Jump to content

Volvo MS25A-A gear som slurer


Anneli

Recommended Posts

6 hours ago, tobixen said:

orvirringen vil ingen ende ta ...  når jeg lar muspekeren hvile over bildet der kommer det opp en tekst om at utvekslingsforholdet er 2.23:1 ... mens det er printet 2.74 på gearkassen min.

 

Men det sier det her på PDFén abc oljetyper på de forskjellige girene. MS25A finnes som 2,23 og 2,74 utveksling. Samme giret.

Det virker mer og mer sannsynlig at det er MS25 du har. Det er er ett mekanisk gir, men ikke med gripekon slik som de eldre MS2, MS3 osv. MS25 har clutchlameller slik som et hydraulisk gir, men det virker mekanisk operert. Blir omtrent som typisk girkasse på en motorsykkel med våtclutcher.

 

Oljetyper står som at man kan bruke samme som motor (15w40 mineral) samt ATF.

I eldre dager var det vanlig med motorolje på slike gir, mens det i senere tid ble anbefalt ATF på de samme girene. 

Hva som er best/ lurest å bruke mått fåglarna vite.

Jeg hadde begynt med å peile olja på giret ditt (samt bekrefte type gir). Er den brun eller blank er det motorolje. Er den rød er det ATF.

Så får man vurdere om man skal bruke samme type som før, eller bytte for å se om det endrer noe ved problemet ditt.

 

Ang slitedeler og hva som mest sannelig må byttes om man skal åpne en slik kasse (MS25), så er det clutchlamellene.

Markert med nummer 18 og 19 på bildet. Muligens noen andre deler også.

Det finnes også en renoveringssats til giret til ca 18k men det står ikke hva den inneholder. Som regel er det alle slitedeler.

 

Jeg greier hvertfall ikke å se noe hydraulisk på denne kassa, så den virker å være mekanisk, selv om den bruker lammeller og ikke gripekon slik som de tidlige MS2,3, 4 kassene samt drev.

 

Ellers @tobixen, Hvor lenge er det siden du sørvest dette giret? Iflg boka står det oljeskift hvert år eller 200 timer eller noe slikt. Du har vel hatt skute en liten bit lengre enn det :lol:?

 

 

45452.png

IMG_2431.JPG

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 17 minutter siden:

Ellers @tobixen, Hvor lenge er det siden du sørvest dette giret? Iflg boka står det oljeskift hvert år eller 200 timer eller noe slikt. Du har vel hatt skute en liten bit lengre enn det :lol:?

 

Han åpnet jo med dette da:

 

tobixen skrev On 23.1.2024 at 21.03:

Nå begynner jeg så vidt å få samme problem på min gearkasse - men det er langt mer enn tre år gammelt.  Når ble oljen byttet sist?  Må jo ha vært en mannsalder siden ...

 

Link to post

Missa den, @Komodo

 

Men har skjønt at skjønt at det var en stund siden siden. 

Var ment som en reminder på at det kan være lurt å gjøre litt vedlikehold av og til, om ikke så ofte som manualen sier, men hvertfall av og til, så unngår man mest sannsynlig endel slike tilfeller som ender opp med å koste 10x mer både i tid og penger og inntreffe når man er på tur og det passer minst.

 

Girolje er en gjenganger på ting som blir utelatt i akselbåter. Har flere ganger vært å sett båter både 10 og 20 år gammel til flere mill uten en ripe i tappeplruggen.

 

boka er som regel klar på årlig vedlikehold.

IMG_2432.jpg

Mvh. SAP

Link to post
1 hour ago, sap_2000 said:

Men det sier det her på PDFén abc oljetyper på de forskjellige girene. MS25A finnes som 2,23 og 2,74 utveksling. Samme giret.

Man skulle jo anta at det er forskjellig delenummer på 2.23 og 2.74-modellen - og dersom jeg bestiller opp reservedeler til et 2.23-gir er det kanskje ikke sikkert det vil passe inn.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
17 hours ago, Komodo said:

Skjønte det :thumbsup: Og kanskje særlig om man legger ut på langtur :rolleyes:

 

Vi hadde faktisk noe vedlikehold på motoren før vi begynte turen.  Jeg vet at de tok motoren helt ut av båten og puttet den tilbake på plass igjen, men jeg har en mistanke om at dét var alt de gjorde.  Årsaken til at de tok ut motoren var for å lettere komme til for å feilsøke og fikse oljelekkasjer og saltvannskjølevannslekkasjer.  Motoren lekker fortsatt olje, og saltvannspumpen måtte jeg få en annen mekaniker til å bytte kort tid etter at vi hadde forlatt verftet.

 

Jeg er ila de siste par årene blitt mye flinkere til å loggføre alt som blir gjort, samt gjøre ting selv i stedet for å sette det bort.

 

Det er i allefall helt på det rene at jeg ila de årene jeg har hatt båten ikke har vært flink nok til å få unnagjort periodisk vedlikehold på motoren innenfor anbefalte intervaller.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...