MartinThomassen Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 Hei! Jeg har en Fram 25 fra 1975, der malingen (uvisst hva den er malt med før)på overbygget sprekker og flasser overalt, både utenpå og inne i hardtopen. Er det noen mulighet for å få det til å se skapelig ut uten å sprøytelakkere? Noen som har noen tips rundt dette? Quote Link to post
MartinThomassen Posted January 28, 2009 Author Share Posted January 28, 2009 Skal prøve å ta noen. Båten er av den gamle typen med hardtop, ikke samme modell som du har...Har lakkert skroget med 2 komponent, men jeg tror 2 komponent blir umulig uten å sprøyte. Quote Link to post
enter4u Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 Hmmm. Er det skai i taket på Hardtoppen? Quote Link to post
MartinThomassen Posted January 28, 2009 Author Share Posted January 28, 2009 Har vært. og skal bli... Quote Link to post
enter4u Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 (edited) Er det denne båten? Edited January 28, 2009 by enter4u (see edit history) Quote Link to post
MartinThomassen Posted January 29, 2009 Author Share Posted January 29, 2009 Ja,det er min båt! Kjenner du forrige båten/eier? Quote Link to post
enter4u Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Den tidligere eieren er tilfeldigvis meg det Kjøpte den i Sætre i 2003 og solgte den i 2006. Da jeg kjøpte den var overbygget flasset hos meg også. Mange plasser. Jeg malte det igjen med Jotun's Shipolin. Skroget var den gang rødt, og der ble det en farge som heter skumvit. Det hang to bensin tanker bak på 30 liter som var lekk, men fikk laga en rustfri på 80 liter. Motoren er en FM 8-12. Bytta toppakning i 2005 og bytta trekkrør samme år. Kosta på båten solcellepanel, nye instrumenter, dørk og ekkolodd. Her er noen bilder av båten den gang Har du spørsmål så er det bare å fyre løs Her har jeg nettopp kjøpt den. Rødfargen er fæl... Nymalt Regatta 2005 Quote Link to post
MagneO Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Hallo! Jeg malte den forrige båten min med Epifanes Nautiforte. Det bør gå bra å male båten med rulle eller pensel. Jeg brukte pensel og det ble ikke så værst. Jeg var litt slepphent med grunnarbeidet, men det ble blankt og fint. Nautiforte kan males rett på GRP uten grunning( men kommer bare i hvit), det kan visstnok også de fleste monouretan malinger (se epifanes.com for Epifanes sine malinger) For øvrig, hvis du ser her: http://www.rickwrench.com/index79master.ht...ollarpaint.html så kan du få et intrykk av hva som er mulig med rulle!! Det er jo nesten så jeg har lyst til å kjøpe noe gammelt bare for å male det! Mvh Quote Link to post
enter4u Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Martin-Fram...du får legge ut noen bilder av båten nå da. Var det du som kjøpte den av meg eller Quote Link to post
Gnisten Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 For øvrig, hvis du ser her: http://www.rickwrench.com/index79master.ht...ollarpaint.html så kan du få et intrykk av hva som er mulig med rulle!! Det er jo nesten så jeg har lyst til å kjøpe noe gammelt bare for å male det! Mvh Har du forsøkt dette "Rustoleum"-et? Så litt for godt ut til å være sant spør du meg... Quote .... på dypt vann; igjen.... Link to post
MartinThomassen Posted January 29, 2009 Author Share Posted January 29, 2009 Jeg skal ta noen bilder når jeg får av presennigen. Jeg kjøpte den av en kar fra sørlandet høsten 07. Da lå den på land uten motor,den var tæret hull i. Så jeg fikk tak i maken motor, byttet alt elektrisk ,lakkerte skroget og satt inn rustfri vanntank m/ trykkpumpe. I år er planen å trekke opp tak og skott innvending og kanskje få malt overbygget.Ellers er jeg meget fornøyd med båten! Quote Link to post
enter4u Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Tørr jeg spørre hva du ga for den? Jeg solgte den for 80000.- Quote Link to post
MartinThomassen Posted January 29, 2009 Author Share Posted January 29, 2009 Hehe. Han jeg kjøpte den av hadde vel gitt opp, i og med at motor var tatt ut og båten ikke så noe særlig ut der den lå på land. Jeg ga 30000 for båten og kjøpte motor med nyoverhalt topp for 3000. Så har det vel blitt 15000 i påkost forrige vinter...Så jeg er meget fornøyd med hele oppegget. Kokeapparat, solcellepanel og ekkoloddet fungerer bra. Quote Link to post
MagneO Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Gnisten, Nei, og det er jo litt rart at det går ann å polerere oljemaling i det hele tatt? Dette er et amerikansk produkt. Kan det være noe Hammerite liknende greier? For øvrig, så ser du på toppen av den siden at det er visst blitt populært å benytte Interlux maling på biler!?!? Og det er vel en Monouretan maling (en-komp)? Noen som vet om en slik monouretan maling er polerbar? Mvh Quote Link to post
enter4u Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 Og du ser sikkert at badeplattformen er hjemmelaget. hehe. Jeg bytta trekkrør også i 1005 Fikk tau i propellen, og da måtten den opp gitt. Quote Link to post
hifo Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 hvor gammel er du?? Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
enter4u Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 hehe. det var i 2005 ja Quote Link to post
MartinThomassen Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 24.Hvordan det? Quote Link to post
MartinThomassen Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Badeplattform fungerer bra. Skal legge ut bilder når jeg kommer i gang til våren...Forhåpentligvis trekking innvendig og noe maling utvendig Quote Link to post
Recommended Posts