Jump to content

Konvertering av VHF-sertifikater


kgt

Recommended Posts

Fant denne på Maritimradio

 

Konvertering av VHF-sertifikater

Det er frivillig å konvertere sitt gamle VHF-sertifikat til SRC/VHF, og for et forholdsvis nytt VHF-sertifikat er kunnskapskravene ubetydelig forandret. De som har tatt VHF-sertifikatet etter 01.01.2002 kan derfor mot et gebyr på kr 600,- konvertere dette til SRC/VHF uten videre. For dem som har tatt VHF-sertifkatet før dennne dato vil det bli krevd at de oppdaterer sine kunnskaper ved at de kjøper og leser den nye utgaven av pensumheftet før de får konvertert sitt VHF-sertifikat til SRC/VHF. Konverteringen blir fakturert i ettertid

 

http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon..._sertifikat.htm

kgt

Link to post

Hei.

 

Hva med meg da som tok Radiotelefonisertifikat for MF i 1961, konvertert til Begrenset MF/VHF sertifikat i 1987 dersom jeg skulle bytte ut min "grønne" VHF uten DSC med en ny boks med DSC? :crazy:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

SRC/VHF pensum og sertifikat bør snarest bli en integrert del av den obligatoriske båtførerprøven slik at de som har sertifikat til å før en båt med mer enn 25 hk også har lov til bruke utstyret i den inkludert VHF radioen (naturligvis uten årsavgift).

 

Dette må da både formynderfraksjonen og anarkifraksjonen her på forumet kunne være enige om. Bedreiterne fårda prakket VHS teorien på almuen og anarkistene sliper unna md ett (i steden for to) komplett sertikat for bruk av båt og radio. Telennor burde være kjempehappy.

 

Men en sammenslåing av båt og radio sertifikat blir vel moarbeidet av radiofundamentalstene ???

 

Dagens situasjon hvor man er kriminell hvis man roper mayday på båtens vhf uten vhfs-ertifikat når båten synker er helt molbo.....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Dagens situasjon hvor man er kriminell hvis man roper mayday på båtens vhf uten vhfs-ertifikat når båten synker er helt molbo.....

 

 

...er vel ikke helt slik. Mener at det kanskje heller er motsatt. Når jeg leste til VHF sertifikat ble det presisert at hvis man var i en nødsituasjon skal man benytte alle midler til å påkalle hjelp, også VHF selv om man ikke har sertifikat.

Link to post

Jeg tok sertifikatet i -91. Men har hatt en "pause" fra VHF bruk. Nå finner jeg ikke sertifikatet igjen. Hvem henvender jeg meg til da for å få nytt? Har telenoer en oversikt over utstedte bevis?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post

Jeg har idag fått tak i januar 2009-utgaven (utgave 4) av VHF-boka og sitter nå og "koser" meg med stoffet.

Jeg ser ikke de helt store forskjellene fra utgave 3. Kanskje noe mer enn tidligere om EPIRB og annet omkring nødsystemer (kap.12). Dessuten er vel DSC (kap 8) kraftig forbedret.

Blir spennende å høre kommentarer fra Posiedon som jo har et profesjonelt forhold til dette.

Link to post
Når båten synker, er man muligens i en nødsituasjon. Da har man etter reglene lov å benytte sllikt utstyr uten sertifikater.

 

Litt pussig dette for folk uten VHF sertifikatet har vel ikke har kurset hvor man får vite man likevel kan vite at man kan bruke vhf i en nødsituasjon.

 

Men er det nødsituasjon hvis det kommer en båt på kryssende kurs ?.....eller kan man kun kalle opp med radioen etter kollisjonen når båten synker ?

Link to post
Litt på siden, kanskje men:

Jeg er innehaver av GOC sertifikat tatt i Danmark, har nettopp fornyet det(hvert 5.år).

Det kostet portoen til København, ellers intet.

Hadde sertifikatet vært norsk,og fornyet i Norge er gebyret 850,-

Jammen bra vi har oljefondet :flag:

 

Hva koster selve rep kurset da? Eller slapp du unna den delen?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...