Ajax Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Jeg reagerte også.Selv om man bygger med kiln-grade finer, så vil det alltid være litt vann i fineren som før eller senere samler seg, og så er elendigheten igang. Epoksy er jo ikke tett mot osmose det heller, selv om det er noe bedre enn polyester. Eierne av disse båtene vil få store problemer om noen år. De kan ikke være erfarne båtfolk som uttaler seg i dette foraet! RM har bygget båter i næsten 30 år på denne måten, og uansett hva man mener om disse, så "vet alle" i Frankrike at byggemetoden gir solide og sterke skrog som krever mindre vedlikehold enn GPR. All informasjon jeg har kommet over tyder på at fineren ikke trekker vann. At epoxy ikke er vanntett er også tullprat. Hva er det en primer med for å forhindre osmose? Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 En frisk start! Velkommen til forumet Ajax Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
-morten- Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Hei jeg så en Selene i havna på Mallorca i sommer det var i havna på Alcudia!! den var ikke spessielt stor i forhold til gutta som lå ytterst og parkerte Bently`en ved siden av båtplassene sine hehe En stor Selene hadde ikke vært å forakte - om man har penger og havn. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hans_K Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Roaldbj og Bitteliten - en kajakk anbefales på det aller sterkeste! Jeg har alltid min med på ferien, og jeg har MYE mindre båt enn dere (Skarpnes 30). Fruen har samme innstilling til dette som din, Bitteliten, men det er egentlig like greit. Det hadde blitt upraktisk å ha med to. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Takk for den kommentaren. Jeg har fått informativ IM fra Phoebe hvor han gjør meg oppmerksom på et godt tilbud på en Necky Narpa kajakk. Ut fra det jeg har lest tror jeg den kan passe bra for meg, jeg fikk også denne lenken: http://www.kajakk-fritid.no/.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Akkurat nå er det denne: Saxe 62 Fin båt...........en sånn skulle jeg kunne tenke meg oxo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Finn Erik Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Monr`n dø......Trenger nok minst to da. En for dags, bade og koseturer, kansje en Rivarama eller en Dolvikog eller noe sånt. OYG så måtte jeg jo ha en til langtur og ferie da..... langs kysten her oppe i nord, ikke for stor en 40-50 fot kansje, gjærne en Windy eller noe sånt... Dersom ikke penger spilte noen rolle.....JA DA....da skulle man jo også hatt en i Midelhavet og en i Karibien....... de burde jo være på minst 100+++ fot, gjerne med et helikopter og en Bently på akterdekk, selvfølgelig må de ha stor båtgarasje til lettbåten...... Skål Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 At epoxy ikke er vanntett er også tullprat. Det er en grunn til at man bruker Gelcoat på GRP og lakk på eposylaminat. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Ja, epoxy er relativt myk i overfalten og derfor lett å få riper i. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt79 Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Da bestiller vi oss en hver. går for en 42 classic jeg. enten en ny en, eller den fine -78mod jeg har funnet i stockholm. må bare spa opp 1.5mill først. er såååååååååå klar for båt, har tilogmed fått tilgivelse av kona. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Jeg ble litt i villrede i forhold til "drømmebåt"? Er drømmen at man også har ubegrensede økonomiske midler. Jeg ser noen tenker seg en svær båt som forutsetter betydelige utgifter til drift, vedlikehold og opplag. Det hadde vært interessant å se hvordan medlemmene tenker seg at "drømmebåten" skal ivaretas. Jeg er så beskjeden at jeg tror at min "drømmebåt" ligger innenfor familiens økonomiske rammer i mange år fremover. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Så här ser min drömbåt ut Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Hei! Må si meg litt enig med "Roaldbj" her, iom. at han allerede har vår drømmebåt Båtpengene til drift, forsikring og vedlikehold skulle vi greie, men investeringen er nok avhengig av velvilje fra Hamar! inntil så skjer; vi er svært fornøyde med "Ronja", og satser på at hun tar oss rundt i 7-10 knops fart i mange år enda! Nå nærmer det seg ny sesong, vi sees vel? Hilsen oss i "Ronja" Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Hei SiA. Jeg er så heldig/uheldig at jeg har noen få kroner og kan drive en relativt kostbar båt mange år fremover. Jeg har lyst til å presisere at mitt nye store prosjekt er knyttet til http://www.kajakk-fritid.no/ Her er også noe : http://www.paddling.net/Reviews/showReviews.html?prod=592 Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 går for en 42 classic jeg. enten en ny en, eller den fine -78mod jeg har funnet i stockholm. må bare spa opp 1.5mill først. er såååååååååå klar for båt, har tilogmed fått tilgivelse av kona. Er det den som to familier har delt på? I så fall er den utrolig velstelt etter bildene å dømme. Vi trives meget godt i vår classic selv on er "bare" 36 fot. Mer en nok plass for to voksne. Skulle drømmen din bli en realitet så får du en båt som er en meget god sjøbåt. Lykke til. Hils kona. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Iwrig2 Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Baltic 39 av edel årgang Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Nidelv 24 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 De kan ikke være erfarne båtfolk som uttaler seg i dette foraet! RM har bygget båter i næsten 30 år på denne måten, og uansett hva man mener om disse, så "vet alle" i Frankrike at byggemetoden gir solide og sterke skrog som krever mindre vedlikehold enn GPR. All informasjon jeg har kommet over tyder på at fineren ikke trekker vann. At epoxy ikke er vanntett er også tullprat. Hva er det en primer med for å forhindre osmose? Siden du sikkert er vel kjent med denne byggemetoden kan du kanskje fortelle litt mere om den? Jeg mener fremdeles at alt tre, også såkalt maritimt kryssfiner også trekker vann, om en i mindre målestokk enn annen tre. Jeg synes for øvrig at RM er en spennende båt i forholde til vanlig plastbåtstandard. Skroget er enkelt bygget , den er enkelt og praktisk innredet med rette malte flater og den står på "egne ben". Men jeg synes nok prisen er drøy for en slik enkel båt, noe som kan tyde på ikke altfor rasjonelle produksjonsmetoder. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 For noen smålåtne drømmer!! Skal det være, så skal det være .... Bondway 70!Ganske prisgunstig i forhold til størrelse - kun 2 mill USD. Har kikket litt på disse båtene. Det er egentlig kamuflerte husbåter som ser ut som ordentlige båter. Snedig. Det også et konsept m/båt og kaiplass m/ alt nødv. tilkobling å få kjøpe i København. Ymtet frampå med kona, men fikke ingen respons Når tid kommer det hit ?----hva tenker en om det? Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Sikket et kjedelig valg, men jeg har alltid siklet på Scand Baltic 29 Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Min Drømmebåt om jeg hadde ubegrenset med penger er en Estbay 39 sx, med twin MTU motorer og dertil egnet ZF gear, Mase generator for ubegrenset strømforbruk Dette var trådstarters forutsetninger. Jeg ble litt i villrede i forhold til "drømmebåt"?Er drømmen at man også har ubegrensede økonomiske midler. Jeg ser noen tenker seg en svær båt som forutsetter betydelige utgifter til drift, vedlikehold og opplag. Det hadde vært interessant å se hvordan medlemmene tenker seg at "drømmebåten" skal ivaretas. Ut fra økonomisk frihet kan man nesten drømme om hva en vil. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Litt refleksjoner rundt drømmebåten. Jeg ser det varierer her i tråden fra en flott kano til båter i yachtklassen. Når en kommer opp i 50-60 fot trenger en mannskap. I Middelhavet kan en se yachter i alle størrelser - mannskap i hvite uniformer med rikelig med gullstriper sørger for å bukke herskapet på land og ombord. I yachtkategorien har vi ikke så mange her i landet, men jeg konstanterer at noen går med drømmen også her på BP. De få som virkelig har realisert den er vel Røkke og Hagen. For Røkke sin del var det nok byggingen av en drømmeyacht som var drivkraften, han hadde den ikke lenge før han solgte den..og satset på bygging av en reketråler for bruk i indre Oslofjord! Skulle jeg drømme om en båt måtte det også være å få en båt etter mine ønsker. Og selve prossesen fra skisse til ferdig båt vil være den store morroa. Båten skulle være 34 - 38 fot og jeg vil bestemme konseptet, men ved hjelp av den finske konstruktøren G.K. Lønngren, nå ved UiT. Han vel en bransjens mest fremtidsretta båtkonstruktører. Det ville være litt artig Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 .......... Når en kommer opp i 50-60 fot trenger en mannskap. drömme o drömme kan man ju men, tror det er veldi upraktiskt med en båt på 50+ fot, om man som vi seiler med bare 2 ombord meste tiden.... för o ikke snakke om kaiplass, Juli månad i Bohuslän.......eller gå med 100 fotare i skärgårdsleder under Juli månad med (mer eller mindre) en ende lang kolonn fra Gbg-Strömstad.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Kanskje premissene for drømmen inkluderer drømmehavner...... drømmemannskap (som aldri krangler eller navigerer feil) .....drømmefarvann..... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 drömme o drömme kan man ju men, tror det er veldi upraktiskt med en båt på 50+ fot, om man som vi seiler med bare 2 ombord meste tiden.... för o ikke snakke om kaiplass, Juli månad i Bohuslän.......eller gå med 100 fotare i skärgårdsleder under Juli månad med (mer eller mindre) en ende lang kolonn fra Gbg-Strömstad.... Ja, kanskje å gå nedover i fot kan være tingen med tiden. Komme inn i de grunne bukter og viker der de færreste kommer, stikke seg inn i smutthull i gjeste- og fiskerhavner, lette og ukomplisert å håndtere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.