Kompismannen Startet 26.Januar.2009 Del på Facebook Startet 26.Januar.2009 (redigert) Vi trengte større plass for fjorårets sommerferie og endte opp med en Princess 36 Riviera fra 1988 med 2 x TAMD41A motorer. Vi er storfornøyde med båten, men det kunne vært motorer med litt mer power. Marsjfart/toppfart blir et sted rundt parogtjue knop, men på den andre siden er forbruket veldig snillt. Kun ca 15 liter i timen pr motor i gjennomsnitt på blanda kjøring. Det er faste akslinger så båten er veldig fin å manøvrere når man lærer seg å bruke motorene riktig, men en sjelden gang hadde vært fint med en baupropell. Det jeg lurer på er hvilke erfaringer som finnes der ute når det gjelder denne båten og om det er noen som har generelle tips eller triks, det være seg skrog, elektriske installasjoner eller hva det måtte være. Som sagt er vi kjempefornøyde og kan ikke vente til å pakke borte presenningen i mars april en gang. Redigert 26.Januar.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Har du kansje fått noen erfaring med båten i løpet av sommeren??? jeg vurderer samme type båt Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Jeg er kjempefornøyd! Stor og praktisk båt med god plass. Særlig salongen oppe er uvurderlig på fine kvelder. Med to ekstra stoler der kan 8-10 personer spise samtidig. Selv om jeg ikke har baupropell har jeg faktisk kun 1 gang hatt behov for det iløpet av 3 sesonger, men det gikk bra uten. Vær litt obs på motoriseringen. Det kan sikkert virke fristende med 2x260 (eller hvor mye det er) ift 2x200 på TAMD41A, men 260-hesteren veier så mye at båten ikke går noe bedre. Det er god plass i motorrommet til vedlikehold, ihvertfall med 41A-motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 hva ligger du på i marsfart, turtal knop? og toppfart? jeg trudde kansje de motorene var litt små? men er kansje ikke det da? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 Veldig fin båt du har der. Har du noe inntrykk av hva forbruket er på marsjfart på ca 20 knop? Eller var dette toppfarta? Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Bringer denne tråden opp igjen. Har lest en del om denne båttypen på nettet, og den virker fornuftig for vårt bruk. Eneste ulempen jeg har funnet til nå er at det ikke er noen til salgs i Norge, kun utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Bringer denne tråden opp igjen. Har lest en del om denne båttypen på nettet, og den virker fornuftig for vårt bruk. Eneste ulempen jeg har funnet til nå er at det ikke er noen til salgs i Norge, kun utlandet. Det ligger en på Finn som har ligget lenge: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43963691 Hvis det er 366 du mener, så er det ikke vært noen av de på en stund til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Se der, ja. Den har jeg ikke fått med meg. Noen som kjenner til denne? Er pris versus alder på denne fornuftig? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Kan lite om den båten. Personlig bille jeg heller da gått for en 346/366. Får de for 100.000,- til i pris. Mer moderne båt en 36. Det sagt er 36 en stor 36 foter uten tvil. Hvis du søker finnes det en egen tråd her på forumet hvor det er 2 stykker som bytter ut div. ting på sine 36. Kontakt de på PM og du kan sikkert få masse god informasjon. Akkurat i denne båten er vel motoriseringen positivt 2x306 hk.. Noe sier meg at vekt i annonsen er feil, den båten veier nok mer enn 6500kg tom og med de motorene innsatt. 6900 kg veier en 366 og da med KAD motorer som er lettere. Med drivstoff, vann, andre ting montert er reelvekt fort 8 tonn på en 366. Da betyr motorkraft litt. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Godt poeng, Jori. Har også kikket på de litt nyere modellene til P og disse ser mer moderne ut. Jeg syntes annonsen du la ved virker lovende. Den ser veldig fin ut på bildene. Jeg ser også at en av motorene er byttet. Burde jeg være bekymret for at motor nr 2 snart bør skiftes også? Hva koster en slik byttemotor? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 (redigert) Godt poeng, Jori. Har også kikket på de litt nyere modellene til P og disse ser mer moderne ut. Jeg syntes annonsen du la ved virker lovende. Den ser veldig fin ut på bildene. Jeg ser også at en av motorene er byttet. Burde jeg være bekymret for at motor nr 2 snart bør skiftes også? Hva koster en slik byttemotor? Helt umulig å si, kan være 100 årsaker til at den ene motoren havarerte. I utgangspunktet er dette industri motorer, og dermed bygd for masse timebruk. Jeg ville sjekke timeantallet. Videre er antakelig sannheten at slike motorer "står" seg ihjel, mer enn "brukes" ihjel. Båten virker pen på bildene. Ser ut som den ligger i leangbukta på bildene. Nå er den sikkert på land eller i vinterhavn, skulle jo dermed være mulighet for gode prutningsmonn. Får du ikke prøvekjørt, få med en motorgarantibruk til sommeren. de første 50 timene feilfritt, 14 dager eller noe lignende. Da har du litt sikkerhet for motorene, vil de ikke gi det, skygg banen til du får prøvd evt. Redigert 27.Oktober.2013 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Hei. Vi har hatt Princess 36 Riviera i flere sesonger og får ikke fullrost denne båten nok. Både plass og sjøegenskaper er overlegene. Vår båt var utstyrt med 2x306 og hadde en imponerende prestanda. Marsjet fint på 25-26 knop og makset på 31-32. Her er det aksler og grove motorer som er mye mer robust enn nyere modeller med drev. Også manuvrering og vektfordeling er bedre her. Vår båt veide 8.500kg tom, og med vann diesel og utstyr så runner den 10 tonn. Båten som ligger til salgs mangler baugpropell, ankervinsj bak og varmer. Det at en motor er byttet er tilfeldig. De motorene klarer du ikke slite ut i den båten. Etter min mening burde du ikke se på de nyere modellene!! Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Interessant. Hva koster disse oppgraderingene? Er dette noe man kan utføre selv, eller må det fagfolk til? Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Alt kan gjøres selv hvis du har litt teknisk sans. Men blir fort penger av dette. Må nok regne 60-80 båtpenger i alle fall. Men da er jo utstyret nytt og vil vare i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 (redigert) Båten som Princess 36 Riviera refererer til, er det vi som nå eier. Enig med herre over dette er en meget sjøsterk og myk båt (i sjøen) pga sin dype V-bunn. Fantastisk god plass bortsett fra toalettrommet ( dog stort nok) Solid bygget er de også pluss en fantastisk slitesterk gelcoat. Har hatt både drev og akselbåt, er glad det er aksler på denne. Stell og oppgradering må man dog regne med : https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/ Husk 36 rivieraen er 38,8 fot fra ende til spiss. Redigert 27.Oktober.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.