Jump to content

Motorproblemer - - - Sota tennplugger!!!


SeaMaster175

Recommended Posts

Kjørte i går en veldig fin tur, som nevnt i et annet emne. Skulle tidlig i dag også på tur, men etter 15 minutters kjøretid så begynte det å smelle i forgasseren og ryke :yesnod:. Den suger luft inn, men det smelles også røyk ut igjen. Er dette fullfartsdysa som må justeres eller er det annet problem? Motoren er en FM 8-12 hk bensin fra 1956. Det er også vridbart propellanlegg.

 

Er veldig takknemlig for alle svar!

 

mvh

jonhei

Link to post

Hei Jonhei,

 

Jeg stiller meg noe tvilende til at du har et problem med stiftene.....

 

Ut fra den beskrivelsen du gir, med "skyting" i forgasseren og litt blå røk som kommer ut luftinntaket  -  så vil jeg si at du går med for mager blanding.

 

Du har jo nettopp justert forgasseren, og da har du nok godt litt for langt. Prøv med å åpne 1/4 eller kanskje 1/2 tørn på skruen, så vil jeg tro at alt er OK igjen.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei Jonhei,

 

Jeg stiller meg noe tvilende til at du har et problem med stiftene.....

 

Ut fra den beskrivelsen du gir, med "skyting" i forgasseren og litt blå røk som kommer ut luftinntaket  -  så vil jeg si at du går med for mager blanding.

 

Du har jo nettopp justert forgasseren, og da har du nok godt litt for langt. Prøv med å åpne 1/4 eller kanskje 1/2 tørn på skruen, så vil jeg tro at alt er OK igjen.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Jeg er ganske sikker på at det er stiftene fordi at i manualen står det at med brente stifter vil det begyne å skyte eller smelle i forgasseren. :sad:

Link to post

Jeg er ganske sikker på at det er stiftene fordi at i manualen står det at med brente stifter vil det begyne å skyte eller smelle i forgasseren. :sad:

Ja, jeg tviler ikke et øyeblikk på at det står i manualen   -   men jeg tviler fortsatt på at stiftene er årsaken i ditt tilfelle  :sad:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Ja, jeg tviler ikke et øyeblikk på at det står i manualen   -   men jeg tviler fortsatt på at stiftene er årsaken i ditt tilfelle  :sad:

 

mvh

Poseidon

Jeg får hjelp til problemet i løpet av uka, så da kan jeg komme med et svar om hva feilen var. Det kan godt hende at det er så enkelt som en justering, som du sier, men jeg får jo bare vente å se.

PS. Røyken som skytes ut er ikke blå, men den er grå. Vet ikke om det har noe å si, men jeg tenkte jeg kunne ta med det også!  :sad::cryin:

Er det kanskje noen andre som har en formening om hva som kan være feilen???

 

mvh

Jonhei

Link to post

Mulig jeg er litt på vidda nå.... men kan det ikke være fortidlig tenning hvis den skyter ut av forgasseren?

Hadde tidligere en sleipner 7-9 hk med magnet. hadde ett hæ.....te med å få den til å gå. alt vi sjekket stemte, tenning punkt, gnist var det osv. det viste seg at magneten ikke ga god nok gnist. kuttet ut hele dritten og satte på en coil fra biltema og hev inn ett bil batteri.

gikk som en kule etter det. problemet var bare at jeg ikke hadde dynamo, så bateriet måtte til lading en gang i blandt. :confused:

Link to post

Mulig jeg er litt på vidda nå.... men kan det ikke være fortidlig tenning hvis den skyter ut av forgasseren?

Hadde tidligere en sleipner 7-9 hk med magnet. hadde ett hæ.....te med å få den til å gå. alt vi sjekket stemte, tenning punkt, gnist var det osv. det viste seg at magneten ikke ga god nok gnist. kuttet ut hele dritten og satte på en coil fra biltema og hev inn ett bil batteri.

gikk som en kule etter det. problemet var bare at jeg ikke hadde dynamo, så bateriet måtte til lading en gang i blandt. :sailing:

Det kan se ut som om magneten må ut om ikke så veldig lenge uansett, fordi at det ikke går ann å få kjøpt nye stifter tikl motoren hos FM. Hvor mye kostet coilen? Kanskje du har et bilde av den, Haabet, slik at jeg kunne se hvordan den ser ut? Kjøpte du en slik hos biltema som brukes på bilmotorer? Kanskje slik som denne eller denne

 

mvh

jonhei

Link to post

Magneten gjør flere ting samtidig. Den er på en måte fordeler og coil i ett. Det er ikke bare "sette inn en coil", og så er alt i orden. Enten må du måle deg forbi spolen i fordeleren, koble inn ciolen her, og tilbakeføre høyspenningen inn på sluttrinnet i magneten.

 

Eller du må bytte til fordeler og coil, som på bil. HVordan dette gjøres i praksis, og om det er mulig å få tak i fordeler som kan monteres der magneten satt, vet jeg ikke, men FM har sikkert svar på dette.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Magneten gjør flere ting samtidig. Den er på en måte fordeler og coil i ett. Det er ikke bare "sette inn en coil", og så er alt i orden. Enten må du måle deg forbi spolen i fordeleren, koble inn ciolen her, og tilbakeføre høyspenningen inn på sluttrinnet i magneten.

 

Eller du må bytte til fordeler og coil, som på bil. HVordan dette gjøres i praksis, og om det er mulig å få tak i fordeler som kan monteres der magneten satt, vet jeg ikke, men FM har sikkert svar på dette.

 

mvh

 

M.

Det finnes et komplett tenningsanlegg, så da tror jeg heller at jeg går for det. Det er en ingeniør som har utviklet en erstatter for magneten.

 

mvh

jonhei

Link to post

Det finnes et komplett tenningsanlegg, så da tror jeg heller at jeg går for det. Det er en ingeniør som har utviklet en erstatter for magneten.

Hei jonhei!  :yesnod:

Hadde selv en FM 8-12 i min Gressviksnekke, for 2 år siden. Var også og fikk hjelp til å overhale vannpumpa mi, hos en pensjonert bedriftsingeniør her i Fredrikstad. Sakser del av et avsnitt fra et dokument hvor jeg noterte en del viktige ting om båten og motoren spesiellt. Dette dokumentet fulgte med snekka mi til ny eier, slik at hun (jo, det var ei jente på 22 år, som kjøpte'n!) hadde noe å se etter for vedlikehold, og lignende.

 

"..........Vannpumpen ble overhalt mars 2003 av Ing. Per Ø. Andreassen, Gluppevn.75 – 1614 Fredrikstad – Tel.: 69 39 03 60 (pensjonert Ing. fra FM-fabrikken) m. nyslipte drev og pakninger. Per Ø. Andreassen lager også nye impellerpumper (ca. 2.100,- + MVA) og nye tenningsanlegg med rotor, stifter og fordeler, kondensator og coil for FM motorer, hvis magneten en gang skulle bli ødelagt. Dessuten vet han alt om motoren (han var selv med på å konstruere L2-motoren), er meget hjelpsom og rimelig!!! Han selger også et instruksjons-hefte for Sleipner-motorer (samme teknologi som FM) for kr. 60,- som jeg anbefaler. Heftet har mye god informasjon om bruk og stell av gamle bensinmotorer.............."

 

Denne P. Andreassen er hjelpsomheten selv! Han sitter på en helt unikt kunnskap, når det gjelder FM- og Sleipner-motorer. I tillegg til komplette tenningsanlegg for 2 - og 4 syl. bensinmotorer, lager han også diverse ting i messing, så som gass- og chokehendler til FM, flotte dreide "smykker" som han lager i sitt lille verksted, hjemme i kjelleren.

 

Ring han, jonhei, og du får sikkert hjelp!

Lykke til!

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei jonhei!  :yesnod:

Hadde selv en FM 8-12 i min Gressviksnekke, for 2 år siden. Var også og fikk hjelp til å overhale vannpumpa mi, hos en pensjonert bedriftsingeniør her i Fredrikstad. Sakser del av et avsnitt fra et dokument hvor jeg noterte en del viktige ting om båten og motoren spesiellt. Dette dokumentet fulgte med snekka mi til ny eier, slik at hun (jo, det var ei jente på 22 år, som kjøpte'n!) hadde noe å se etter for vedlikehold, og lignende.

 

"..........Vannpumpen ble overhalt mars 2003 av Ing. Per Ø. Andreassen, Gluppevn.75 – 1614 Fredrikstad – Tel.: 69 39 03 60 (pensjonert Ing. fra FM-fabrikken) m. nyslipte drev og pakninger. Per Ø. Andreassen lager også nye impellerpumper (ca. 2.100,- + MVA) og nye tenningsanlegg med rotor, stifter og fordeler, kondensator og coil for FM motorer, hvis magneten en gang skulle bli ødelagt. Dessuten vet han alt om motoren (han var selv med på å konstruere L2-motoren), er meget hjelpsom og rimelig!!! Han selger også et instruksjons-hefte for Sleipner-motorer (samme teknologi som FM) for kr. 60,- som jeg anbefaler. Heftet har mye god informasjon om bruk og stell av gamle bensinmotorer.............."

 

Denne P. Andreassen er hjelpsomheten selv! Han sitter på en helt unikt kunnskap, når det gjelder FM- og Sleipner-motorer. I tillegg til komplette tenningsanlegg for 2 - og 4 syl. bensinmotorer, lager han også diverse ting i messing, så som gass- og chokehendler til FM, flotte dreide "smykker" som han lager i sitt lille verksted, hjemme i kjelleren.

 

Ring han, jonhei, og du får sikkert hjelp!

Lykke til!

:yesnod:

Tusen takk for svaret!

 

Ja, det er Per Ø. Andreassen som jeg også pratet om. Jeg har fått kopiert opp et hefte fra han med feilsøkingsskjema, som sikkert kommer mye til hjelp vis uhellet skulle være ute...en gang til. Jeg skal nok ta en telefon til han i løpet av de neste dagen, så kan jeg si hva han sa.

Link to post

Nå har jeg ringt ingeniør, Per Ø. Andreassen og han at det sannsynlig vis var kondensatoren i magneten som var gåen. Det kunne også være tennpluggene, men sannsynligheten for det var ikke stor. Den eneste måten som jeg kunne finne ut om det var kondensatoren var å sette på en annen, men jeg kjenner ikke noen som har en jeg kunne lånt..... :yesnod:  :yesnod:

 

mvh

jonhei

 

PS. Poseidon, du hadde rett angående at det ikke var stiftene som måte skiftes! :yesnod:

Link to post

Magneten gjør flere ting samtidig. Den er på en måte fordeler og coil i ett. Det er ikke bare "sette inn en coil", og så er alt i orden. Enten må du måle deg forbi spolen i fordeleren, koble inn ciolen her, og tilbakeføre høyspenningen inn på sluttrinnet i magneten.

Stemmer dette. husker ikke i detalj hva jeg gjorde, men veldig vanskelig var det ikke.

cluet er og koble seg på etter spolen som Marna sier. Setter en  :headbang: på at dette løser problemet ditt. Og ikke minst er det en billig løsning som fungerte perfekt for meg! litt dritt og måtte ta med batteriet opp for lading da!

Link to post

Vet ikke om dette er samme problemet, men jeg mekka en gang på en fm som slo tilbake når den ble varm. Var som så ofte mange små problemer som slo seg sammen til et stort... Her var det kombinasjonen slitt forgasser og dysenål, skitne og gamle tenningsdeler og for dype plugger. Etter å ha byttet tenningsdelene og pluggene gikk den mye bedre - virket på meg som om det for dype pluggene nærmest virka som glødeplugger og tente før stempelet var over topp-punktet!

 

Så vidt jeg vet har denne motoren gått greit noen år nå, selv med slitt forgasser. Noen ganger er det nok å fjerne halve problemet!

Link to post

Vet ikke om dette er samme problemet, men jeg mekka en gang på en fm som slo tilbake når den ble varm. Var som så ofte mange små problemer som slo seg sammen til et stort... Her var det kombinasjonen slitt forgasser og dysenål, skitne og gamle tenningsdeler og for dype plugger. Etter å ha byttet tenningsdelene og pluggene gikk den mye bedre - virket på meg som om det for dype pluggene nærmest virka som glødeplugger og tente før stempelet var over topp-punktet!

 

Så vidt jeg vet har denne motoren gått greit noen år nå, selv med slitt forgasser. Noen ganger er det nok å fjerne halve problemet!

Hei hschrde!

 

Du skriver at FM'en slo tilbake. Hva mener du da? Skøyt det ut av forgasseren, eller hva?

 

mvh

jonhei

:smiley:

Link to post

Ja, den slo kraftig tilbake - men bare når den var varm! Det var det som fikk meg til å tenke på pluggene. Den hadde sikkert gått ok dersom forgasseren var ny og pluggene feil - men så blir det vel noe annet når forstøvingen av bensinen blir feil... Er visst en hel vitenskap det der - en viktig del av en motors design, med form på innsug og slikt...  Kan ikke så mye om det egentlig, men fikk den da til å gå!

Link to post

PS. Poseidon, du hadde rett angående at det ikke var stiftene som måte skiftes! :cheers:

Kanskje skal du heller ikke se bort fra at jeg har rett med resten  :drink:

 

Det koster deg intet mer enn noen sekunders arbeid å åpne "skruen" et kvart, eller kanskje et halvt tørn for å finne ut om skytingen forsvinner når motoren får litt mer bensin.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Husker ikke i farta men, skyter den i potta er det feil tenning og skyter den i gasser'n er det feil tenning . Sånn er det på gressklippere og påhengere .Men lenge sia jeg mekka på sånt så husker jeg feil nå så blir jeg fort retta på håper jeg . Men er rimelig sikker på det da  ...............

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Har også fått tips at det kan være tennpluggene som kanskje må skiftes. Var en tur nedi båten i dag og så på de og de så ikke veldig fine ut:

 

Her ser dere at det er kommet noe væske på tennpluggen. (Kanskje bensin)

Bilde

 

Her ser dere hvor sota den er

Bilde

 

 

Hva tror dere? Kan dette være feilen? Hva med væsken på tennpluggen?

 

Er veldig takknemlig for svar!!!

 

mvh

Jonhei

Link to post

Det ser ut som om det er smurt noe på gjengene, men stiftene er tørre. De er imidlertid noe sotete, og det kan indikerer at du har for rik blanding (for mye bensin i forhold til lufttilførselen). Levetid på tennplugger er omkring 250 timer, så du får vurdere selv om de har gjort jobben. Ut fra bildene synes jeg at de ser ut til å være forholdsvis nye.

Link to post

Det ser ut som om det er smurt noe på gjengene, men stiftene er tørre. De er imidlertid noe sotete, og det kan indikerer at du har for rik blanding (for mye bensin i forhold til lufttilførselen). Levetid på tennplugger er omkring 250 timer, så du får vurdere selv om de har gjort jobben. Ut fra bildene synes jeg at de ser ut til å være forholdsvis nye.

Hei Motordoktoren!

 

Jeg har funnet ut at jeg har for rik blanding, men det skal jeg stille på forgasseren. Får nye plugger på tirsdag. Det som jeg er litt usikker på er det som ligger rundt, fordi at det er ikke noe som er smurt rundt, men noe som er kommet etter at de ble skiftet. Kanskje du eller andre vet hva det kan være?

 

mvh

Jonhei

Link to post

Jeg har ikke vært borti FM siden i femtiårene, men husker jeg ikke feil, så var det 2-taktmotorer. (Det er dieselmotorer som er mitt spesialområde). Hvis jeg husker riktig m.h.p. motortype, har du 2-taktolje i bensinen. Men dårlig forbrenning (ref. sotpå pluggene) blir noe av oljen liggende i sprekker og lignende uten å brenne opp. Det kan altså være uforbrent og sotet smøreolje som ligger på gjengene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...