Jump to content

Brug af walkie-talkie ved havnemanøvrer?

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg har ofte oplevet at der er kommunikationsproblemer ved til- og fralægning. Selv om alle ved hvad de skal gøre og kender deres plads, så sker der alligevel ofte uforudsete begivenheder. Især når jeg fx styrer inde fra salonen og fruen eller sønnen står for eller agter med fortøjningerne så er kan vind og vejr betyde, at vi ikke kan høre hinanden.

Derfor har jeg overvejet fra næste sæson at medbringe et sæt billige walkie talkies (PMR) så "besætningen" kan få en med hver ud på dækket og jeg selv har en i styrehuset. Jeg forestiller mig at det kan gøre det enklere, reducere råberi og fejlmuligheder.

Er der nogle her, der har erfaringer med dette? Vil man gøre sig til grin ved at bruge radiokommunikation på en kun ti meter lang båd? Anbringer man sig i Harry-farezone eller vil man tværtimod få beundrende blikke fra tilskuerne....?

Andy

Hvis du syns det gjør havnemanøveren lettere så gjør det da. Om noen synes det er harry ville ikke jeg brydd meg om.

Har du VHF ombord kan du jo bruke en liten handhold VHF (på 1 watt sendestyrke!) til den som er ute.

Edited by Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det kan du have ret i...men jeg ser alligevel en scene for mig fra en af de svenske "Göta-kanal"-film: Den store motorbåd glider mod kajen med besætning i ens, moderigtigt sejlertøj og med headsets på hovedet a la Secret Service mens Skippers kommandoer skratter i æteren som "radio chatter" fra en amerikansk film om SWAT-enheder på patrulje. :smiley:

..og i folkebåden ser familien med de islandske sweatre til i forundring...

Andy

Da vi kjøpte vår siste båt, følte jeg at jeg ville miste noe av oversikten når vi var på fb og inne i styrhuset. Kjøpte et sett prm-apparater som aldri kom i bruk. Vintertid bruker vi ikke fb og all manøvrering foregår fra styrhuset. Vi liker å legge til med styrhusdøren mot land. Jeg har alltid døren åpen når vi er inne i havner. Kona har sine faste rutiner på dekk. Vi prater sammen i forkant og vet hva vi skal gjøre. Vår båt har kjøl fra baug til akter og har trege bevegelser når vi dreier båten 180 grader. Alt foregår i sakte bevegelser og med to motorer kan vi legge oss på akkurat tilmålt plass.

Når vi styrer fra fb har vi meget god oversikt til alle hjørner av båten. Men vintertid er denne pakket godt inn.

Men Major Andy, alle båter oppfører seg ikke likt. Oversikten er forskjellig. Og jeg skjønner godt at dette kan være et greit hjelpemiddel når man oppsøker havner.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har også ett sett med walki talki ombord, men de har aldri vert brukt. Som regel når det er fint vær, har en luker åpne og kan snakke med de på dekk. Det som kanskje hadde vert tingen er en vanntett bærbar VHF, som en kan bruke når det regner og blåser, da det kan være greit å sitte tørt inne og kommandere he-he.

Er der nogle her, der har erfaringer med dette? Vil man gøre sig til grin ved at bruge radiokommunikation på en kun ti meter lang båd? Anbringer man sig i Harry-farezone eller vil man tværtimod få beundrende blikke fra tilskuerne....?

Andy

Jeg har erfaring med radiokommunikasjon på bro, forut og akterut under fortøyning ved avgang og ankomst, og forut og på bro ved ankring, på større skip , men ikke på 10 meter lange båter... :wink: Men det er fullt mulig. Og dersom du føler det høyner sikkerheten og reduserer risikoen for skader, er det jo fint. Men det kan jo etterhvert bli mye utstyr å betjene fra styreposisjon. Jeg ville ikke brydd meg så mye om hva andre synes. Gjør det som du føler ivaretar sikkerheten best. :yesnod:

Jeg løste kommunikasjonsproblemet ved å investere i to handsfree-sett til mobiltelefon (blue-tooth). Nå har både skipper og matros hendene fri, og kan snakke normalt til hverandre under manøvrering. Handsfri bør også benyttes ved telefonering i bil. En god investering!

He.. he... he... he...

Er litt harry den der ja. Forstår godt att den kan skape latter rundt i omgivelsene :lol::lol::lol:

Bruk en diskre bluetooth og mobiltelefonen!!!

Har man familie abonement så er det gratis!!

Gjem telefonen i brystlomma!!

Duplex og greier!! Ingen sende knapp som må trykkes.

Farg Bluetooth i en kroppsfarge eller la håret gro!! :lol::lol:

:flag_sw::flag_da::flag:

Bjørn

Edited by mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Og MajorAndy, har du mannskap utstyrt med bærbar VHF eller walkie talkie, eller enda hvassere; mobiltelefon m/handsfree som andre har foreslått, i tillegg til eventuell baugpropell, ja da bør helst tilleggingen til kai bli perfekt. Ellers tror jeg det kan bli endel fliring og latter fra folk som ser på. :lol:

Faktisk har mange PMR-radioer talestyring (sender automatisk når der bliver talt) og mulighed for diskret headset. Så er det måske løsningen.

Og ja, det gælder om at få det til at fungere perfekt....ellers er jeg toast. :sweat:

Andy

Det kan du have ret i...men jeg ser alligevel en scene for mig fra en af de svenske "Göta-kanal"-film: Den store motorbåd glider mod kajen med besætning i ens, moderigtigt sejlertøj og med headsets på hovedet a la Secret Service mens Skippers kommandoer skratter i æteren som "radio chatter" fra en amerikansk film om SWAT-enheder på patrulje. :smiley:

..og i folkebåden ser familien med de islandske sweatre til i forundring...

Andy

Det er da mye tøffere med en skikkelig amerikans hjelover eller hva de nå kaller disse høytalerene på dekk som skippern kan skrike og rope i.

Og ja, det gælder om at få det til at fungere perfekt....ellers er jeg toast. :sweat:

Andy

:lol::lol::lol::lol::lol:

Ja dere får jammen sagt det!!!

Jeg ler så jeg griner :lol::lol::lol:

:flag::flag_da::flag_sw:

Bjørn

.Derfor har jeg overvejet fra næste sæson at medbringe et sæt billige walkie talkies (PMR)

For å være litt seriøs. Jeg har prøvd slike Walkie-talkier i bruk for komunikasjon mellom to båter som var på tur i lag. De ga dårlig lyd og var derfor håpløse å bruke. Alt annet er sikkert bedre.

Hei MajorAndy

Vi har kjøpt et Walkie-Talkie sett, som vi har tenkt å benytte til blant annet havnemanøver.

Dette kan sikkert synes dumt på en snekke på 25 fot.

Grunnen til at vi skal prøve denne løsningen er at min kjære kone har sterkt nedsatt hørsel.

Vi snakker oss gjennom en havnemanøver på forhånd, men visse ting er ikke lette å forutse.

For å unngå mye skriking, noe jeg synes er ganske uprofft, vil vi prøve disse walkie-talkiene neste år.

Tror at disse radioene har talestyring. Hvis ikke blir det tungvindt med knappetrykking.

Buster X med Yamaha 70

Især når jeg fx styrer inde fra salonen og fruen eller sønnen står for eller agter med fortøjningerne så er kan vind og vejr betyde, at vi ikke kan høre hinanden.

Andy

Roperthøytaler kan være kjekt å ha :lol:

eller rett og slett bytte om så fruen kan styre inne og du ta fortøyningene :yesnod:

Lærer noe nytt hele tiden

Seriøst!!

Er det kanskje mulig å bruke Bluetooth handsfree set utenom mobiltelefonen??

F.eks. koble flere handset trådløst mot en PC som har bluetooth sender/mottaker, slik at alle kan kommunisere med hverandre?

Forutsetter selvfølgelig egnet programvare, men hadde absolutt vært "tingen" i gitte situasjoner som nevnt ovenfor!

???????

:sailing:

Bjørn

Hva skal en med Walkie Talkie eller mobiler eller noe slikt? :nono:

Vanlig er det jo at man hyler og skriker ut at de skal gjøre det ene, selvsagt løper lettmatrosene og fruen som en forvirret fjert i kurvstol og styrer og steller.. :crazy:

Så bruk den stemmen man har, og hyl ut.. :wink:

ps: Jaktradioer har øreplugg og microfon, og man kan prate uten å trykke på knapper. Man kan feste radioen bak i buksa og ikke miste den på sjøen. I tillegg er noen av dem vanntette i tilfelle en skulle få litt regn og sprut osv når man skal legge til..

Men, jeg har også stått å sett på en større båt som kom inn mot brygga, der stod fruen foran, og guttungen bak klare med hver sine trosser..

Skippern førte båten pent og pyntlig inn (tross litt fralandsvind) og med kun håndbevegelser ble de dirigert til hva de skulle gjøre.

Tror ikke det ble sagt et ord før trossene var på plass. :flag::cool:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

PMR radioer kan anbefales :-) Vi har brukt det i flere år, og planlegger å utstyre ungene med hver sin etterhvert som de ønsker å gå på eventyr turer alene.

Også mellom båter er det veldig kjekt, istedet for å donere penger til mobilselskaper (for oss som ikke er tøffe nok til å ha VHF enda ;-)

Prisen for et dobbeltsett med docking-lader er vel rundt 300-400 kroner på CO, og er vel anvendt.

Harry eller ikke harry, det betyr ikke noe i forhold til trygg og sikker manøvrering. Men det bør/må være en handsfree løsning, ellers tror jeg det blir mye rot. Så forslaget med mobil og bluetooth er ikke dumt. Bare pass på at dekksgutten ikke har mobilen i skjortelomma. Det kan medføre høyt sommerforbruk av mobiler.

mvh Knut Erik

Vi har en 10 fots With jolle som i sidevind kan være litt lei å fortøye uten skikkelig kommunikasjon med besetningen. Vi har vurdert mange løsninger og testet de fleste i havn. Sist sommer laminerte jeg en instruks i plast (for at den ikke skal bli våt) klippet hull i hjørnene og hang instruksen i et lite snøre rundt halsen på besetningen. Det er viktig at dette snøret har en anordning som gjør at snøret løsner hvis noen skulle være så uheldig å henge seg opp i noe. Vi hadde 3 forskjellige instrukser fordi det var sjømenn ombord med forskjellig maritim bakgrunn og forutsetninger for å løse de forskjellige oppgaver som gjerne oppstår ved ankomst til havn.

For matrosen gjaldt følgende:

1. Hold utkikk i baugen for andre/mindre båter som kapteinen av forskjellige grunner ikke ser.

2. Hvis du oppdager andre båter ring 2 ganger i skipsklokken og rop: FARE FOR KOLLISJON

3. Ved ankomst til bryggen, hold trossen klar og om mulig få assistanse fra havnevesenet eller andre ved havneanlegget.

3. Pass på så du ikke klemmer fingrene mellom trossen og pullerten ved fortøyning

4. Det er kun halvannen-kvart-dobbelt stikk med 2 tørn som er tillatt å benytte ved fortøyning.

Maskinisten var alltid akterut i båten ved ankomst og han hadde følgende instruks:

1. Sørg for at motoren har nok smøring og hold fingrene like ved feste for teleflexkabelen som styrer gir og gass. Hvis kabelen skulle hoppe av, gå til instruks for manuell gass og giring (jeg går ikke inn på den her da dette dreier seg i hovedsak om havnemanøver, men maskinisten har faktisk 4 instrukser rundt halsen som handler om forskjellige scenarioer som kan skje når man er ansvarlig for fremdriftsmiddelet om bord (tom for drivstoff, dårlig kjøling, maskinhavari etc)))

2. Når matrosen eller hans assistent har fortøyd båten forut, er det maskinisten sitt ansvar å fortøye akterut.

3. Også her er det kun halvannen-kvart-dobbelt stikk med 2 tørn som er tillatt å benytte ved fortøyning, men ved kortere opphold kan også 1 tørn benyttes hvis det er aksept for det fra kapteinen.

4. Når skipet er forsvarlig fortøyd og kapteinen strekker venstre arm i været, kan maskinisten fjerne dødmannsknappen.

For kapteinen gjaldt følgene instruks:

1. Husk at du er konge i eget skip

2. Bruk besetningen som din forlengede arm til å utføre havnemanøver

3. Husk at du er konge i eget skip.

Erfaringene etter 2008 sesongen har vært forholdsvis gode, men i enkelte tilfeller har kommunikasjonen vært litt vanskelig. Jeg tror det skyldes mye nordavind og at maskinisten har forholdsvis sterk hårvekst i ørene. Har forøvrig lest at mennesker som blir eksponert for mye støy kan få økt hårvekst i ørene. Og på vår With jolle står det en 2-takts Yamaha motor på 9,9 hk som absolutt ikke er stille.

For sesongen 2009 tro jeg vi kommer til å satse på 2 forskjellige systemer. For det første vil kapteinen bli utstyrt med en ropert med tone sender, slik at vi i kritiske tilfeller kan gå over til kommandoer sendt i morse. I tillegg til det vil vi benytte bærbare VHF radior til alle ombord. Erfaringene våre med bærbare VHF radioer fra moderskipet er ganske bra, men sendestyrken kunne selvsagt vært bedre. Fordelen med at dette utstyret skal benyttes i en 10 fot With er selvsagt at når noe av utstyret svikter, kan man "prikke" besetningen direkte på ryggen og gi ordre rett inn i ørene.

Jeg gir de som ønsker det aksept for å kopiere instruksene jeg har laget selv om det har vært et omfattende arbeid.

Edited by Ship of fools (see edit history)

"Men, jeg har også stått å sett på en større båt som kom inn mot brygga, der stod fruen foran, og guttungen bak klare med hver sine trosser..

Skippern førte båten pent og pyntlig inn (tross litt fralandsvind) og med kun håndbevegelser ble de dirigert til hva de skulle gjøre.

Tror ikke det ble sagt et ord før trossene var på plass"

-Hørtes flott og ideèlt ut.

-Motsatt, veldig mye hoing og skriking av febrilske instruksjoner,

tilkaller seg vel mer oppmerksomhet,

enn evt diskre walkie-talkie :wink:

Med tanke på harry-faktor......men jeg skjønner din tvil.

En annen ting, mobiltlf gjemt i brystlomma i forbindelse med fortøyning, kan lett ende med et stk mobiltlf mindre. :nono:

hva er galt med dagens praksis da med full roping, skjenning og banning fra skipperen til alle familiemedlemmer som farer rundt som skremte hunder og ikkje veit heilt ka de skal gjøre da skipperen tydeligvis mener de bør ha telepatiske evner og gjøre ting akkurat som han ville gjort det og at 2 meter fra kai er nære nok til å nå med tauet da båten kan få sorte striper av dekkene på kaien. og det må man da vel være grenser til udugelighet når skipperen må forlate førerposisjonen for å gjøre det selv ? dette har nå vært praktisert blandt fritidsbåtfolket i åårevis og har da vist seg å fungere perfekt til å holde familien passe lunkne til å bli med på båttur.