Jump to content

Harding Loddebåt eller annet skrog


Lukas

Recommended Posts

Jeg prøver å finne meg et slitent plastskrog som fundament for en liten sjark jeg skal til å bygge. Jeg har funnet et par danske som jeg antar det ikke finnes så mange av her i landet. Dessuten koster de alt for mye for mitt budsjett. (Nysted 19 og Luna 19. Liker hekken på disse godt. Om noen skulle vite om eksemplarer i Norge så si fra)

 

Et annet skrog jeg liker er Harding, som jeg fra kilder både her på forumet og andre steder har blitt fortalt det ble bygget haugevis av en gang i tiden. De ble bygget på forskjellige steder i Kvinnherad. Bla. i Toftevågen på Halsnøy og hos Bjørke Båtbyggeri i Rosendal og ble bla brukt som loddebåt. Det er vistnok bare "loddebåt" de er kjent som i disse trakter og skroget er på ca 610 cm og 205 bredt.

 

Nå er det kanskje ikke tiden på året hvor det florerer av båter til salgs på nettet, men det er deriomt et godt tidspunkt å påbegynne prosjektet og fingrene klør etter noe å pusle med.

 

Er det noen av dere som kanskje vet om et eksemplar av et av de nevnte skrogene eller har info om en eller flere av disse? Kanskje det også finnes andre liknende skrog som har gått meg forbi. Det bør fortsatt finnes en del av disse rundt omkring så alle tips mottas med takk.

 

Felles for alle disse skrogene er at de ikke har støpt bordgang. De har altså "rene" fribord og er nokså brede (ca 2m), lengden tatt i betraktning.

 

Jeg legger ved et par bilder av de to danske som eksempel, men har altså mest tro på å finne Hardingen her til lands.

 

Takker for hjelpen.

 

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58330811

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=56984721

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...