Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Jeg vil advare litt mot denne CO GPS'en. Den er tenkt å brukes i bil. I bil et en av planene (veien) gitt, og det stilles mindre krav. Jeg kjøpte en slik for å undersøke litt på den, og ble litt skremt. Den har absolutt ingen integrity check. Den navigerer ukritisk uansett konstellasjon og signal/støyforhold. Hvor en god mottager hadde slått av navigasjonen så bare fortsetter den. Såvidt jeg kan lese ut fra instruksjonsboken(eller -heftet ) til denne GPS-mottakeren fra Clas Ohlson av merket Navibe, har den ikke RAIM-funksjonalitet, og det er nok ikke så merkelig ut fra den lave prisen. Sålenge man ikke navigerer ukritisk med en slik GPS sammen med bruk av elektroniske kart, duger den til sitt bruk. Man skal selvsagt heller ikke navigere ukritisk med GPS'er beregnet for det profesjonelle markedet. Men denne Navibe GPS'en kunne nok ikke ha blitt benyttet i kritiske DP-operasjoner eller ved sjømåling. Men den kan brukes i både bil, båt, helikopter og fly. RAIM(Receiver Autonomous Integrity Monitoring) er litt forenklet sagt funksjonalitet i en GPS-mottaker som kontinuerlig overvåker posisjonsnøyaktighet og pålitelighet. RAIM vurderer med andre ord om kvaliteten på GPS-signalene er gode nok til å kunne benyttes i posisjonsberegningen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) GPS`nviser vel ikke feil posisjon selvom signalet blir svaktere. Enten har den kontakt eller så har den ingenting å vise. Dersom du har knallsterkt signal fra 10 - 12 satellitter godt spredd over himmelhvelvingen, og signalstyrken reduseres til det halve, men du fremdeles har alle disse satellittene inne, reduseres ikke nøyaktigheten. Men faller noen av disse ut pga at signalet er sterkt dempet og du kun sitter igjen med 3 - 4 satellitter, kan posisjonsangivelsen bli dårlig. For å få pålitelig posisjon er det også viktig med god geometri, altså at satellittene er jevnt spredd over himmelhvelvingen. Så om du har GPS'n i vinduet på en stålbåt og kun får inn signal fra satellitter rett frem, blir det dårlig geometri og mottakeren får problemer med å krysspeile og gi en nøyaktig posisjon. Lars H. Redigert 26.Januar.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Jeg legger ved dette plottet foretatt med GPS Mus liggende i karthylle under Færderen i fjor. 1 sek. mellom plottene Sprangene , bortsett fra det gule, skyldes sannsynligvis hopp mellom satelitter. I det gule "spranget" varslet mottageren "signalfeil". Jeg mener å huske (skremmende tanke) at lengden på det gule spranget er ca 100 m. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Dersom du har knallsterkt signal fra 10 - 12 satellitter godt spredd over himmelhvelvingen...Men faller noen av disse ut pga at signalet er sterkt dempet og du kun sitter igjen med 3 - 4 satellitter, kan posisjonsangivelsen bli dårlig. For å få pålitelig posisjon er det også viktig med god geometri, altså at satellittene er jevnt spredd over himmelhvelvingen. Så om du har GPS'n i vinduet på en stålbåt og kun får inn signal fra satellitter rett frem, blir det dårlig geometri og mottakeren får problemer med å krysspeile og gi en nøyaktig posisjon. Lars H. Dette er meget gode poeng som flere med kartplottere med innebygd GPS ser ut til ha glemt når de monterer dem innvendig i en båt. Men nå er jo tråden etterhvert sporet av, men det gjør kanskje ikke noe da trådstarter alt har kjøpt elektronisk kartsystem. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Jeg vet at svært mange sverger til de små GPS musene, og det skjønner jeg godt. De er utrolig bra.Men det er ikke til å komme bort fra at de blir utsatt for uønsket demping nede i en båt, sammenlignet med en GPS som har antenne ute. Noen av disse GPS'ene som kan tilkobles PC, har såpass lang ledning at de kan plasseres ute under åpen himmel. Det er i hvertfall tilfellet med Navibe GPS'en fra Clas Ohlson som jeg har. Men dette varierer selvsagt fra båt til båt alt etter hvor innvendig styreposisjon er plassert, størrelse på fartøyet osv. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Kan anbefale Tiki Pro+CO gps, min står montert i vinduet med en magnetisk plate. Nautisk har også et tilbud på svenskekysten kart ned til Varberg. Elektroniske kart+papirkart+havnelosen på svensk og tysk ! for under en tusenlapp(2008). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Jeg har selv Tiki og BSB-kart og er fornøyd med dette. Kjøpte i april 2007, noen som vet om oppgraderingspolicy for Tiki Navigator Pro og BSB-kart? TIKI har vært i stadig utvikling helt siden det kom, en må hit for å få siste oppgradering 6.0 er siste. Og har i alle år hvert GRATIS å oppgradere. http://www.tikinavigator.no/no/ Bare husk og avinstaller den gamle før en installerer den nye. Siste nytt i kart herfra http://www.nv-verlag.de/ Vestkysten 2008 CD+ papir+ havne/naturguide Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Noen som vet når Tiki vil virke for NordNorge ?? dvs får kart vidre nordover. Det vet bare http://www.maptech.com/ Kommer an på etterspørslen. Det er bare å sende mail. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 selvom signalet blir svaktere. Den må se minst tre satelitter godt spredd utover for å beregne et fix. Skal den drive med integrity check i tillegg må den ha minst fire. Har du tre gode satelitter rett over hodet nekter en god mottager å navigere. DOP blir for høy. CO mottageren kjører videre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Er det noen som kan si hvordan "Det levende sjøkart" er i forhold til de løsninger som er skissert over? En skam at det ikke er kommer en oppgradering. Som oppslagsverk er det ok. Som kartprogram nei. på grunn av kartene. Hvis du gidder å scanne inn kart selv, kan du faktisk slippe veldig billig unna. Det finnes gratis programvare, f.eks. SeaClear. Haicom GPS'en kan du få kjøpt for under kr. 700 og jeg har også gode erfaringer med den.Eivind SeaClear har da lest BSB kart i flere år Jeg vet at svært mange sverger til de små GPS musene, og det skjønner jeg godt. De er utrolig bra.Men det er ikke til å komme bort fra at de blir utsatt for uønsket demping nede i en båt, sammenlignet med en GPS som har antenne ute. Ta kontakt med en som har en GPS som viser signalstyrke. Mål signalstyrken ute og deretter inne der hvor dere har tenkt at musa skal bo. Det er flere GPSmus med uteantenne. Har ikke tatt GPSmusa til 350 Svenske i å lyve og så fulgte det med et prgram som heter GPSINFO. Viser antall satelitter hvor de er og stryrken også de som har for svakt signal. Nu med musa liggende på gulve (har falt ned fra vinduskarmen) 8 blå OK 2 grønne svake og 2 røde Bare 5-6 blå med musa tilbake i vinduet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Hva har du i DOP? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) hva mener du med DOP ? Redigert 26.Januar.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Den må se minst tre satelitter godt spredd utover for å beregne et fix. Skal den drive med integrity check i tillegg må den ha minst fire.Har du tre gode satelitter rett over hodet nekter en god mottager å navigere. DOP blir for høy. CO mottageren kjører videre. DOP? Har HDOP og PDOP Direction. Status Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Salt Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Jeg vil ta opp det flere skriver om GPS. Når man først skal ha elektronisk navigasjon, så må GPSen ha NMEA-kommunikasjon, så den også kan styre autopilot, men først og fremst sende posisjonsdata til VHFen. GPSer som bare har USB-tilkopling kan ikke koples til NMEA-forbindelsene, slik at du da må ha enda en GPS. Det er alltids en god ide å ha en ekstra, men den som står på hele tida bør være den som også forsyner VHF-en med posisjon og som samarbeider med autopiloten. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) Hva har du i DOP? Dilution of Precsion. Eller sagt på en enkel måte "Unøyaktighet" Se her for detaljene. Sorry! La ikke merke til at det stod: Hva har du i DOP. Vennligst overse dette innlegget. Redigert 26.Januar.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 DOP er et begrep som brukes for å beskrive nøyaktighet innenfor satellittnavigasjon(GPS). DOP står for Dilution Of Precision og kan omsettes med forringelse av presisjon/nøyaktighet. Man kan blant annet støte på disse DOP-begrepene: GDOP-Geometrical Dilution Of Precision PDOP-Position Dilution Of Precision HDOP-Horisontal Dilution Of Precision VDOP-Vertical Dilution Of Precision TDOP-Time Dilution Of Precision De to viktigste for skip og lystbåter er PDOP og HDOP. PDOP beskriver litt forenklet nøyaktighet i 3 dimensjoner; bredde, lengde og høyde. HDOP beskriver enkelt sagt et todimensjonalt nøyaktighetsbegrep i horisontalplanet; bredde og lengde. Avanserte og moderne GPS-mottakere har normalt visuell og hørbar alarm når DOP overstiger en viss grenseverdi, og går ofte da over i bestikkregning. Tallet 1 er beste verdi, og man har da størst mulig nøyaktighet. Selv har jeg på noen GPS-mottakere sett at DOP-verdiene er blitt mindre enn 1. Det går jeg ut fra må være feil i software. Man får høy DOP når vinkelen mellom satellittene er 0 eller 180 grader, eller nærme 0 eller 180 grader. Så når jeg trykket forhåndsvisning at 2nd Trikker'n har henvist til forklaring i Wikipedia. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Sorry! La ikke merke til at det stod: Hva har du i DOP. Vennligst overse dette innlegget. Man trenger ikke overse innlegget ditt. Draco20 spør jo om hva som menes med DOP. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 mailet Tiki om kartproblemet nord for trøndelag. Her er svaret han ga meg. Jeg holder nå på med å utvikle en egen TIKI-versjon for Navionics vektorkart. Navionics har full dekning i Norge (og resten av verden). Håper å kunne lansere dette programmet i april/mai. Da ser det jo straks litt lysere ut for tiki Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 SeaPro fungerer utmerket i hele verden også i Nordnorge. Med de nyeste kartene fra sjøkartverket som nå er frigitt for hele Nordnorge er nøyaktigheten blit helt fabelaktig. Og det koster jo ikke mer en kr 1500,- for kart over hele Norge inklusiv Svalbard. I tilegg må du ha kartprogrammet til kr 1500,- men duverden for et bra kart du da får. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Og det koster jo ikke mer en kr 1500,- for kart over hele Norge inklusiv Svalbard. I tilegg må du ha kartprogrammet til kr 1500,- men duverden for et bra kart du da får. Som tidligere nevnt, ga jeg kr 1500,- med moms for både kartprogrammet seaPro 3000 Lite og de elektroniske kartene for norskekysten(men ekslusiv Svalbard). Men dette var i 2008. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 (redigert) Angående CO mottageren. Her har jeg latt den surre og gå mens jeg plottet den: Til sammenligning, mottageren jeg har i båten: Ikke 100% vitenskapelig siden de er gjort til forskjellig tid, og loggetiden er heller ikke den samme. Loggingen er heller ikke mot fast punkt. Men det viser forskjellen. CO mottageren er innenfor 5.3 m. 50% av tiden, mens min mottager er innenfor 0.5 m. 50% av tiden. Redigert 27.Januar.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Men det viser forskjellen. CO mottageren er innenfor 5.3 m. 50% av tiden, mens min mottager er innenfor 0.5 m. 50% av tiden. Dette er jo bare tull, om feilmarginen er 5 eller 0,5 meter spiller da vel ingen rolle. Det er ikke landoppmåling vi driver med. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Heisan ! Interessant diskusjon(har bare lest de første innleggende). Litt på siden, men ønsker vite litt om strømtilførsel: 1. Har idag en ca 2år gammel ASUS A6000U laptop, batteriet varer i 15min. Er dette batteriet ødelagt og kan aldri bli bedre igjen? Jeg skjønner at siden jeg har latt 220V tilkoblingen stå i så og si alltid, så har batteriet blitt så dårlig, dette er vel grunnen til at det idag holder i så kort tid? (Litt synd at dette ikke er opplyst med store bokstaver) 2. Annen strømtilførsel til laptopen(19volt) i båten, og priser? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Ja, batteriet er nok ferdig. Til strømforsyning har du tre muligheter: 1. inverter (kjøp den billigste du finner), 2. konverter 12-19 volt-strømforsyning kan kjøpes i databutikker og på claso. Priser fra ca 500,-. Jeg bruker en sånn. 3. Koble rett på 12 volt. Funker kanskje men kan ødlegge pc'en hvis det ikke funker. Anbefalt av mange og verdt et forsøk hvis pc'en ikke er verdt noe likevel. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 (redigert) Allan E Jeg synes "Tull" er et meget sterkt ord, som kanskje tyder på manglende forståelse av hva plottene viser. Jeg er litt overasket over det som ser ut som "vandring" i CO plottet. Jeg skulle ønske å se plot fortatt på samme tid, og under så ugunstige forhold som mulig. Redigert 27.Januar.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.