Jump to content

Motorproblemer - - - Sota tennplugger!!!


SeaMaster175

Recommended Posts

Jeg har ikke vært borti FM siden i femtiårene, men husker jeg ikke feil, så var det 2-taktmotorer. (Det er dieselmotorer som er mitt spesialområde). Hvis jeg husker riktig m.h.p. motortype, har du 2-taktolje i bensinen. Men dårlig forbrenning (ref. sotpå pluggene) blir noe av oljen liggende i sprekker og lignende uten å brenne opp. Det kan altså være uforbrent og sotet smøreolje som ligger på gjengene.

 

Vet du kanskje hva som kan være feilen eller hvordan det kan rettes opp? Eller er det bare innstillingen på forgasseren? Tror du tennpluggene kan væredet som gjør at det smeller i forgasseren?

 

mvh

Jonhei

Link to post

Var en tur nedi båten idag og renset tennpluggene med rødsprit og sandpapir. Det funket kjempefint. Jeg justerte blandingskruen og fullfartsskruen på forgasseren, og motoren gikk nå kjempebra. Problemet er altså tennpluggene!

 

Men jeg har et siste spørsmål:Tennpluggene ble fortsatt litt sota etter turen. Har hørt at de skal være sjokoladebrune, men de var altså svarte idag. Er det blandingsforholdet? Skal det være mindre bensin og mere luft på både blandingsskruen og fullfartsskruen?

 

mvh

Jonhei (som er veldig takknemlig for svar!!!)

 

 

PS: Poseidon hadde nesten rett. Det var feil med innstillingen, men den skulle ha mindre bensin ikke mer.... :rolleyes:

Link to post

Du skriver at feilen var tennpluggene..... Men hvis problemet løste seg ved forgasserjustering, var det vel her problemet lå?

 

Plugger som soter for mye vil til syvende og sist gi smell og tilbakeslag, fordi glødende sot antenner bensinen på feil tidspunkt. En plugg som er for varm (høyt tall på NGK-plugger) vil også sote. Hvis motoren din får for mye kjøling, vil den aldri oppnå skikkelig driftstemperatur med sotete plugger som resultat. Den vil også bli vanskelig å justere.

 

Toppen skal være så varm at du ikke klarer å holde fingrene der lenger en et par små sekunder. Klarer du å holde fingrene på toppen når den angivelig er varm, har du for mye kjøling. Dette regulerer du med å skru kranen på kjølevannsinntaket litt igjen, prøv deg frem her, bare noen få millimeter skruing mellom hver gang du forsøker å finne riktig friftstemperatur. Mange som ikke helt har greie på dette, skrur ofte kjølevannsinntaket helt opp, med det tilresultat at motoren får en driftstemparatur på rundt 50 grader, og dette er halvvarm motor.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Du skriver at feilen var tennpluggene..... Men hvis problemet løste seg ved forgasserjustering, var det vel her problemet lå?

 

Plugger som soter for mye vil til syvende og sist gi smell og tilbakeslag, fordi glødende sot antenner bensinen på feil tidspunkt. En plugg som er for varm (høyt tall på NGK-plugger) vil også sote. Hvis motoren din får for mye kjøling, vil den aldri oppnå skikkelig driftstemperatur med sotete plugger som resultat. Den vil også bli vanskelig å justere.

 

Toppen skal være så varm at du ikke klarer å holde fingrene der lenger en et par små sekunder. Klarer du å holde fingrene på toppen når den angivelig er varm, har du for mye kjøling. Dette regulerer du med å skru kranen på kjølevannsinntaket litt igjen, prøv deg frem her, bare noen få millimeter skruing mellom hver gang du forsøker å finne riktig friftstemperatur. Mange som ikke helt har greie på dette, skrur ofte kjølevannsinntaket helt opp, med det tilresultat at motoren får en driftstemparatur på rundt 50 grader, og dette er halvvarm motor.

 

mvh

 

M.

Problemet var at tennpluggene ble for mye sotet pga feiljustering på forgasseren....

mvh

jonhei

Link to post

Motoren har en temperatur på ca. 38 C. Det er akkurat der hvor det begyner å bli grønt merke på temperaturmåleren. Slik har motoren vært helt siden vi kjøpte den i August 2003. Tror dere dette kan være med å sote pluggene eller er det blandingsforholdet mellom bensin og luft som er litt feil????

 

mvh

Jonhei

Link to post

Motoren har en temperatur på ca. 38 C. Det er akkurat der hvor det begyner å bli grønt merke på temperaturmåleren. Slik har motoren vært helt siden vi kjøpte den i August 2003. Tror dere dette kan være med å sote pluggene eller er det blandingsforholdet mellom bensin og luft som er litt feil????

 

mvh

Jonhei

Dersom du har en ferskvannskjølt motor er dett mye for kaldt, du bør da ha 80-90 grader. Dersom du har saltvannskjøt motor burde det ligg på rundt 50 grader.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Dersom du har en ferskvannskjølt motor er dett mye for kaldt, du bør da ha 80-90 grader. Dersom du har saltvannskjøt motor burde det ligg på rundt 50 grader.

Takk for svar!

 

Det er saltvannskjøling. Vet du hva feilen da kan være, vis det er noe feil? Den har vært slik hele tiden....

 

mvh

Jonhei

Link to post

Takk for svar!

 

Det er saltvannskjøling. Vet du hva feilen da kan være, vis det er noe feil? Den har vært slik hele tiden....

 

mvh

Jonhei

Defekt termostat, eller defekt giver/instrument. Tette kanaler eller dårlig kjøling vil ikke gi for lav temp, heller det motsatte. For lav temp. over lengre tid vil kunne føre til nedsoting og økt slitasje på motor. Feilt utslag på instrumetpanel kan også skyldes dårlige koblinger eller feil på andre instrumenter.

 

Pluggene dine kan du få hjelp med her. Har skannet en side og lagt ut på hjemmesiden min. :http://home.no.net/berbmo/div/Bilde%20016.jpg

 

Denne pluggbeskrivelsen er hentet fra en bil, Saab. Den kan nok derfor være spesifikk for denne motoren, men mener selv at dette er generell info.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Vet du kanskje hva som kan være feilen eller hvordan det kan rettes opp? Eller er det bare innstillingen på forgasseren? Tror du tennpluggene kan væredet som gjør at det smeller i forgasseren?

 

mvh

Jonhei

Av egen erfaring er det feiltenning, innstilling av tenntidspunktet, feil kobling av pluggledninger ved flersylindrede motorer. Egentenning av pluggene (helt feile plugger). Men det er som oftes feil med tenningen, tidspunk, regulator, kondensator, stift osv...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Som jeg skrev i mitt svar over, motoren får antagelig for mye kjølevann. skru kranen igjen litt etter litt, sjekk temperaturen underveis.

 

mvh

 

M.

Vis det er kjølekranen så har jeg et problem, fordi når vi kjøpte båten så var kranen brukket av og det går da ikke an å stille på den....

 

mvh

jonhei

Link to post

Da må denne byttes. Disse motorene har så vidt jeg husker ingen termostat. Motortemperatur reguleres derfor ved å regulere mengden kjølevann. Hvis den brukne kran ser ut til å kunne holde gjennom sesongen, kan du jo montere en ny kran på slangen for i sommer, og regulere derfra. Ingen optimal løsning, men du må opp med temperaturen for å få bukt med problemene dine.

 

For øvrig, er du sikker på at den er brukket? Disse motorer ble levert med messing eller bronsekran uten hendel, begge metaller meget motstandsdyktige mot korrosjon. Det er bare en kvadratisk skrue med et diagonalspor på disse kraner. denne setter du en skiftenøkkel på. Verd å sjekke :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Da må denne byttes. Disse motorene har så vidt jeg husker ingen termostat. Motortemperatur reguleres derfor ved å regulere mengden kjølevann. Hvis den brukne kran ser ut til å kunne holde gjennom sesongen, kan du jo montere en ny kran på slangen for i sommer, og regulere derfra. Ingen optimal løsning, men du må opp med temperaturen for å få bukt med problemene dine.

 

For øvrig, er du sikker på at den er brukket? Disse motorer ble levert med messing eller bronsekran uten hendel, begge metaller meget motstandsdyktige mot korrosjon. Det er bare en kvadratisk skrue med et diagonalspor på disse kraner. denne setter du en skiftenøkkel på. Verd å sjekke :-)

 

mvh

 

M.

Nå ble jeg litt usikker på om det er kjølekranen som jeg snakker om. Greier du å forklare hvor den sitter?

Kan det være der jeg har satt en rød pil???

 

Bilde

 

 

PS. Jeg tror jeg kanskje har bummet på hvor man regulerer kjølevannet....

mvh

Jonhei

Link to post

Nede til venstre i bildet ser jeg noe som kan være kjølevannsinntaket. I hvert fall er det en slange ned dit. Den delen av denne som peker mot motoren ser ut til å ha den kvadratskruen jeg nevnte. Bildet er litt knudrete her, men sjekk dette.

 

mvh

M.

Takk for svaret!

 

Nå skjønner jeg det. Det er på slangen det er. Jeg husker også nå at det er en kvadratskrue der. Jeg skal stille litt på den når jeg kommer ned i dag.

 

mvh

Jonhei

Link to post

Det hele er nok kanskje en innstillingssak, men de motorene er ganske kresne på at stifter og plugger er riktig, snakker av erfaring.

:lol:

Ja, det hele var en innstillingsak. Fikk ordnet det i går og det vatr forgasseren som ga for mye bensin, slik at pluggene ble nedsota. Nå skal det nok bli en del båtturer i helgene....

JIPPI!!!!

 

TAKK FOR ALL HJELP!

 

mvh

Jonhei

 

:lol: :lol: :flag:

Link to post

De små grå svikter med årene, Poseidon. Da jeg som 12-åring kjørte FM, Marna og Sleipner, visste jeg knapt forskjell på 2-takt og 4-takt, og i lystige stunder snakker jeg om den ufyselige elektrisiteten i forbindelse med bensinmotorer. Nå ja, nok om det.

 

Når pluggene er sotete, har forbrenningen vært ufullstendig. I motorer med katalysator ligger luftfaktoren (lambda) mellom 0,98 og 1,02 for at katalysatoren skal virke (og derfor spyr disse motorene ut djævelskap på grunn av luftunderskudd før katalysatoren etter noen km kjøring blir så varm at den fungerer). En forgasser gir ikke så god blanding mellom luft og bensin som det direkteinnsprøytning gir. I motorer uten katalysator er derfor luftfaktoren godt over 1,02 for å få nok luft til bensinen. Ettersom det ikke er mulig å øke lufttilførselen, må vi passe på at det ikke tilføres for mye bensin.

 

Forgasseren må altså justeres slik at det ikke tilføres mer bensin enn motoren har luft til å forbrenne. I tillegg må pluggene ha riktig varmetall. Litt betydning for forbrenningen har det vel at kjølevannet ikke er for kaldt, men det er marginalt. Om materialet rundt forbrenningsrommet er 30-40 grader for kaldt, blir ladeluften kanskje 20-30 grader kaldere enn normalt, men forbrenningstemperaturen blir godt over 2000 grader Celsius uansett. Et viktig moment her er at åpningen mellom stiftene på tennpluggene skal være korrekt. Dette finnes vanligvis i instruksjonsboken.

Link to post

Det var godt å høre det er som regel viktig at de små ting er i shape  :sailing:

Ja, det hele var en innstillingsak. Fikk ordnet det i går og det vatr forgasseren som ga for mye bensin, slik at pluggene ble nedsota. Nå skal det nok bli en del båtturer i helgene....

JIPPI!!!!

 

TAKK FOR ALL HJELP!

 

mvh

Jonhei

 

:drink::flag: :flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...