Jump to content

Scandia TSI14 bra motor?


gangso

Recommended Posts

hei..

 

 

lure på om Scandia TSI14 er ein bra motor.

eller er de masse havari med dissa motorane?

 

motoren eg ser på er ein 425hk motor og står i ein båt på 13 000kg med fast aksling og propell. båten gjer 16knop på fult.

 

noke eg bør se sikelig over før evt kjøp?

William Andrè

Link to post

hei..

 

 

lure på om Scandia TSI14 er ein bra motor.

 

 

Scania er nok en god motor,men på hvilken måte er den marinisert?Er det noe "hjemmesnekra"ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg hadde handlet.Få med deg en motorkyndig mann til å se på vidunderet før du bestemmer deg,det er mye rart ute å går.Lykke til. :cheers:

Edited by Pelle Parafin (see edit history)
Link to post

Nå sluttet vel Scandia i Lysekil å lage motore på 20 tallet.

 

Men Scania DSI 14 er fine greier. V8. Mye brukt i yrkessammenheng.

425 hk ut av den er svært lite, den burde gå i 100 år.

I stridsbåt yter samme motor 1025 hk.

Det er også en ekstremversjon av den med 1400 hk.

 

Motoren fåes også i svart, men da heter den Yanmar.

Fremdeles produsert i Södertälje.

Edited by Mulligan (see edit history)
Link to post

Hadde alle motorer vert son scanias 14 liters v8er så hadde det vert lite motorproblem i verden :smiley: .

Med det lille uttaket av hk så har du motor i mange år.

Det spørst no litt på mariniseringa da om det er orginalt eller heimesnikra på ein snarli måte da sefølgeli.

Men det er å ta ein tlf til Nogva motorfabrikk i søvika for det er dei som har scania til industri og marine.

Lykke til..

Link to post

Det er riktig som Brukern sier.

 

Finn motornummeret. Står bak på blokka på venstre side hvis jeg ikke husker feil.

Så ringer du Nogva og gir dem nummeret. Er den produsert som en marine eller industrimotor, så har de den i systemet.

Link to post

Du har gitt lite info om motor. Nyere Scania motorer kan du øke hk med chiptuning, det er motorer med HPI injection system.

Har ikke gjort det selv, men det er vel turbotrykket som må økes og diselpumpetrykket. Dyser må sikkert også skiftes.

En intercooler må også monteres hvis den ikke allerede har dette da.

Her er et firma som gjør slike ting.

Link to post
  • 1 month later...
er de mye som skal til for og få opp 100-200hk?? båten er jo ikkje akuratt noke hurtigåande så vill ha litt meir power for og få den i plan og håper på og spare noke drivstoff

Med mindre båten går så så tungt at den ikke planer skikkelig på marsjfart, så tviler jeg på at det er så mye drivstoff å spare på å justere opp effekten.

 

Hva slags båt er det forresten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

romslig båt det der .. men 13000kg ,kan vel bli hardt å få i virkelig plan med en motor.. og er gearkassen dimensjonert for flere hester?

hvor mye veier en slik motor egentlig ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Anbefaler deg å ta som tidligere nevnt motornummer, og kontakte Nogva for å høre om de har motoren med gjeldende marinisering i sin dokumentasjon. Denne eldre versjonen av 14 literen er nok ikke levert med samme turbo og varmeveksler som de nyere dsi14 motorene som refereres til tidligere i tråden.

PS. Scania har aldrig levert V 8'ere som HPI motorer. Det er PDE motorer (innsprøytningssystem). Yanmar sin v 8 er heller ikke 14 literen, men 16 literen med 2 turboer. :rolleyes:

"Sistemann tar med flagget"

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...