Pelle Parafin Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Meget bra at noen satser i disse krisetider,håper det blir en suksess,ser veldig bra ut så langt. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=540249 Quote Link to post
motor Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Det som gjør disse båtene til noe helt spesielt er det sylfrekke og moderne designet. Slik jeg ser det er det ingen konkurenter i denne størrelsen/segment om man velger motorisering 150-200hk. En herlig frekk og lynrask sjark. (35-40knop) Quote Link to post
abbor Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Beason 22 Cabin veier 1400kg uten motor og kan ha opp til 250hk påhenger. Selvsagt ikke like moderne design, men Beason har ekstreme sjøegenskaper. Quote Link to post
motor Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 http://www.klikk.no/motor/baat/article410249.ece Mye bra her. Minus for akterbenk som burde vært over hele bredden med sittepute og ryggpute som på Antares 650. Lite høydeforskjell på uteareale og innearealet er et solid pluss og den flotte utvendige styreposisjonen er bra. Liker ikke helt løsningen hvor skitt fra fottøyet lett havner på benkputene foran. Prisen virker hinsides all fornuft. Kr 6000 000,- for en 21 foter.... Quote Link to post
Bearded Beast Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 6 millioner var litt mykje ja.. Quote Link to post
Bearded Beast Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 (edited) synes eg har sett dette før... :) men i 19 fots utgave i -70 talls drakt.. og preg av diy Edited February 8, 2009 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post
Kasund Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Ser desverre ikkje heilt at dette skal bli ein stor slager frå Hansvik. I størrelse og bruksområde kan den direkte sammenliknast med Beneteau Antares 650/Merry Fisher/Quicksilver pilothouse osv. Prisnivået på desse båtane ligg på frå 299.000 - 360.000kr sann ca. Dvs litt over halve prisen. Hansviken derimot får blant anna: ein litt større motor, "Norsk kvalitet", og utvendig styreposisjon. Men kan dette svare for prisen på 600.000kr? Quote Link to post
Mulligan Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 "Norsk kvalitet" Tja. De er vel de eneste som fremdeles sprøytestøper? Quote Link to post
motor Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Prisen blir vel helt avgjørende her. Etter mitt syn er Benetau antares et veldig godt alternativ for fart opp til 28 knop og med 115hkèr. Antares har et godt halvplanerskrog, ønsker man mer fart må man over på helplanerskrog og større motor. Tror derfor Hansviken appelerer til de som ønsker fart 30-38 knop og da med motor på 150hk. Prisen på Hansvik med slik motor bør ikke overstige 500 000 kroner, om man skal kunne selge i stor skala. Nå sies det at prisen her i Norge ikke er endelig bestemt enda, så jeg er spent. Vedrørende kvalitet så er det vel bare vi Nordmenn som fremdeles drømmer om at Norske produsenter leverer høyere kvalitet enn andre. Quote Link to post
abbor Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 (edited) Antares 650 gjør 30knop med 115hk, og den er er helplanende når den er kommet skikkelig i plan. Det er mulig stegkjølen burde ha vært 15-20cm kortere for unngå kavitasjon når en svinger på toppfart, men den er uansett en helplaner. Jeg vil dermed bare understreke at jeg ikke har medlemskap i foreningen for hekkbølgebaroner Nå kommer Antares 750 utgave, også denne har utenbordsmotor. Med Suzuki DF150 koster den ca 520 tusen. Antares 650 på Finn.no Edited February 8, 2009 by abbor (see edit history) Quote Link to post
motor Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Fabrikkspesifikasjoner sier vel at dette er en halvplaner. Skal prøve å finne en link til det. Quote Link to post
Bearded Beast Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 en båt på 21 fot som gjør 30 knop med 115hk er en halvplaner ja... Quote Link to post
abbor Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Det kommer vel an på skrogvinkel og vekt det. Quote Link to post
abbor Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 På linkene under ligger det to små videosnutter av Antares 650 og Antares 6 som viser hvordan båtene oppfører seg ved toppfart. Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, men mener at de viser at Antares 650 er en planende båt, mens Antares 6 med innenbordsmotor er en halvplaner. De to båtene oppfører seg i hvertfall veldig forskjellig i vannet. Antares 650 Antares 6 Quote Link to post
motor Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Nå er jo Antaresèn en flott båt i hastigheter opp mot 30 knop uansett definisjon av skrogtype så det spiller vel egentlig ingen rolle hva det er. At det eventuelt er et halvplanerskrog borger jo også for gode egenskaper i lave hastigheter, bedre egenskaper enn et helplanerskrog har. Quote Link to post
abbor Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 De gode egenskapene i lave hastigheter får den av stegkjølen, slik jeg har forstått det har de prøvd å kombinere egenskapene til en halvplaner ved lave til midlere hastigheter med egenskapene til en planende ved høye hastigheter. Quote Link to post
Kasund Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Vedrørende kvalitet så er det vel bare vi Nordmenn som fremdeles drømmer om at Norske produsenter leverer høyere kvalitet enn andre. Derfor hermeteikna :) Men er det "mogleg" å lage ein Norsk båt til samme prisnivået som Beneteu'n? Eller er det komplett umulig med vore overbetalte lønninger? Men for all del, Hansviken såg veldig spennande ut, spesielt den med framoverlente vindu. Quote Link to post
motor Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 (edited) De gode egenskapene i lave hastigheter får den av stegkjølen, slik jeg har forstått det har de prøvd å kombinere egenskapene til en halvplaner ved lave til midlere hastigheter med egenskapene til en planende ved høye hastigheter. Rana 640 har også litt kjøl og blir beskevet som en helplaner likevell. Dog en skikkelig helplaner takler vel høyere fart enn 30 knop. Har hørt om forsøk på montering av 140hk på antaresen uten at dette ble beskrevet som vellykket. Men er det "mogleg" å lage ein Norsk båt til samme prisnivået som Beneteu'n? Eller er det komplett umulig med vore overbetalte lønninger? Problemet er vel ikke bare lønningene men også produksjonsmetodene. Benetau har vel en helt annen produksjonsflyt og støpeteknikk. Lavere stykkpris blir det også ved lavere innkjøpspris på produksjonsdetaljer fra underleverandører når volumet er stort. Men.men jeg har ikke lukket døra for Hansviken og det er godt mulig jeg kjøper en til våren, (med sjarutseendet). Om noe flere er interesert, så ta kontakt, sikker mulig å forhandle ned pris ved gruppekjøp. Edited February 8, 2009 by motor (see edit history) Quote Link to post
abbor Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 (edited) Antares med DF140 gjør 32 knop, det er bare 5 knop å vinne i fra 90 til 140hk. På den danske Beneteau importørens sider står følgende om Antares 620: Denne udenbords båd med skrog der ikke kan synke, deler linjer og planende skrog med dens søster Beneteau Antares 650 HB Er antagligvis ikke noen klar definisjon på hva som er halvplanende og planende men som på de fleste andre områder en gradvis overgang, jeg antar Antares 650 ligger en plass i denne overgangen, så da kan vi sikkert betegne skroget som det vi vil og ha rett begge to. Edited February 8, 2009 by abbor (see edit history) Quote Link to post
motor Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Dyp foran + kjøl og flat bak borger for at den kjører ned baugen og ploger veldig ved fart over 28knop. Er vel derfor det ikke har noen hensikt og ha mer enn 90-115 hk på antaresen. Quote Link to post
27 knop Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 To stilige båter fra Hansvik som både har farten, stort akterdekk og litt av den praktiske innekomforten en nordmann vet å sette pris på! Quote Link to post
Marwin Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 (edited) ...Er antagligvis ikke noen klar definisjon på hva som er halvplanende og planende men som på de fleste andre områder en gradvis overgang, jeg antar Antares 650 ligger en plass i denne overgangen, så da kan vi sikkert betegne skroget som det vi vil og ha rett begge to. Intr. streng dette. Min Hardy Regatta (se Erfaringsdatabasen) er også en mellomting mellom halvplaner og planer. Fabrikken oppgav 60 Hk som max, men da sleit motoren med å holde båten i plan på 20 knop. Monterte 75Hk (eTec) og nå går det greit å holde øko-fart på 19 - 20 knop (Den går max 25 med denne motoren, uten tegn til uønsket oppførsel.) (Men trimplanene må behandles med forsiktighet i høy fart!!) Vedr. Hansvik, så er min oppfatning at de priser for høyt. 18-fot HT, 600 og 750 selger på en flott innerliner, mens sjøegenskapene (spes på 18-foteren) er mildt sagt elendig. Den nye 650 ser spennende ut, men jeg er spent på de egentlige sjøegenskapene (og ikke de som Hansvik oppgir). Edited February 10, 2009 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.