Jump to content

Bærbar Pc - hva trengs for at den skal bli en plotter ?


Rastløs

Recommended Posts

Har fått en sån liten kjekk nett pc (Acer Aspire) med nettcom trådløs.

 

Hva trenger jeg ( foruten en GPS antenne) for å få den til å bli et godt navigasjonshjelpemiddel ?

 

og ikke minst ; Hva koster det ?

 

- Antar at man b.l.a må ha et kartprogram. Hva er "best value for money" hvor får man kjøpt og hva koster det ?

 

:smiley:

Link to post
Har fått en sån liten kjekk nett pc (Acer Aspire) med nettcom trådløs.

 

Hva trenger jeg ( foruten en GPS antenne) for å få den til å bli et godt navigasjonshjelpemiddel ?

 

og ikke minst ; Hva koster det ?

 

- Antar at man b.l.a må ha et kartprogram. Hva er "best value for money" hvor får man kjøpt og hva koster det ?

 

:smiley:

 

Kan anbefale TIKI på det varmeste.

 

Kjøper du i Norge pass på at du får siste nyeste kartutgaven.

 

Ville sjekket ut prisen her.

 

Er billigst her enda, last ned fra norsk side.

http://www.tiki-navigator.com/en/us/index.htm

 

Og Kart herfra

http://www.nv-verlag.de/ Vestkysten 2008 CD+ papir+ havne/naturguide

i samme pakka.

 

Norskekart er bare på CD.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Dette temaet om elektroniske kart på bærbar PC er det skrevet svært mye om her på forumet, i likhet med kartplotter, ekkolodd og hvordan man monterer svinger til ekkolodd. Et tips er å bruke søkefunksjonen. Da vil du nok finne svar på det du spør om pluss litt til. :yesnod:

 

Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms. Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro 3000 Standard" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA.

 

"seaPro 3000 Lite" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC). Dersom "seaPro 3000 Lite" oppgraderes til "seaPro 3000 Lite +" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk.

 

Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro 3000 Lite" er dessuten brukervennlig.

 

Mer informasjon er tilgjengelig på euronav.no.

 

Jeg benytter en GPS fra Clas Ohlson med USB-plugg.

 

For ordens skyld er en slik løsning med bærbar PC med kartprogram, elektroniske kart og GPS bare et hjelpemiddel, i likhet med en kartplotter for lystbåt, og man må kjenne begrensningene slikt utstyr har. Man bør ha offisielle papirkart om bord i tillegg og heller ikke glemme å navigere visuelt ved hjelp av lykter, sjømerker osv. (Kommersielle norskflaggede fartøy skal ha offisielle og oppdaterte papirkart for det området de seiler i med mindre de har 2 typegodkjente ECDIS med offisielle og oppdaterte ENC og uahvhengig strømforsyning, og ellers tilfredsstiller krav fra IMO, IHO og IEC for slikt utstyr.)

Link to post
Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms.

Hva med vektoriserte kart for svenskekysten, finnes det også for dette systemet, og pris?

Hvor ofte er det oppdateringer på de vektoriserte kartene, og hva koster oppdateringen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Til Lars H.!

 

Ifølge informasjon jeg har spurt etter før fra Euronav AS, er det oppdatering en gang i året for "Livechart"-kartene som dekker kysten av Norge(litt sjelden egentlig, men godt nok for lystbåtbruk), og prisen er ca. kr 600,- ekslusiv moms. Jeg vet ikke om dette firmaet selger elektroniske vektorkart for svenskekysten. For spørsmål om kartprogram og elektroniske kart, vil jeg anbefale å ta kontakt med Svein Hillestad i Euronav AS. Det gjorde jeg. Han har telefonnummer 67122030 og e-postadresse sveinh@euronav.no.

 

Om Euronav

Link to post

Til mart69 og Draco20!

 

Jeg skrev: "Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms." Du får altså både kartprogram og kart for hele norskekysten for kr 1500,- inkl. merverdiavgift. Komplett pris er altså kr 1500,-. Bare GPS kommer i tillegg om du skal bruke det til navigasjonsformål.

Link to post
...står ikke noe der om at det følger med kart http://www.nautisk.no/products/seapro_3000_lite_seaprol

 

Jeg kjøpte alt direkte fra firmaet Euronav AS. Det solgte til både private og andre firma. Kjøper du gjennom enda et salgsledd, eksempelvis Nautisk Forlag AS, blir prisen(naturligvis) dyrere. Et tips litt off-topic: Kjøper eller selger du brukt hus, brukt bil, brukt båt osv. uten megler, eller advokat for den del, som egentlig ikke er noe annet en fordyrende mellomledd, kan du også spare penger. :wink:

Link to post

Ja jeg må bare si meg enig i at SeaPro er det katrsystemet som på alle måter gir mest for pengene. Jeg har selv SeaPro 3000 plus med alt mulig tilkoblet. Euronav selger såkalte nasjonale kartpakker og de koster alle kr 1500,- Men du kan også kjøpe såkalte multipakker foreksempel Hele Norge og Sverje den koster da kr 1925,- så det betyr at du får med sverje for kun kr 425,-. Og dette er skikkelige kart fra sjøkartverkene og ikke noe jala fra C-map. Prisen for programmet og kartene er etter det jeg har erfart den samme uansett hvor du kjøper det hen. SeaPro lite koster kr 1500,-.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post

Jeg vil advare litt mot denne CO GPS'en.

 

Den er tenkt å brukes i bil. I bil et en av planene (veien) gitt, og det stilles mindre krav.

Jeg kjøpte en slik for å undersøke litt på den, og ble litt skremt.

Den har absolutt ingen integrity check. Den navigerer ukritisk uansett konstellasjon og signal/støyforhold. Hvor en god mottager hadde slått av navigasjonen så bare fortsetter den.

En tommelfingerregel er at jo dyrere mottageren er, jo bedre er den.

Link to post
Er det noen som kan si hvordan "Det levende sjøkart" er i forhold til de løsninger som er skissert over?

 

 

Kan ikke anbefale Det levende sjøkartet. Det er Ugland som har overtatt og oppdateringer kommer ikke derifra selv og det er blitt lovet når en kjøpte lisensen. med andre ord, gamle kart nå.

 

Jeg har Det levende sjøkart DLS (norsk) og har vært veldig fornøyd med det - og jeg ser at holmer og skjær ligger på samme sted der som i TIKI Pro med NV.Digitalkart.

Det jeg synes er MEGET bra med DLS er Losskissene som du finner der - helt uvurdelig.

Men jeg ser ikke bort fra at det er endringer når det gjelder fyrlykter etc..

Link to post

Jeg vet at svært mange sverger til de små GPS musene, og det skjønner jeg godt. De er utrolig bra.

Men det er ikke til å komme bort fra at de blir utsatt for uønsket demping nede i en båt, sammenlignet med en GPS som har antenne ute.

 

Ta kontakt med en som har en GPS som viser signalstyrke. Mål signalstyrken ute og deretter inne der hvor dere har tenkt at musa skal bo.

Link to post

Utviklingen har heldigvis gått i riktig retning med mer følsomme GPS'er, men signalet dempes

uansett dersom det ikke er fri sikt til satellittene.

 

Jeg gjorde for noen år siden en test med min Garmin GPS75 fra 1994 (som fremdeles funker og

som jeg har som reserve-GPS). Denne GPS'n med en utmerket Helix antenne likte i hvert fall ikke

at signalene ble skjermet av "kjøtt og blod".

 

Uten hindringer viser min gamle Garmin høye signalstolper for 8 satellitter. Med lett skjerming er

forholdet allerede dårlig, og når jeg lukker hånden er det ikke mye signal igjen. Da sluttet den

umiddelbart å beregne posisjon.

 

Dette er det nok ikke mange som har tenkt på når de har en innebygget GPS i plotteren sin og står

bøyd over den for å studere kartet. Da er det plutselig full skjerming fra kroppen for de satellittene

som er bak deg.

 

gps1.jpggps2.jpggps3.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Men det er ikke til å komme bort fra at de blir utsatt for uønsket demping nede i en båt, sammenlignet med en GPS som har antenne ute.

 

Jeg fikk plutselig assosiasjoner til en diskusjonstråd om noe helt annet, og på et helt annet forum, for en del år siden:

 

Subject: Re: var madura

From: Bjørn Mork

Date: 14 Jun 1999 10:44:22

 

Magne Solberg writes:

 

> Tor-Solve Tretli wrote:

>

> >Bjørn Mork wrote:

> >

> >>Tor-Solve Tretli writes:

> >>>

> >>> [Dette forumet] er og iallefal var et hyggelig sted, helt til alle disse

> >>> 1-kronesmodem-sammen-med-PC'n folka kom hit og føkket opp.

> >>> Liker dere ikke tonen på nam , kan dere til hel***e pelle dere vekk.

> >>

> >>ENIG !!!

> >>

> >>Kom ikke her og kødd med oss som har betalt flere tusen for modema våre.

> >

> >NEMLIG!

> >Ikke bare har vi betalt i dyre dommer for modemene våre, vi startet

> >med news på gamle VAX/VMS maskiner også. Sådetså!

>

> HAH!

> Dere var _heldige_ som hadde VAX/VMS maskiner! Vi måtte bruke bruke

> tomme hermetikkbokser med tråd imellom, og noen ganger hadde vi ikke

> en gang råd til tråd!

 

PØFFH!

Så dere var så griseheldige at dere hermetikkbokser? Vi måtte oppbevare

hermetikken i Norgesglass, som viste seg å være totalt uegnet til

telekommunikasjon selv i tom tilstand. I stedet måtte vi risse bitene i

sand med en trepinne og frakte sanden mellom maskinene med trillebår.

Dét var et slit skal jeg si deg. Husk også at dette var før hjulet ble

oppfunnet. Og av og til veltet trillebåren og forårsaket bitfeil.

 

Bjørn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...