kgt Startet 27.Januar.2009 Del på Facebook Startet 27.Januar.2009 Fant denne på Maritimradio Konvertering av VHF-sertifikater Det er frivillig å konvertere sitt gamle VHF-sertifikat til SRC/VHF, og for et forholdsvis nytt VHF-sertifikat er kunnskapskravene ubetydelig forandret. De som har tatt VHF-sertifikatet etter 01.01.2002 kan derfor mot et gebyr på kr 600,- konvertere dette til SRC/VHF uten videre. For dem som har tatt VHF-sertifkatet før dennne dato vil det bli krevd at de oppdaterer sine kunnskaper ved at de kjøper og leser den nye utgaven av pensumheftet før de får konvertert sitt VHF-sertifikat til SRC/VHF. Konverteringen blir fakturert i ettertid http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon..._sertifikat.htm Sitér dette innlegget kgt Link to post
TideRace Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Dette stemmer. Husk å ta vare på kvitteringen for den nye pensumheftet. Jeg måtte vedlegge kopi av kvitteringen da jeg søkte om konvertering av mitt gamle VHF-sertifikat som var utstedt før 2002 som bevis på at jeg hadde ervervet meg kunnskapen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Hei. Hva med meg da som tok Radiotelefonisertifikat for MF i 1961, konvertert til Begrenset MF/VHF sertifikat i 1987 dersom jeg skulle bytte ut min "grønne" VHF uten DSC med en ny boks med DSC? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Du kan som oss andre radio-oldiser kjøpe dette pensumheftet. Sende inn kvittering og nye passbilder og få utstedt nytt sertifikat. Om du gidder dette er en annen sak, det er vel først om du skal leie båt i utlandet dette er noen vits. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 (redigert) SRC/VHF pensum og sertifikat bør snarest bli en integrert del av den obligatoriske båtførerprøven slik at de som har sertifikat til å før en båt med mer enn 25 hk også har lov til bruke utstyret i den inkludert VHF radioen (naturligvis uten årsavgift). Dette må da både formynderfraksjonen og anarkifraksjonen her på forumet kunne være enige om. Bedreiterne fårda prakket VHS teorien på almuen og anarkistene sliper unna md ett (i steden for to) komplett sertikat for bruk av båt og radio. Telennor burde være kjempehappy. Men en sammenslåing av båt og radio sertifikat blir vel moarbeidet av radiofundamentalstene ??? Dagens situasjon hvor man er kriminell hvis man roper mayday på båtens vhf uten vhfs-ertifikat når båten synker er helt molbo..... Redigert 28.Januar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 (redigert) Jeg trodde det var policy i staten at gebyrer skulle speile kostnadene ved utstedelse av dokumentet. 600kr for et laminert papir!!!!! Ikke søren om jeg gjør. Ja også boka da i tilegg som jeg ikk engang behøver å lese... Galskap Redigert 28.Januar.2009 av Dekken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Ble fortalt at jeg ikke trenkte å opgradere noe som heldst da jeg tok VHF sertifikate i Marinen i 95.. men skader jo aldrig å friske opp lit da kansje.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Rotax Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Dagens situasjon hvor man er kriminell hvis man roper mayday på båtens vhf uten vhfs-ertifikat når båten synker er helt molbo..... ...er vel ikke helt slik. Mener at det kanskje heller er motsatt. Når jeg leste til VHF sertifikat ble det presisert at hvis man var i en nødsituasjon skal man benytte alle midler til å påkalle hjelp, også VHF selv om man ikke har sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Jeg tok sertifikatet i -91. Men har hatt en "pause" fra VHF bruk. Nå finner jeg ikke sertifikatet igjen. Hvem henvender jeg meg til da for å få nytt? Har telenoer en oversikt over utstedte bevis? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Careka Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Har leier båt i hellas, og mitt gamle setifikat var mer en godt nok, de så bare etter bilde og et fint stempel Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
MB Keila Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Jeg tok sertifikatet i -91. Men har hatt en "pause" fra VHF bruk. Nå finner jeg ikke sertifikatet igjen. Hvem henvender jeg meg til da for å få nytt? Har telenoer en oversikt over utstedte bevis? Gå inn på www.maritimradio.no. Nederst står noe om duplikat. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Jeg har idag fått tak i januar 2009-utgaven (utgave 4) av VHF-boka og sitter nå og "koser" meg med stoffet. Jeg ser ikke de helt store forskjellene fra utgave 3. Kanskje noe mer enn tidligere om EPIRB og annet omkring nødsystemer (kap.12). Dessuten er vel DSC (kap 8) kraftig forbedret. Blir spennende å høre kommentarer fra Posiedon som jo har et profesjonelt forhold til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Da har jeg bestilt boken, og ser frem til å friske på kunnskapene. Jeg kommer også til å oppgradere sertifikatet mitt. Men jeg stusser litt på at en kvittering på betalt bok er krav for godkjenning. Vi er flere i familien som er aktuelle for oppgradering av sertifikatet, må vi da kjøpe hver vår bok? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Fjellbonden Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Dagens situasjon hvor man er kriminell hvis man roper mayday på båtens vhf uten vhfs-ertifikat når båten synker er helt molbo..... Når båten synker, er man muligens i en nødsituasjon. Da har man etter reglene lov å benytte sllikt utstyr uten sertifikater. Det er dagens situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Når båten synker, er man muligens i en nødsituasjon. Da har man etter reglene lov å benytte sllikt utstyr uten sertifikater. Litt pussig dette for folk uten VHF sertifikatet har vel ikke har kurset hvor man får vite man likevel kan vite at man kan bruke vhf i en nødsituasjon. Men er det nødsituasjon hvis det kommer en båt på kryssende kurs ?.....eller kan man kun kalle opp med radioen etter kollisjonen når båten synker ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 (redigert) Litt på siden, kanskje men: Jeg er innehaver av GOC sertifikat tatt i Danmark, har nettopp fornyet det(hvert 5.år). Det kostet portoen til København, ellers intet. Hadde sertifikatet vært norsk,og fornyet i Norge er gebyret 850,- Jammen bra vi har oljefondet Redigert 2.Februar.2009 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Litt på siden, kanskje men:Jeg er innehaver av GOC sertifikat tatt i Danmark, har nettopp fornyet det(hvert 5.år). Det kostet portoen til København, ellers intet. Hadde sertifikatet vært norsk,og fornyet i Norge er gebyret 850,- Jammen bra vi har oljefondet Hva koster selve rep kurset da? Eller slapp du unna den delen? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
M/S Malene Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Behøvde ikke rep kurs siden jeg hadde fartstid nok. I Skagen koster repetisjonskurset 4800,- Dkr. Hele kurset koster 9900,-Dkr ved Skagen Skipperskole Til sammenligning tar Rogaland Radio 18000,- Tok mitt kurs i Danmark i ren protest Dessuten liker jeg meg i Danmark Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.