Jump to content

Bærbar Pc - hva trengs for at den skal bli en plotter ?


Rastløs

Recommended Posts

Jeg vil advare litt mot denne CO GPS'en.

 

Den er tenkt å brukes i bil. I bil et en av planene (veien) gitt, og det stilles mindre krav.

Jeg kjøpte en slik for å undersøke litt på den, og ble litt skremt.

Den har absolutt ingen integrity check. Den navigerer ukritisk uansett konstellasjon og signal/støyforhold. Hvor en god mottager hadde slått av navigasjonen så bare fortsetter den.

 

Såvidt jeg kan lese ut fra instruksjonsboken(eller -heftet :giggle: ) til denne GPS-mottakeren fra Clas Ohlson av merket Navibe, har den ikke RAIM-funksjonalitet, og det er nok ikke så merkelig ut fra den lave prisen. :lol: Sålenge man ikke navigerer ukritisk med en slik GPS sammen med bruk av elektroniske kart, duger den til sitt bruk. Man skal selvsagt heller ikke navigere ukritisk med GPS'er beregnet for det profesjonelle markedet. Men denne Navibe GPS'en kunne nok ikke ha blitt benyttet i kritiske DP-operasjoner eller ved sjømåling. :lol::lol: Men den kan brukes i både bil, båt, helikopter og fly.

 

RAIM(Receiver Autonomous Integrity Monitoring) er litt forenklet sagt funksjonalitet i en GPS-mottaker som kontinuerlig overvåker posisjonsnøyaktighet og pålitelighet. RAIM vurderer med andre ord om kvaliteten på GPS-signalene er gode nok til å kunne benyttes i posisjonsberegningen.

Link to post
Share on other sites

GPS`nviser vel ikke feil posisjon selvom signalet blir svaktere. Enten har den kontakt eller så har den ingenting å vise.

Dersom du har knallsterkt signal fra 10 - 12 satellitter godt spredd over himmelhvelvingen, og signalstyrken reduseres til det halve, men du fremdeles har alle disse satellittene inne, reduseres ikke nøyaktigheten. Men faller noen av disse ut pga at signalet er sterkt dempet og du kun sitter igjen med 3 - 4 satellitter, kan posisjonsangivelsen bli dårlig. For å få pålitelig posisjon er det også viktig med god geometri, altså at satellittene er jevnt spredd over himmelhvelvingen. Så om du har GPS'n i vinduet på en stålbåt og kun får inn signal fra satellitter rett frem, blir det dårlig geometri og mottakeren får problemer med å krysspeile og gi en nøyaktig posisjon.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg legger ved dette plottet foretatt med GPS Mus liggende i karthylle under Færderen i fjor. 1 sek. mellom plottene

 

GPSsprang.jpg

 

Sprangene , bortsett fra det gule, skyldes sannsynligvis hopp mellom satelitter.

 

I det gule "spranget" varslet mottageren "signalfeil".

 

Jeg mener å huske (skremmende tanke) at lengden på det gule spranget er ca 100 m.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har knallsterkt signal fra 10 - 12 satellitter godt spredd over himmelhvelvingen...Men faller noen av disse ut pga at signalet er sterkt dempet og du kun sitter igjen med 3 - 4 satellitter, kan posisjonsangivelsen bli dårlig. For å få pålitelig posisjon er det også viktig med god geometri, altså at satellittene er jevnt spredd over himmelhvelvingen. Så om du har GPS'n i vinduet på en stålbåt og kun får inn signal fra satellitter rett frem, blir det dårlig geometri og mottakeren får problemer med å krysspeile og gi en nøyaktig posisjon.

 

Lars H.

 

Dette er meget gode poeng som flere med kartplottere med innebygd GPS ser ut til ha glemt når de monterer dem innvendig i en båt. Men nå er jo tråden etterhvert sporet av, men det gjør kanskje ikke noe da trådstarter alt har kjøpt elektronisk kartsystem.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at svært mange sverger til de små GPS musene, og det skjønner jeg godt. De er utrolig bra.

Men det er ikke til å komme bort fra at de blir utsatt for uønsket demping nede i en båt, sammenlignet med en GPS som har antenne ute.

 

Noen av disse GPS'ene som kan tilkobles PC, har såpass lang ledning at de kan plasseres ute under åpen himmel. Det er i hvertfall tilfellet med Navibe GPS'en fra Clas Ohlson som jeg har. Men dette varierer selvsagt fra båt til båt alt etter hvor innvendig styreposisjon er plassert, størrelse på fartøyet osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv Tiki og BSB-kart og er fornøyd med dette. Kjøpte i april 2007, noen som vet om oppgraderingspolicy for Tiki Navigator Pro og BSB-kart?

 

TIKI har vært i stadig utvikling helt siden det kom, en må hit for å få siste oppgradering 6.0

er siste. Og har i alle år hvert GRATIS å oppgradere.

http://www.tikinavigator.no/no/

Bare husk og avinstaller den gamle før en installerer den nye.

 

Siste nytt i kart herfra

http://www.nv-verlag.de/ Vestkysten 2008 CD+ papir+ havne/naturguide

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

selvom signalet blir svaktere.

 

Den må se minst tre satelitter godt spredd utover for å beregne et fix. Skal den drive med integrity check i tillegg må den ha minst fire.

Har du tre gode satelitter rett over hodet nekter en god mottager å navigere. DOP blir for høy.

CO mottageren kjører videre.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si hvordan "Det levende sjøkart" er i forhold til de løsninger som er skissert over?

 

En skam at det ikke er kommer en oppgradering.

Som oppslagsverk er det ok.

Som kartprogram nei. på grunn av kartene.

 

 

 

Jeg vet at svært mange sverger til de små GPS musene, og det skjønner jeg godt. De er utrolig bra.

Men det er ikke til å komme bort fra at de blir utsatt for uønsket demping nede i en båt, sammenlignet med en GPS som har antenne ute.

 

Ta kontakt med en som har en GPS som viser signalstyrke. Mål signalstyrken ute og deretter inne der hvor dere har tenkt at musa skal bo.

 

Det er flere GPSmus med uteantenne.

Har ikke tatt GPSmusa til 350 Svenske i å lyve og så fulgte det med et prgram som heter GPSINFO.

Viser antall satelitter hvor de er og stryrken også de som har for svakt signal.

Nu med musa liggende på gulve (har falt ned fra vinduskarmen) 8 blå OK 2 grønne svake og 2 røde

Bare 5-6 blå med musa tilbake i vinduet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Den må se minst tre satelitter godt spredd utover for å beregne et fix. Skal den drive med integrity check i tillegg må den ha minst fire.

Har du tre gode satelitter rett over hodet nekter en god mottager å navigere. DOP blir for høy.

CO mottageren kjører videre.

 

 

DOP?

Har HDOP og PDOP

Direction. Status

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ta opp det flere skriver om GPS.

Når man først skal ha elektronisk navigasjon, så må GPSen ha NMEA-kommunikasjon, så den også kan styre autopilot, men først og fremst sende posisjonsdata til VHFen.

GPSer som bare har USB-tilkopling kan ikke koples til NMEA-forbindelsene, slik at du da må ha enda en GPS. Det er alltids en god ide å ha en ekstra, men den som står på hele tida bør være den som også forsyner VHF-en med posisjon og som samarbeider med autopiloten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

DOP er et begrep som brukes for å beskrive nøyaktighet innenfor satellittnavigasjon(GPS). DOP står for Dilution Of Precision og kan omsettes med forringelse av presisjon/nøyaktighet. Man kan blant annet støte på disse DOP-begrepene:

 

GDOP-Geometrical Dilution Of Precision

PDOP-Position Dilution Of Precision

HDOP-Horisontal Dilution Of Precision

VDOP-Vertical Dilution Of Precision

TDOP-Time Dilution Of Precision

 

De to viktigste for skip og lystbåter er PDOP og HDOP. PDOP beskriver litt forenklet nøyaktighet i 3 dimensjoner; bredde, lengde og høyde. HDOP beskriver enkelt sagt et todimensjonalt nøyaktighetsbegrep i horisontalplanet; bredde og lengde.

 

Avanserte og moderne GPS-mottakere har normalt visuell og hørbar alarm når DOP overstiger en viss grenseverdi, og går ofte da over i bestikkregning. Tallet 1 er beste verdi, og man har da størst mulig nøyaktighet. Selv har jeg på noen GPS-mottakere sett at DOP-verdiene er blitt mindre enn 1. Det går jeg ut fra må være feil i software.

 

Man får høy DOP når vinkelen mellom satellittene er 0 eller 180 grader, eller nærme 0 eller 180 grader.

 

Så når jeg trykket forhåndsvisning at 2nd Trikker'n har henvist til forklaring i Wikipedia.

Link to post
Share on other sites

mailet Tiki om kartproblemet nord for trøndelag. Her er svaret han ga meg.

 

Jeg holder nå på med å utvikle en egen TIKI-versjon for Navionics vektorkart.

Navionics har full dekning i Norge (og resten av verden).

Håper å kunne lansere dette programmet i april/mai.

 

Da ser det jo straks litt lysere ut for tiki

Link to post
Share on other sites

SeaPro fungerer utmerket i hele verden også i Nordnorge. Med de nyeste kartene fra sjøkartverket som nå er frigitt for hele Nordnorge er nøyaktigheten blit helt fabelaktig. Og det koster jo ikke mer en kr 1500,- for kart over hele Norge inklusiv Svalbard. I tilegg må du ha kartprogrammet til kr 1500,- men duverden for et bra kart du da får.

Link to post
Share on other sites

Og det koster jo ikke mer en kr 1500,- for kart over hele Norge inklusiv Svalbard. I tilegg må du ha kartprogrammet til kr 1500,- men duverden for et bra kart du da får.

 

Som tidligere nevnt, ga jeg kr 1500,- med moms for både kartprogrammet seaPro 3000 Lite og de elektroniske kartene for norskekysten(men ekslusiv Svalbard). Men dette var i 2008.

Link to post
Share on other sites

Angående CO mottageren.

Her har jeg latt den surre og gå mens jeg plottet den:

 

scatclo.jpg

 

Til sammenligning, mottageren jeg har i båten:

 

scattri.jpg

 

Ikke 100% vitenskapelig siden de er gjort til forskjellig tid, og loggetiden er heller ikke den samme.

Loggingen er heller ikke mot fast punkt.

Men det viser forskjellen. CO mottageren er innenfor 5.3 m. 50% av tiden, mens min mottager er innenfor 0.5 m. 50% av tiden.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisan !

Interessant diskusjon(har bare lest de første innleggende).

 

Litt på siden, men ønsker vite litt om strømtilførsel:

 

1. Har idag en ca 2år gammel ASUS A6000U laptop, batteriet varer i 15min.

Er dette batteriet ødelagt og kan aldri bli bedre igjen?

 

Jeg skjønner at siden jeg har latt 220V tilkoblingen stå i så og si alltid,

så har batteriet blitt så dårlig, dette er vel grunnen til at det idag holder i så kort tid?

 

(Litt synd at dette ikke er opplyst med store bokstaver)

 

2. Annen strømtilførsel til laptopen(19volt) i båten,

og priser?

Link to post
Share on other sites

Ja, batteriet er nok ferdig. Til strømforsyning har du tre muligheter:

1. inverter (kjøp den billigste du finner),

2. konverter 12-19 volt-strømforsyning kan kjøpes i databutikker og på claso. Priser fra ca 500,-. Jeg bruker en sånn.

3. Koble rett på 12 volt. Funker kanskje men kan ødlegge pc'en hvis det ikke funker. Anbefalt av mange og verdt et forsøk hvis pc'en ikke er verdt noe likevel.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Allan E

 

Jeg synes "Tull" er et meget sterkt ord, som kanskje tyder på manglende forståelse av hva plottene viser.

 

Jeg er litt overasket over det som ser ut som "vandring" i CO plottet.

 

Jeg skulle ønske å se plot fortatt på samme tid, og under så ugunstige forhold som mulig.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...