Jump to content

Pusse opp overbygg på plastsnekke

MartinThomassen

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Fram 25 fra 1975, der malingen (uvisst hva den er malt med før)på overbygget sprekker og flasser overalt, både utenpå og inne i hardtopen.

Er det noen mulighet for å få det til å se skapelig ut uten å sprøytelakkere?

Noen som har noen tips rundt dette?

Skal prøve å ta noen. Båten er av den gamle typen med hardtop, ikke samme modell som du har...Har lakkert skroget med 2 komponent, men jeg tror 2 komponent blir umulig uten å sprøyte.

Den tidligere eieren er tilfeldigvis meg det :yesnod: Kjøpte den i Sætre i 2003 og solgte den i 2006. Da jeg kjøpte den var overbygget flasset hos meg også. Mange plasser. Jeg malte det igjen med Jotun's Shipolin. Skroget var den gang rødt, og der ble det en farge som heter skumvit. Det hang to bensin tanker bak på 30 liter som var lekk, men fikk laga en rustfri på 80 liter. Motoren er en FM 8-12. Bytta toppakning i 2005 og bytta trekkrør samme år. Kosta på båten solcellepanel, nye instrumenter, dørk og ekkolodd.

Her er noen bilder av båten den gang :yesnod: Har du spørsmål så er det bare å fyre løs :wink:

p1010036.jpg

Her har jeg nettopp kjøpt den. Rødfargen er fæl...

lakkering3.jpg

Nymalt

vansjoe_2005_145.jpg

Regatta 2005

Hallo!

Jeg malte den forrige båten min med Epifanes Nautiforte. Det bør gå bra å male båten med rulle eller pensel. Jeg brukte pensel og det ble ikke så værst. Jeg var litt slepphent med grunnarbeidet, men det ble blankt og fint. Nautiforte kan males rett på GRP uten grunning( men kommer bare i hvit), det kan visstnok også de fleste monouretan malinger (se epifanes.com for Epifanes sine malinger)

For øvrig, hvis du ser her:

http://www.rickwrench.com/index79master.ht...ollarpaint.html

så kan du få et intrykk av hva som er mulig med rulle!! Det er jo nesten så jeg har lyst til å kjøpe noe gammelt bare for å male det!

Mvh

Jeg skal ta noen bilder når jeg får av presennigen. Jeg kjøpte den av en kar fra sørlandet høsten 07. Da lå den på land uten motor,den var tæret hull i. Så jeg fikk tak i maken motor, byttet alt elektrisk ,lakkerte skroget og satt inn rustfri vanntank m/ trykkpumpe. I år er planen å trekke opp tak og skott innvending og kanskje få malt overbygget.Ellers er jeg meget fornøyd med båten!

Hehe. Han jeg kjøpte den av hadde vel gitt opp, i og med at motor var tatt ut og båten ikke så noe særlig ut der den lå på land. Jeg ga 30000 for båten og kjøpte motor med nyoverhalt topp for 3000. Så har det vel blitt 15000 i påkost forrige vinter...Så jeg er meget fornøyd med hele oppegget. Kokeapparat, solcellepanel og ekkoloddet fungerer bra.

Gnisten,

Nei, og det er jo litt rart at det går ann å polerere oljemaling i det hele tatt? Dette er et amerikansk produkt. Kan det være noe Hammerite liknende greier?

For øvrig, så ser du på toppen av den siden at det er visst blitt populært å benytte Interlux maling på biler!?!? Og det er vel en Monouretan maling (en-komp)?

Noen som vet om en slik monouretan maling er polerbar?

Mvh