SeaMaster175 Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Jeg har ikke vært borti FM siden i femtiårene, men husker jeg ikke feil, så var det 2-taktmotorer. (Det er dieselmotorer som er mitt spesialområde). Hvis jeg husker riktig m.h.p. motortype, har du 2-taktolje i bensinen. Men dårlig forbrenning (ref. sotpå pluggene) blir noe av oljen liggende i sprekker og lignende uten å brenne opp. Det kan altså være uforbrent og sotet smøreolje som ligger på gjengene. Vet du kanskje hva som kan være feilen eller hvordan det kan rettes opp? Eller er det bare innstillingen på forgasseren? Tror du tennpluggene kan væredet som gjør at det smeller i forgasseren? mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 ......, men husker jeg ikke feil, så var det 2-taktmotorer. ..... Men, Motordoktor Det kan du vel ikke mene . . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SeaMaster175 Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Har en Zenith-forgasser, men så lurer jeg på hvilken vei hoveddysenålen skal skrus. Skal den skrus innover og da får den mindre bensin og mere luft? Eller er det omvendt? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 14.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2004 Skru sakte innover (magrere blanding) til turtallet synker, deretter litt ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Var en tur nedi båten idag og renset tennpluggene med rødsprit og sandpapir. Det funket kjempefint. Jeg justerte blandingskruen og fullfartsskruen på forgasseren, og motoren gikk nå kjempebra. Problemet er altså tennpluggene! Men jeg har et siste spørsmål:Tennpluggene ble fortsatt litt sota etter turen. Har hørt at de skal være sjokoladebrune, men de var altså svarte idag. Er det blandingsforholdet? Skal det være mindre bensin og mere luft på både blandingsskruen og fullfartsskruen? mvh Jonhei (som er veldig takknemlig for svar!!!) PS: Poseidon hadde nesten rett. Det var feil med innstillingen, men den skulle ha mindre bensin ikke mer.... Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Du skriver at feilen var tennpluggene..... Men hvis problemet løste seg ved forgasserjustering, var det vel her problemet lå? Plugger som soter for mye vil til syvende og sist gi smell og tilbakeslag, fordi glødende sot antenner bensinen på feil tidspunkt. En plugg som er for varm (høyt tall på NGK-plugger) vil også sote. Hvis motoren din får for mye kjøling, vil den aldri oppnå skikkelig driftstemperatur med sotete plugger som resultat. Den vil også bli vanskelig å justere. Toppen skal være så varm at du ikke klarer å holde fingrene der lenger en et par små sekunder. Klarer du å holde fingrene på toppen når den angivelig er varm, har du for mye kjøling. Dette regulerer du med å skru kranen på kjølevannsinntaket litt igjen, prøv deg frem her, bare noen få millimeter skruing mellom hver gang du forsøker å finne riktig friftstemperatur. Mange som ikke helt har greie på dette, skrur ofte kjølevannsinntaket helt opp, med det tilresultat at motoren får en driftstemparatur på rundt 50 grader, og dette er halvvarm motor. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
SeaMaster175 Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Du skriver at feilen var tennpluggene..... Men hvis problemet løste seg ved forgasserjustering, var det vel her problemet lå? Plugger som soter for mye vil til syvende og sist gi smell og tilbakeslag, fordi glødende sot antenner bensinen på feil tidspunkt. En plugg som er for varm (høyt tall på NGK-plugger) vil også sote. Hvis motoren din får for mye kjøling, vil den aldri oppnå skikkelig driftstemperatur med sotete plugger som resultat. Den vil også bli vanskelig å justere. Toppen skal være så varm at du ikke klarer å holde fingrene der lenger en et par små sekunder. Klarer du å holde fingrene på toppen når den angivelig er varm, har du for mye kjøling. Dette regulerer du med å skru kranen på kjølevannsinntaket litt igjen, prøv deg frem her, bare noen få millimeter skruing mellom hver gang du forsøker å finne riktig friftstemperatur. Mange som ikke helt har greie på dette, skrur ofte kjølevannsinntaket helt opp, med det tilresultat at motoren får en driftstemparatur på rundt 50 grader, og dette er halvvarm motor. mvh M. Problemet var at tennpluggene ble for mye sotet pga feiljustering på forgasseren.... mvh jonhei Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Motoren har en temperatur på ca. 38 C. Det er akkurat der hvor det begyner å bli grønt merke på temperaturmåleren. Slik har motoren vært helt siden vi kjøpte den i August 2003. Tror dere dette kan være med å sote pluggene eller er det blandingsforholdet mellom bensin og luft som er litt feil???? mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Motoren har en temperatur på ca. 38 C. Det er akkurat der hvor det begyner å bli grønt merke på temperaturmåleren. Slik har motoren vært helt siden vi kjøpte den i August 2003. Tror dere dette kan være med å sote pluggene eller er det blandingsforholdet mellom bensin og luft som er litt feil???? mvh Jonhei Dersom du har en ferskvannskjølt motor er dett mye for kaldt, du bør da ha 80-90 grader. Dersom du har saltvannskjøt motor burde det ligg på rundt 50 grader. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SeaMaster175 Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Dersom du har en ferskvannskjølt motor er dett mye for kaldt, du bør da ha 80-90 grader. Dersom du har saltvannskjøt motor burde det ligg på rundt 50 grader. Takk for svar! Det er saltvannskjøling. Vet du hva feilen da kan være, vis det er noe feil? Den har vært slik hele tiden.... mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Takk for svar! Det er saltvannskjøling. Vet du hva feilen da kan være, vis det er noe feil? Den har vært slik hele tiden.... mvh Jonhei Defekt termostat, eller defekt giver/instrument. Tette kanaler eller dårlig kjøling vil ikke gi for lav temp, heller det motsatte. For lav temp. over lengre tid vil kunne føre til nedsoting og økt slitasje på motor. Feilt utslag på instrumetpanel kan også skyldes dårlige koblinger eller feil på andre instrumenter. Pluggene dine kan du få hjelp med her. Har skannet en side og lagt ut på hjemmesiden min. :http://home.no.net/berbmo/div/Bilde%20016.jpg Denne pluggbeskrivelsen er hentet fra en bil, Saab. Den kan nok derfor være spesifikk for denne motoren, men mener selv at dette er generell info. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
880 Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Vet du kanskje hva som kan være feilen eller hvordan det kan rettes opp? Eller er det bare innstillingen på forgasseren? Tror du tennpluggene kan væredet som gjør at det smeller i forgasseren? mvh Jonhei Av egen erfaring er det feiltenning, innstilling av tenntidspunktet, feil kobling av pluggledninger ved flersylindrede motorer. Egentenning av pluggene (helt feile plugger). Men det er som oftes feil med tenningen, tidspunk, regulator, kondensator, stift osv... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Marna Svart 15.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2004 Som jeg skrev i mitt svar over, motoren får antagelig for mye kjølevann. skru kranen igjen litt etter litt, sjekk temperaturen underveis. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
SeaMaster175 Svart 16.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Som jeg skrev i mitt svar over, motoren får antagelig for mye kjølevann. skru kranen igjen litt etter litt, sjekk temperaturen underveis. mvh M. Vis det er kjølekranen så har jeg et problem, fordi når vi kjøpte båten så var kranen brukket av og det går da ikke an å stille på den.... mvh jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 16.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Da må denne byttes. Disse motorene har så vidt jeg husker ingen termostat. Motortemperatur reguleres derfor ved å regulere mengden kjølevann. Hvis den brukne kran ser ut til å kunne holde gjennom sesongen, kan du jo montere en ny kran på slangen for i sommer, og regulere derfra. Ingen optimal løsning, men du må opp med temperaturen for å få bukt med problemene dine. For øvrig, er du sikker på at den er brukket? Disse motorer ble levert med messing eller bronsekran uten hendel, begge metaller meget motstandsdyktige mot korrosjon. Det er bare en kvadratisk skrue med et diagonalspor på disse kraner. denne setter du en skiftenøkkel på. Verd å sjekke :-) mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
SeaMaster175 Svart 16.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Da må denne byttes. Disse motorene har så vidt jeg husker ingen termostat. Motortemperatur reguleres derfor ved å regulere mengden kjølevann. Hvis den brukne kran ser ut til å kunne holde gjennom sesongen, kan du jo montere en ny kran på slangen for i sommer, og regulere derfra. Ingen optimal løsning, men du må opp med temperaturen for å få bukt med problemene dine. For øvrig, er du sikker på at den er brukket? Disse motorer ble levert med messing eller bronsekran uten hendel, begge metaller meget motstandsdyktige mot korrosjon. Det er bare en kvadratisk skrue med et diagonalspor på disse kraner. denne setter du en skiftenøkkel på. Verd å sjekke :-) mvh M. Nå ble jeg litt usikker på om det er kjølekranen som jeg snakker om. Greier du å forklare hvor den sitter? Kan det være der jeg har satt en rød pil??? PS. Jeg tror jeg kanskje har bummet på hvor man regulerer kjølevannet.... mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 16.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Kranen ved den røde pilen er regulaturen til hvor mye vann som skal i eksosem, så langt jeg kan bedømme. Kjølevannskranen sitter helt nede i bunnen, ofte foran motoren og litt til siden for motoren. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Marna Svart 16.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Nede til venstre i bildet ser jeg noe som kan være kjølevannsinntaket. I hvert fall er det en slange ned dit. Den delen av denne som peker mot motoren ser ut til å ha den kvadratskruen jeg nevnte. Bildet er litt knudrete her, men sjekk dette. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
SeaMaster175 Svart 16.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Nede til venstre i bildet ser jeg noe som kan være kjølevannsinntaket. I hvert fall er det en slange ned dit. Den delen av denne som peker mot motoren ser ut til å ha den kvadratskruen jeg nevnte. Bildet er litt knudrete her, men sjekk dette. mvh M. Takk for svaret! Nå skjønner jeg det. Det er på slangen det er. Jeg husker også nå at det er en kvadratskrue der. Jeg skal stille litt på den når jeg kommer ned i dag. mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 18.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2004 Det hele er nok kanskje en innstillingssak, men de motorene er ganske kresne på at stifter og plugger er riktig, snakker av erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 19.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Det hele er nok kanskje en innstillingssak, men de motorene er ganske kresne på at stifter og plugger er riktig, snakker av erfaring. Ja, det hele var en innstillingsak. Fikk ordnet det i går og det vatr forgasseren som ga for mye bensin, slik at pluggene ble nedsota. Nå skal det nok bli en del båtturer i helgene.... JIPPI!!!! TAKK FOR ALL HJELP! mvh Jonhei :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 De små grå svikter med årene, Poseidon. Da jeg som 12-åring kjørte FM, Marna og Sleipner, visste jeg knapt forskjell på 2-takt og 4-takt, og i lystige stunder snakker jeg om den ufyselige elektrisiteten i forbindelse med bensinmotorer. Nå ja, nok om det. Når pluggene er sotete, har forbrenningen vært ufullstendig. I motorer med katalysator ligger luftfaktoren (lambda) mellom 0,98 og 1,02 for at katalysatoren skal virke (og derfor spyr disse motorene ut djævelskap på grunn av luftunderskudd før katalysatoren etter noen km kjøring blir så varm at den fungerer). En forgasser gir ikke så god blanding mellom luft og bensin som det direkteinnsprøytning gir. I motorer uten katalysator er derfor luftfaktoren godt over 1,02 for å få nok luft til bensinen. Ettersom det ikke er mulig å øke lufttilførselen, må vi passe på at det ikke tilføres for mye bensin. Forgasseren må altså justeres slik at det ikke tilføres mer bensin enn motoren har luft til å forbrenne. I tillegg må pluggene ha riktig varmetall. Litt betydning for forbrenningen har det vel at kjølevannet ikke er for kaldt, men det er marginalt. Om materialet rundt forbrenningsrommet er 30-40 grader for kaldt, blir ladeluften kanskje 20-30 grader kaldere enn normalt, men forbrenningstemperaturen blir godt over 2000 grader Celsius uansett. Et viktig moment her er at åpningen mellom stiftene på tennpluggene skal være korrekt. Dette finnes vanligvis i instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Det var godt å høre det er som regel viktig at de små ting er i shape Ja, det hele var en innstillingsak. Fikk ordnet det i går og det vatr forgasseren som ga for mye bensin, slik at pluggene ble nedsota. Nå skal det nok bli en del båtturer i helgene.... JIPPI!!!! TAKK FOR ALL HJELP! mvh Jonhei :flag: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.