Jump to content

Erfaring med Seilbåtutleie/utleiere

Seiler2

Recommended Posts

Finnes det seriøse seilbåt utleiere i Bergensområdet??

Jeg kunne tenke meg å kjøpt en større båt og leiet den ut noen år som en del av finansieringen, er det noen her som har erfaring med det? Og evt. Tips om hvilken firma som er seriøs. Jeg har hørt så mangen som skryter av at det er en fin måte å eie båt på for å begrense kostnaddene. Men så snakket jeg med en bekjent som hadde hatt båt hos Nautic Sailing i Bergen, og han frarådet meg det på det sterkeste. Der krevde de alt for masse av båteieren, så var det så masse rot med betalingen, og armer og bein heheheh eller litt kaos i forhold til avlevering og mottak av båt. Og mye lavere inntekt en det de sa når de skrev kontrakten. Og dette var vist noe de fleste båteierene her opplevde… så jeg tør ikke å satse på de i allefall… Båteieren sa at det virker som om det bare er Nautic Sailing som skal tjene på dette, og ikke båteier, som sitter med den største risikoen.

Så hvis ikke noen kan komme med andre og gode erfaringer så tør jeg ikke dette…. Men jeg har veldig lyst …hehehehe

Heheheh ble et langt innlegg dette, vet ikke om dette er måten å gjøre det på jeg har ingen erfaring med sånne forum.....

Hilsen fersk seiler :cheers:

Edited by Seiler2 (see edit history)

Velkommen til baatplassen Seiler2 :flag:

Jeg kjenner kun en som har hatt båt gående i utleie hos Nautic og han var storveis fornøyd både med oppfølging, leieinntekter og service. Det hører dog med til historien at båten ble "stjålet" mens den var utleid og den ble funnet igjen på Island med et ikke ubetydlig kvantum av narkotika i lasten og at båten ble kondemnert etter dette! Men sjansene for for at noe slikt skal gjenta seg må sees på som mikroskopiske!

Men det følger nok med endel ekstra arbeid med å finansiere båten på denne måten. Forøvrig er det andre gang på få dager det kommer negativ omtale av Nautic her på forumet. Ikke bra for engasjerte Jannike&Ørjan som har bygget opp firmaet.

Obs.... det var ikke meningen, jeg var bare ute etter erfaringer med denne måten å eie båt på.

men hvis de jeg refererer til som er missfornøyd er untakene så er det ikke meningen å kritisere, selv har jeg ingen erfaring med de.

Jeg har bare blitt rådet til å holde meg unna.... :sailing:

det er jo kjekt å høre at noen er fornøyd, men det var no litt av en historie..... nå ble det enda mer å tenke på...hehehehe :headbang:

:smiley: hehehe da er det sikkert meg du mener jeg har krittisert Nautic Sailing... jeg har ikke leid båt der, men kjøpt..

jeg ville ikke hatt noe med de å gjøre sånn forettnings messig, har også hørt at de krever enormt masse av båteiere i sånne charteropplegg...

vent heller noen år å kjøp en båt duslipper å leie ut..

Lykke til :smiley:

Hei takk for svar.....

Etter å ha snakket med 2 som anbefaller meg å holde meg unna Nautic Sailing så styrer jeg unna de, har ikke gitt helt opp tanken på å eie en utleiebåt.

Sun Flyer ... takk for tipset jeg skal se etter hjemmer siden til Benneteau forhandlere. og kanskje ta en tlf. til de, ellers er de vel på messen i neste uke, kanskje jeg skal snakke med de da..

uansett takk for svarene :flag:

Hvorfor vil du ikke vurdere å selv stå for utleien? For den andelen som et utleiefirma tar så kan man jo gjøre litt selv og så bestemmer man helt og holdent hvem som får leie båten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei God Sommer (litt feil nick med tanke på dagens farge på plenen :lol: )

Du er stadig ute med hint om at du ikke er fornøyd men Nautic. Kan du spesifisere litt bedre hva som har gjort at du ikke kan anbefale dem slik at andre kan gjøre seg opp en egen mening basert på dine fakta!

Mener ikke å være vanskelig, men det blir unyansert når en ikke har noen konkrete informasjoner om bakgrunnen for din misnøye :flag:

Ja du sier noe, men jeg regner med at det er litt vankelig å få markedsført dette og så er det vel en del styr med kontrakter osv...... er det noen som har erfaring med dette?

De som skal ta seg betalt for å leie ut din båt vil nok også bruke f.eks Finn.no så hvorfor gå over bekken etter vann? Å få laget en kontrakt eller få tilgang til en brukbar kontrakt er vel ikke så vanskelig, men en ting du må huske på er forsikring i forbindelse med utleie.

Har selv bare leiet ut min seilbåt en gang, nesten ved en tilfeldighet, men det var en god opplevelse og de som leiet båten var skikkelige båtmennesker og båten kom tilbake helt strøken! Det er bedre å få de riktige menneskene til å leie båten enn de siste kronene, de kan fort bli "sure"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nei du er da ikke vansklig selv om du spørr om det....

Jeg er no bare av den oppfatningen i forbindelse med båtkjøp, han lovet så masse oppfølging og at alt skulle bli så bra med kontakt og hjelp også etter levering, men der har han ikke imponert meg litt en gang... så jeg kjøper ikke båt der en gang til...

Også har jeg snakket med flere som har utleie båt hos Nautic... og de er ikke fornøyd, båt eier har all risiko, masse arbeid osv... mens Nautic bare krever og krever.... så de jeg har snakket med sier at de aldri skal ha båt hos nautic igjen... alt for masse ''armer og bein'' :headbang::headbang: