Jump to content

Båt i ferskvann-erfaringer

Kjeller

Recommended Posts

Hei alle på forumet, jeg er fersk båteier med en sesong på Femunden. Lurer på om noen har nyttige tips om utstyr for fiske fra båt i ferskvann (prøvde med Rappaladorg uten få fisk i fjor sommer) og eventuelle andre erfaringer med båt fra våre innsjøer. Skulle gjerne ønske meg noen bilder også som motvekt til alle innslagene med saltsmak? :fishing:

Dorging om sommeren i innlandsvann har aldri vært enkelt , har trålet norsjø ( innlandsvann i telemark ) på kryss og tvers mang en gang uten og få så mye som et tilslag en gang.... Varmen i vannet gjør til at fisken står forholdsvis dypt , men et ekkolodd for og fastslå dybden på fisken og en dypvannsrigg eller wobbler og blylodd for dorging kan gjøre susen men lett er det ikke. Ihvertfall ikke om du er ute etter ørreten.

Lykke til.

Hej,

Jeg har en del erfaring fra en stor svensk sø (Bolmen).

Her gik jeg efter aborre, gedde og sandart.

De rigtige fangstmetoder afhænger af årstiden: Om foråret i geddernes yngletid, fanges de bedst ved at kastefiske på ret lavt vand i sivene og langs bredden. Brug båden til at afpatruljere bredderne med lange kast. Når der er reaktioner på blinket, så stop båden og af-fisk området. Huggene er kraftfulde og gedden fighter godt!

Om sommeren er det især trolling (dørgning) der fungerer til gedde og sandart. Brug en flydende wobler der går i cirka 4 meters dybde eller sæt en kusamo foran wobleren så den tvinges ned i 4-5 meters dybde. Rapala original i farven P http://www.napnap.dk/Wobler/Rapala/Rapala%20Original.html er et sikkert hit. Men det skal gå LANGSOMT! Ikke mere end 1-2 knob.

Kastefiske efter aborre er også fint med den klassiske mepps spinner: http://www.grejonline.dk/default.php?vis=v...d=6908&pg=1 Bedst om aftenen omkring solnedgang (om sommeren, altså!)

Sandart er en fantastisk spisefisk - men her skal du dybere (8-10 meter hvis søen er så dyb) så her er det trolling, der skal til. Enten gennem en downrigger eller bare ved at bruge et lod og en udløserklemme og hænge den fra bådens kant. Juli og august er gode måneder og bedste tid er lige omkring solnedgang og i skumringen. Brug en wobler med en mere selvlysende farve.

Denne bog: http://www.annoncefund.dk/263179.htm er rigtig god! Den har jeg lært meget af. Udsolgt fra forlaget men kan som sag fås antikvarisk.

Knæk og bræk!

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Jeg har fisket på Mjøsa i 35 år, når jeg begynt ble jeg med en erfaren Mjøsfisker et par ganger for og lære teknikken.

Det er et godt tips alle steder.

Fiske er ikke alltid like enkelt, men det lønner seg først og finne ut hva slags fisk man ønsker og fange. Før utstyret velges....

Når det gjelder Femunden ville jeg prøvd Konvoi med mark eller spinner.

Når det gjelder hastighet er dette litt forskjellig etter hva slags utstyr som skal brukes og når på året det er.

Vi som driver aktivt med Trolling bestiller nesten alt fiskeutstyr fra USA, det norske import og forhandler regimet har gått på kurs hos BLÅRUSSEN og lært seg gangetabelen.

Bare spør dersom du lurer på noe spesifikt

Vikakar

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

• 2 uker senere...
Det med oter er interessant, men ser på ekkolodd at fisken utpå sommeren står på dybder rundt 30 m. Oteren funker vel ikke da.

På kveldstid, når insektene (mygg m.m.) kommer fram, kommer fisken opp og forsyner seg. Da er oteren suveren, særlig langs land! Jeg har dratt mengder av ørret på oter opp gjennom årene. Helt klart den enkleste måten å få fisk på!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

viss du har ekkolodd så ville jeg leita etter bratte skråninger i vannet. der det fks går fra 5-10m, også døryer du fram og tilbake i skråningen, er somregel der gjedda står og venter, har god erfaring med det selv, og pleier somregel altid og få fisk også:)

bruker en 30cm wobbel som jeg kjøpte i Tyskland, den er forma helt lik som en gjedde og er kjempe fin og bruke til døring, veier 150gram og i 2-3 knop så går den ned til 12m dybde i vannet.

om våren når vannet er kaldt så fisk høyt i vannet 2-3m, og gjene dypt som 8-12m om sommeren. legger ved noen bilder fra der jeg fisker.

dsc00229.jpg

8kg.jpg

i117404162_50836_4.jpg

dsc00187.jpg

dsc00195.jpg

På dette bilde kan du se wobbelen jeg bruker når jeg må fiske dypt i et varmt vann.

Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol.

• 1 måned senere...
Ser ikke helt verdien av å fiske gjedde, er ikke det en uspiselig ufisk? Det må vel være tips om å ta storørreten som er nyttig.

For meg så synes jeg gjedde er uspislig. men den er utrulig morro og fiske, slepper alltid fisken jeg får ut igjen.

men kommer du til Sverige, Tyskland, Polen og Finland så er dette en delikatese. husker når jeg var i Polen så var det dobbel pris for gjedde på resturanger en det laks å ørret kostet.

Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...