Jump to content

Erfaringer - presenningsstativ


Sjøfareren

Recommended Posts

Er det noen av dere der ute som har spesielle erfaringer vedr presseningsstativer?

Jeg har vurdert en modell som maritim fører ved navn Exel. Noen som kjenner dette? -eller er det klare oppfatninger som tilsier at man bør velge noe annet..? (Skal brukes til en Biam 800)

Er takknemlig for alle svar som måtte dukke opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et slikt glassfiberstativ fra Maritim. Tror det heter Excel. Dette er et veldig lett og greit stativ å ha med å gjøre. Glassfiberstengene er sterke, men også litt myke. Jeg har opplevd at store snømengder har ført til at toppdrageren har bøyd seg helt ned til båten, men den har ikke røket. Nå mangler jeg riktignok en støtte midt på, så med denne ville det nok ha blitt enda bedre. (Jeg har stengene til det, men må kjøpe noen flere klamre. Dette på grunn av båtens konstruksjon med kalesje etc...)

Konstruksjonen er slik at det er glassfiberrør som er stukket inn i plasthylser for sammenføyning i topp etc. Disse låses sammen med selvborense skruer. Det er viktig å bruke minst to skruer i hver ende av rørene. Jeg brukte bare en, og endel vind etc førte da til at dette ble revet fra hverandre. Ingen stor skade skjedd, men det er altså stødigere hvis det festes skikkelig.

Alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med stativet. Særlig på grunn av den lave vekten som gjør at det blir veldig lett håndterlig.

 

mvh

HC

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Excel og er veldig godt fornøyd med det. Det skyldes at vekten er liten.

Min erfaring er at det tåler utrolig mye, men visse forholdsregler MÅ taes.

Det ble nevnt ovenfor at det bøyer seg ved mye snø, ja det er viktig å ha flere vertikale støtter. Man kan også benytte støtter som kan festes til rekkverk etc. Det fine med dette stativet er at det er mange muligheter.

Noe annet som er viktig; er at man må feste stativet med tau o.l. slik at de horisontale kreftene ikke får tak i stativet.

 

Ellers er det lett å bygge om fra "bakkestativ" til stativ for bruk "på sjøen".

Link to post
Share on other sites

Jeg har det største aluminium stative til maritim (12m), dette levers i en bag med seksjoner i 1,5m lengde. Det er klikk låser som gjør det lett å monterer samt at det er solid, anbefales.

Kjøpte også en litt tyngre presenning, denne er veldig "stille" når det blåser, det er veldig greit dersom båten står til vinterlagring nærme huset så en ikke irritere seg over bråk fra presseningen når det blåser

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har et slikt Excel stativ for andre sesongen nå. Jeg er godt fornøyd til den prisen. Tidligere har jeg balet med treplanker etc og biltema presenninger. Med Excel stativet og en litt bedre presenning hvor maljene ikke ryker i ett sett, har jeg ikke hatt noe problem, i år har jeg kun vært ute og etterstrammet presenningen en gang. Sitter like fint nå som når jeg satte det på i oktober. Bardunere stativet i lengde retningene samt lager en form for takstoler av tau mellom senter-røret og rekka, slik at snø og is skal skli utenfor rekka og ikke legge seg i lommer.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...