fordyrende mellomledd, kan du også spare penger. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) Ja jeg må bare si meg enig i at SeaPro er det katrsystemet som på alle måter gir mest for pengene. Jeg har selv SeaPro 3000 plus med alt mulig tilkoblet. Euronav selger såkalte nasjonale kartpakker og de koster alle kr 1500,- Men du kan også kjøpe såkalte multipakker foreksempel Hele Norge og Sverje den koster da kr 1925,- så det betyr at du får med sverje for kun kr 425,-. Og dette er skikkelige kart fra sjøkartverkene og ikke noe jala fra C-map. Prisen for programmet og kartene er etter det jeg har erfart den samme uansett hvor du kjøper det hen. SeaPro lite koster kr 1500,-. Redigert 26.Januar.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Til Lars H.! Jeg ser av hjemmesiden til Nautsik Forlag AS at det er mulig å kjøpe "Livechart" også for Sverige(og Norge, Danmark, England, Skottland og Irland for den del). Jer ser at BMP også har skrevet om muligheten for vektorkart også i Sverige. Livecharts Jeg ville uansett undersøkt pris hos Euronav AS først, om det da er av interesse for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Jeg vil advare litt mot denne CO GPS'en. Den er tenkt å brukes i bil. I bil et en av planene (veien) gitt, og det stilles mindre krav. Jeg kjøpte en slik for å undersøke litt på den, og ble litt skremt. Den har absolutt ingen integrity check. Den navigerer ukritisk uansett konstellasjon og signal/støyforhold. Hvor en god mottager hadde slått av navigasjonen så bare fortsetter den. En tommelfingerregel er at jo dyrere mottageren er, jo bedre er den. Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Er det noen som kan si hvordan "Det levende sjøkart" er i forhold til de løsninger som er skissert over? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Jeg har selv Tiki og BSB-kart og er fornøyd med dette. Kjøpte i april 2007, noen som vet om oppgraderingspolicy for Tiki Navigator Pro og BSB-kart? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Kan ikke anbefale Det levende sjøkartet. Det er Ugland som har overtatt og oppdateringer kommer ikke derifra selv og det er blitt lovet når en kjøpte lisensen. med andre ord, gamle kart nå. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) - Ja da får vi se da. Kjøpte tiki pakken fra Nautisk på nettet. Den skal uansett bare være back up/planleggingssystem nede ved kartbordet. Raymarine og Navionics får gjøre jobben ute på pidestallen. Redigert 26.Januar.2009 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Hvis du gidder å scanne inn kart selv, kan du faktisk slippe veldig billig unna. Det finnes gratis programvare, f.eks. SeaClear. Haicom GPS'en kan du få kjøpt for under kr. 700 og jeg har også gode erfaringer med den. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Er det noen som kan si hvordan "Det levende sjøkart" er i forhold til de løsninger som er skissert over? Kan ikke anbefale Det levende sjøkartet. Det er Ugland som har overtatt og oppdateringer kommer ikke derifra selv og det er blitt lovet når en kjøpte lisensen. med andre ord, gamle kart nå. Jeg har Det levende sjøkart DLS (norsk) og har vært veldig fornøyd med det - og jeg ser at holmer og skjær ligger på samme sted der som i TIKI Pro med NV.Digitalkart. Det jeg synes er MEGET bra med DLS er Losskissene som du finner der - helt uvurdelig. Men jeg ser ikke bort fra at det er endringer når det gjelder fyrlykter etc.. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Jeg vet at svært mange sverger til de små GPS musene, og det skjønner jeg godt. De er utrolig bra. Men det er ikke til å komme bort fra at de blir utsatt for uønsket demping nede i en båt, sammenlignet med en GPS som har antenne ute. Ta kontakt med en som har en GPS som viser signalstyrke. Mål signalstyrken ute og deretter inne der hvor dere har tenkt at musa skal bo. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Utviklingen har heldigvis gått i riktig retning med mer følsomme GPS'er, men signalet dempes uansett dersom det ikke er fri sikt til satellittene. Jeg gjorde for noen år siden en test med min Garmin GPS75 fra 1994 (som fremdeles funker og som jeg har som reserve-GPS). Denne GPS'n med en utmerket Helix antenne likte i hvert fall ikke at signalene ble skjermet av "kjøtt og blod". Uten hindringer viser min gamle Garmin høye signalstolper for 8 satellitter. Med lett skjerming er forholdet allerede dårlig, og når jeg lukker hånden er det ikke mye signal igjen. Da sluttet den umiddelbart å beregne posisjon. Dette er det nok ikke mange som har tenkt på når de har en innebygget GPS i plotteren sin og står bøyd over den for å studere kartet. Da er det plutselig full skjerming fra kroppen for de satellittene som er bak deg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HCO Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Men det er ikke til å komme bort fra at de blir utsatt for uønsket demping nede i en båt, sammenlignet med en GPS som har antenne ute. Jeg fikk plutselig assosiasjoner til en diskusjonstråd om noe helt annet, og på et helt annet forum, for en del år siden: Subject: Re: var maduraFrom: Bjørn Mork Date: 14 Jun 1999 10:44:22 Magne Solberg writes: > Tor-Solve Tretli wrote: > > >Bjørn Mork wrote: > > > >>Tor-Solve Tretli writes: > >>> > >>> [Dette forumet] er og iallefal var et hyggelig sted, helt til alle disse > >>> 1-kronesmodem-sammen-med-PC'n folka kom hit og føkket opp. > >>> Liker dere ikke tonen på nam , kan dere til hel***e pelle dere vekk. > >> > >>ENIG !!! > >> > >>Kom ikke her og kødd med oss som har betalt flere tusen for modema våre. > > > >NEMLIG! > >Ikke bare har vi betalt i dyre dommer for modemene våre, vi startet > >med news på gamle VAX/VMS maskiner også. Sådetså! > > HAH! > Dere var _heldige_ som hadde VAX/VMS maskiner! Vi måtte bruke bruke > tomme hermetikkbokser med tråd imellom, og noen ganger hadde vi ikke > en gang råd til tråd! PØFFH! Så dere var så griseheldige at dere hermetikkbokser? Vi måtte oppbevare hermetikken i Norgesglass, som viste seg å være totalt uegnet til telekommunikasjon selv i tom tilstand. I stedet måtte vi risse bitene i sand med en trepinne og frakte sanden mellom maskinene med trillebår. Dét var et slit skal jeg si deg. Husk også at dette var før hjulet ble oppfunnet. Og av og til veltet trillebåren og forårsaket bitfeil. Bjørn Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Allan E Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) GPS`nviser vel ikke feil posisjon selvom signalet blir svaktere. Enten har den kontakt eller så har den ingenting å vise. Redigert 26.Januar.2009 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.