Jump to content

Hansvik satser friskt

Pelle Parafin

Recommended Posts

http://www.klikk.no/motor/baat/article410249.ece

Mye bra her. Minus for akterbenk som burde vært over hele bredden med sittepute og ryggpute som på Antares 650. Lite høydeforskjell på uteareale og innearealet er et solid pluss og den flotte utvendige styreposisjonen er bra. Liker ikke helt løsningen hvor skitt fra fottøyet lett havner på benkputene foran.

Prisen virker hinsides all fornuft. Kr 6000 000,- for en 21 foter....

Ser desverre ikkje heilt at dette skal bli ein stor slager frå Hansvik.

I størrelse og bruksområde kan den direkte sammenliknast med Beneteau Antares 650/Merry Fisher/Quicksilver pilothouse osv.

Prisnivået på desse båtane ligg på frå 299.000 - 360.000kr sann ca. Dvs litt over halve prisen.

Hansviken derimot får blant anna: ein litt større motor, "Norsk kvalitet", og utvendig styreposisjon.

Men kan dette svare for prisen på 600.000kr?

Prisen blir vel helt avgjørende her. Etter mitt syn er Benetau antares et veldig godt alternativ for fart opp til 28 knop og med 115hkèr. Antares har et godt halvplanerskrog, ønsker man mer fart må man over på helplanerskrog og større motor. Tror derfor Hansviken appelerer til de som ønsker fart 30-38 knop og da med motor på 150hk. Prisen på Hansvik med slik motor bør ikke overstige 500 000 kroner, om man skal kunne selge i stor skala.

Nå sies det at prisen her i Norge ikke er endelig bestemt enda, så jeg er spent.

Vedrørende kvalitet så er det vel bare vi Nordmenn som fremdeles drømmer om at Norske produsenter leverer høyere kvalitet enn andre.

Antares 650 gjør 30knop med 115hk, og den er er helplanende når den er kommet skikkelig i plan. Det er mulig stegkjølen burde ha vært 15-20cm kortere for unngå kavitasjon når en svinger på toppfart, men den er uansett en helplaner.

Jeg vil dermed bare understreke at jeg ikke har medlemskap i foreningen for hekkbølgebaroner :lol:

Nå kommer Antares 750 utgave, også denne har utenbordsmotor. Med Suzuki DF150 koster den ca 520 tusen.

Antares 650 på Finn.no

Redigert av abbor (see edit history)
Vedrørende kvalitet så er det vel bare vi Nordmenn som fremdeles drømmer om at Norske produsenter leverer høyere kvalitet enn andre.

Derfor hermeteikna :)

Men er det "mogleg" å lage ein Norsk båt til samme prisnivået som Beneteu'n? Eller er det komplett umulig med vore overbetalte lønninger?

Men for all del, Hansviken såg veldig spennande ut, spesielt den med framoverlente vindu.

De gode egenskapene i lave hastigheter får den av stegkjølen, slik jeg har forstått det har de prøvd å kombinere egenskapene til en halvplaner ved lave til midlere hastigheter med egenskapene til en planende ved høye hastigheter.

Rana 640 har også litt kjøl og blir beskevet som en helplaner likevell. Dog en skikkelig helplaner takler vel høyere fart enn 30 knop. Har hørt om forsøk på montering av 140hk på antaresen uten at dette ble beskrevet som vellykket.

Men er det "mogleg" å lage ein Norsk båt til samme prisnivået som Beneteu'n? Eller er det komplett umulig med vore overbetalte lønninger?

Problemet er vel ikke bare lønningene men også produksjonsmetodene. Benetau har vel en helt annen produksjonsflyt og støpeteknikk. Lavere stykkpris blir det også ved lavere innkjøpspris på produksjonsdetaljer fra underleverandører når volumet er stort.

Men.men jeg har ikke lukket døra for Hansviken og det er godt mulig jeg kjøper en til våren, (med sjarutseendet).

Om noe flere er interesert, så ta kontakt, sikker mulig å forhandle ned pris ved gruppekjøp.

Redigert av motor (see edit history)

Antares med DF140 gjør 32 knop, det er bare 5 knop å vinne i fra 90 til 140hk.

På den danske Beneteau importørens sider står følgende om Antares 620:

Denne udenbords båd med skrog der ikke kan synke, deler linjer og planende skrog med dens søster Beneteau Antares 650 HB

Er antagligvis ikke noen klar definisjon på hva som er halvplanende og planende men som på de fleste andre områder en gradvis overgang, jeg antar Antares 650 ligger en plass i denne overgangen, så da kan vi sikkert betegne skroget som det vi vil og ha rett begge to.

Redigert av abbor (see edit history)
...Er antagligvis ikke noen klar definisjon på hva som er halvplanende og planende men som på de fleste andre områder en gradvis overgang, jeg antar Antares 650 ligger en plass i denne overgangen, så da kan vi sikkert betegne skroget som det vi vil og ha rett begge to.

Intr. streng dette.

Min Hardy Regatta (se Erfaringsdatabasen) er også en mellomting mellom halvplaner og planer. Fabrikken oppgav 60 Hk som max, men da sleit motoren med å holde båten i plan på 20 knop.

Monterte 75Hk (eTec) og nå går det greit å holde øko-fart på 19 - 20 knop (Den går max 25 med denne motoren, uten tegn til uønsket oppførsel.)

(Men trimplanene må behandles med forsiktighet i høy fart!!)

Vedr. Hansvik, så er min oppfatning at de priser for høyt. 18-fot HT, 600 og 750 selger på en flott innerliner, mens sjøegenskapene (spes på 18-foteren) er mildt sagt elendig.

Den nye 650 ser spennende ut, men jeg er spent på de egentlige sjøegenskapene (og ikke de som Hansvik oppgir).

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...