gangso Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 hei.. lure på om Scandia TSI14 er ein bra motor. eller er de masse havari med dissa motorane? motoren eg ser på er ein 425hk motor og står i ein båt på 13 000kg med fast aksling og propell. båten gjer 16knop på fult. noke eg bør se sikelig over før evt kjøp? Quote William Andrè Link to post
Pelle Parafin Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 (edited) hei.. lure på om Scandia TSI14 er ein bra motor. Scania er nok en god motor,men på hvilken måte er den marinisert?Er det noe "hjemmesnekra"ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg hadde handlet.Få med deg en motorkyndig mann til å se på vidunderet før du bestemmer deg,det er mye rart ute å går.Lykke til. Edited January 27, 2009 by Pelle Parafin (see edit history) Quote Link to post
Dieselboy Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Legg ut et bilde eller to av motoren om du har mulighet til det. Quote Link to post
Mulligan Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 (edited) Nå sluttet vel Scandia i Lysekil å lage motore på 20 tallet. Men Scania DSI 14 er fine greier. V8. Mye brukt i yrkessammenheng. 425 hk ut av den er svært lite, den burde gå i 100 år. I stridsbåt yter samme motor 1025 hk. Det er også en ekstremversjon av den med 1400 hk. Motoren fåes også i svart, men da heter den Yanmar. Fremdeles produsert i Södertälje. Edited January 27, 2009 by Mulligan (see edit history) Quote Link to post
Brukern Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Hadde alle motorer vert son scanias 14 liters v8er så hadde det vert lite motorproblem i verden . Med det lille uttaket av hk så har du motor i mange år. Det spørst no litt på mariniseringa da om det er orginalt eller heimesnikra på ein snarli måte da sefølgeli. Men det er å ta ein tlf til Nogva motorfabrikk i søvika for det er dei som har scania til industri og marine. Lykke til.. Quote Link to post
gangso Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 ka må til for og få ut meir hk av motoren? Quote William Andrè Link to post
Mulligan Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Det er riktig som Brukern sier. Finn motornummeret. Står bak på blokka på venstre side hvis jeg ikke husker feil. Så ringer du Nogva og gir dem nummeret. Er den produsert som en marine eller industrimotor, så har de den i systemet. Quote Link to post
BMP Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 I de Stritsbåt 90 som jeg har kjørt har det stått to stk Scania DSI 14 på 750 Hk. Quote Link to post
gangso Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 er de mye som skal til for og få opp 100-200hk?? båten er jo ikkje akuratt noke hurtigåande så vill ha litt meir power for og få den i plan og håper på og spare noke drivstoff Quote William Andrè Link to post
gangso Posted January 29, 2009 Author Share Posted January 29, 2009 ingen som veit? må man bytte marinisering for og få ut noken hk til ? altso tåler mariniseringa de? Quote William Andrè Link to post
Naurstad Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Du har gitt lite info om motor. Nyere Scania motorer kan du øke hk med chiptuning, det er motorer med HPI injection system. Har ikke gjort det selv, men det er vel turbotrykket som må økes og diselpumpetrykket. Dyser må sikkert også skiftes. En intercooler må også monteres hvis den ikke allerede har dette da. Her er et firma som gjør slike ting. Quote Naurstad sin hjemmeside Link to post
gangso Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 er ein 81mod. eg spør for faren min Quote William Andrè Link to post
ivar Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 er de mye som skal til for og få opp 100-200hk?? båten er jo ikkje akuratt noke hurtigåande så vill ha litt meir power for og få den i plan og håper på og spare noke drivstoff Med mindre båten går så så tungt at den ikke planer skikkelig på marsjfart, så tviler jeg på at det er så mye drivstoff å spare på å justere opp effekten. Hva slags båt er det forresten? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
gangso Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 er ikkje sikker på merke. men går bare 16 knop på fult og de er vell ikkje helt i plan. Båten de er snakk om Quote William Andrè Link to post
hifo Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 romslig båt det der .. men 13000kg ,kan vel bli hardt å få i virkelig plan med en motor.. og er gearkassen dimensjonert for flere hester? hvor mye veier en slik motor egentlig ? Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kasina Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Anbefaler deg å ta som tidligere nevnt motornummer, og kontakte Nogva for å høre om de har motoren med gjeldende marinisering i sin dokumentasjon. Denne eldre versjonen av 14 literen er nok ikke levert med samme turbo og varmeveksler som de nyere dsi14 motorene som refereres til tidligere i tråden. PS. Scania har aldrig levert V 8'ere som HPI motorer. Det er PDE motorer (innsprøytningssystem). Yanmar sin v 8 er heller ikke 14 literen, men 16 literen med 2 turboer. Quote "Sistemann tar med flagget" Link to post
hifo Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 er det noen lastbiluggerier i norge , det går ann å handle slike motorer fra? Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kasina Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Hør med Norsk Scania avd Kløfta. De har oppsamling for alle avdelinger i landet. Quote "Sistemann tar med flagget" Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.