Jump to content

Brug af walkie-talkie ved havnemanøvrer?

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg tror behovet for kommunikasjon blir betydelig redusert hvis alle som skal involveres i fortøyningsarbeid også har fått prøve seg på førerplass ved tillegging og har utviklet en noenlunde felles oppfatning av bra og dårlig fortøyning. Båtens oppførsel er den samme uansett hvem som står til rors, det samme gjelder hvilke taulengder man har tilgjengelig, ideellt skal da fortøyningen til en ok kai bli lik uansett hvem i dette samkjørte mannskap som står til rors og hvem som er på dekk.

Slik samkjøring forutsetter at man tar sjansen på å la andre styre, noe som kan være litt i overkant spennende hvis båten har fin blank gelcoat/lakk. Det kan tenkes at det fra et økonomisk perspektiv faktisk svarer seg for enkelte å kjøpe radio fremfor å la junior gjøre en knasende tabbe, men om målet er å gi neste generasjon båtglede og ferdigheter de trenger for et sikkert båtliv når de skal klare seg selv så er jeg ikke i tvil om at en slik rotasjon på oppgavene er best i lengden.

Tak for mange gode (og underholdende!) svar og betragtninger.

Jeg er nok enig i at proceduren ved tillægning er meget den samme fra gang til gang. Men når jeg alligevel ser behovet for kommunikation så er det når vi anløber en fremmed havn og spejder efter en plads. Her er der en del kommunikation frem og tilbage når jeg som skipper skal meddele "besætningen" hvor vi lægger til, om det bliver med styrbord eller bagbord side til, om det bliver med anker eller mellem pæle etc. Og det foregår i dag lidt "tungvint" når jeg sidder inde i styrehuset. Så skal jeg råbe ud af vinduet og når fruen råber tilbage bliver det lidt usikkert.

Så en enkel radiobesked "Vi lægger os mellem Hanse's og NordWest'en - langskibs med styrbord side til" vil betyde, at de kan sætte fendere og fortøjninger mm i den rigtige side uden problemer.

Når vi går ind på vores egen plads så er det jo en simpel sag. Og her er ikke behov for noget.

Men - jeg tror jeg forsøger i den kommende sæsom - og så må vi se hvad erfaringerne bliver. Latter eller beundring...

Andy

Vi kjøpte et par walki talkie i fjor. De har blitt brukt med stor suksess. Ser sikkert litt harry ut, men det får så være.

Kjempe hjelp når vi skal avgjøre hvor vi skal fortøye. Men mest bruker vi de når vi skal svaie. Da er det enkelt å gi beskjed om å la ankere gå å hvor mye kjetting som skal du.

De vi har er bare noe billig greier kostet vel 350. Men viker kjempe bra ombord. Har ikke prøvd de over lange avstander, men vi er hvertfall fornøyd. Så det er bare å handle. :smiley:

Seriøst!!

Er det kanskje mulig å bruke Bluetooth handsfree set utenom mobiltelefonen??

F.eks. koble flere handset trådløst mot en PC som har bluetooth sender/mottaker, slik at alle kan kommunisere med hverandre?

Forutsetter selvfølgelig egnet programvare, men hadde absolutt vært "tingen" i gitte situasjoner som nevnt ovenfor!

???????

:sailing:

Bjørn

Ikke mer vanskelig enn to mobiler, "fri familie" og handsfree i øret .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Og Tele2 abonnement slik at det er gratis også i Sverige dersom det er der en ferierer.

Lagt til: Obs, overså at trådstarter er danske. :blush:

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Seriøst!!

Er det kanskje mulig å bruke Bluetooth handsfree set utenom mobiltelefonen??

F.eks. koble flere handset trådløst mot en PC som har bluetooth sender/mottaker, slik at alle kan kommunisere med hverandre?

Forutsetter selvfølgelig egnet programvare, men hadde absolutt vært "tingen" i gitte situasjoner som nevnt ovenfor!

???????

Bjørn

Jeg er kanskje litt dårlig til å ordlegge meg så jeg har for ordens skyld uthevet og streket under poenget i mitt tidligere innlegg!!

Ikke mer vanskelig enn to mobiler, "fri familie" og handsfree i øret .

Når er ikke jeg av den typen som liker å gjøre ting vanskelig!! Men samtidig så må jeg innrømme at jeg har sansen for løsninger som fungerer bra og som ikke koster for mye!!

En bluetooth handsfree får man i dag kjøpt fra 2-300 kr. og oppover. Den har en rekkevidde på ca. 10m, er liten, lett, og diskre.

Så tilbake til opprinnelige spørsmål: FINNES DET EN MULIGHET FOR Å KOBLE SAMMEN FLERE BLUETOOTH HANDSFREE SETT UTENOM MOBILTELEFONER SLIK AT ALLE TILKOBLEDE ENHETER KAN KOMMUNISERE MED HVERANDRE???

Fordelen med en slik løsninger er:

- Diskre

- Ingen mobiltelefon nødvendig, inget abonement, ingen mobiltelefon å miste på havet

- Alle kan snakke sammen i duplex

- Lav kostnad hvis man er uheldig å mister enheten på havet

Noen som vet???

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Bluethooth som komuniserer med Bluethooth finnes, det brukes i moderne motorsykkelhjelmer som komunikasjon "bike to bike". Aner ikke om det finnes modeller som er egnet til "båtbruk.

PMR radio med stemmestyring (VOX) er ikke like egnet, det er fortsatt simplex komunikasjon, i motsetning til telefon og Bluethooth, som er duplex.

Nå med både Båtførerbevis og SRC sertifikat!

Bluethooth som komuniserer med Bluethooth finnes, det brukes i moderne motorsykkelhjelmer som komunikasjon "bike to bike". Aner ikke om det finnes modeller som er egnet til "båtbruk.

PMR radio med stemmestyring (VOX) er ikke like egnet, det er fortsatt simplex komunikasjon, i motsetning til telefon og Bluethooth, som er duplex.

Da kan jo besetningsmedlemmene bruke motorsykker hjelmer :lol::lol::lol:

Vet ikke om det går under kategorien "harry" eller "hvor er støttekontakten din?" :lol::lol::lol:

Kunne ikke dy meg :headbang:

Bjørn

Så en meget smart løsning av en nordmann i Skagen natrurlig nok med en prinsesse på hele 40 fot eller så... Han hadde montert en høytaler i fremkant av flybridge og kommanderte kjærringen rundt på fordekket som en hund... Selvsagt kunne vi alle høre kommunikasjonen, og det var helt tydelig at de hadde vært gift en stund etter språkbruken... Men du verden som jeg humret i sjegget over denne krabaten, men høytaler, to motorer og baugpropell... vurderte en tid å ta ned det norske flagget... :lol:

Det er mye morsomt med disse motorbåtmennene på tur... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Et alternativ til denne type kommunikasjon, i tross alt en relavtivt liten båt, er å innøve litt "tegnspråk". Det pleier å fungere bra med litt øvelse. Da unngår en glis i skjegget og oppgitt hoderysting.

Kan en se for seg en 50 fots fiskebåt med kun en motor, komme inn med mannskap med kommunikasjonsett eller sykkelhjelmer på hodet? Kompisene hadde rekviret sykebil pronto og hvitkledde menn hadde tatt hand om mannskapet.

Redigert av pettersand (see edit history)

Jeg har walkie-talkies, og kjøpte de av den enkle grunn at jeg har hatt seilbåt i flere år, og plutselig kjøpte min bror.

På grunn av hans usikkerhet, spesielt i havner, så kjøpte vi et sett. Først for å berolige, men vi oppdaget at han gjerne ville vente litt ute til vi var i land. Dermed kunne vi rolig og umerkelig snakke sammen uten å peke og rope.

Jeg kunne hjelpe han, si at det er klart, hvor jeg ligger og planlegge hvordan han skulle gå inn osv..

Dette har vært til stor hjelp for oss, fjernet usikkerhet raskere.

Det er jo klart at når man har så stor båt at man skal till med havnemanøver må man jo ha noen form for kommunikasjon. Tror det mest vanlige er bærbare UHF radioer. På min nåverenfe båt som bare re 40 fot er jeg som oftest alene og da går komunikkasjonen fårsåvit ganske greit uten noen form for hvjelpemidler. På den forige båten jeg brukte som var 54 fot var jeg somoftest også alene men den ble så stor at jeg måtte bruke semafor med meg selv for og få det till.

Slenger inn et lite spørsmål her som ikke gjelder havnemanøver, men som er relevant for diskusjonen om VHF kontra andre former for kommunikasjon i nærområdet.

Jeg har stasjonær VHF ombord og en håndholdt som jeg sender med barna når de er på tur alene med "Litjkarn" (jolla). Avtaler på forhånd en kanal med lite trafikk, og sendeeffekten settes lavt. Formålet er å kunne gi korte beskjeder slik som "kom tilbake" eller "motoren har stoppet" og ikke for å prate om løst og fast. Barna har ikke VHF-sertifikat.

Dette er vel et regelbrudd, men hvor alvorlig synes dere det er?.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvis du har en søster som du ikke har tenkt å kjøpe selv, så kan jeg være interessert :smiley:

He he, nei, men jeg har en venninne av kona som prøver å få kjøpt seg en seiler. :cheers:

Hmm., men det er fordi hun misunner min kone så fælt som har en så kjekk og flink seilermann. :lol:

Kanskje litt på sidelinja!

Disse billige PMR radioene som er å få kjøpt, opererer de på samme kanalfrekvenser som eldre CB radioer.

Har en gammal Zodiac 40 kanaler ombord som jeg vurderer å fjerne.

Men hvis den kan benyttes opp mot de nye PMR radioene så lar jeg den være som den er

Bjørn

Nei disse billige PMR radioene som selges går på UHF bandet men din gammle Zodisc oppererer på HF bandet.

Takk for responsen BMP!

Det er vel ingen som benytter dette båndet lengre da? Iallefall ikke mye trafikk å høre!!

Har hele båndet for meg selv !!! :lol::lol::lol:

Det er vel bare å :smash: den da??

Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...