Finn Erik Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) Jeg tror ikke vi skal ta opp noen stor diskusjon på dette her, vi er nok stort sett enige. Men det er jo en vesentlig forskjell på et gulv,dørk eller dekk som har laget av bord med en bredde på 100- 125mm og en tykkelse på 15-20 mm og er av et materiale/treværk som beveger seg mye, enn feks. en teakstav på 40-50 mm bredde og en tykkelse på 4-5 mm. da snakker vi jo egentlig lister. I utgangspunktet så kan vanlig tørket konstruksjonsvirke max 18% fugtighet, bevege seg 1% i bredden. Teak med en bredde på 50mm x 5mm hellimet til underlaget har jeg liten tro på at vil bevege seg noe mer, heller mindre ( min dørk, se prosjektet har beveget seg så godt som 0 )og da snakker vi ca. 1/2 mm max.Da skal du ha et særdeles dårlig produkt, dersom det da slipper om det er natet med feste på 3 flater. Men når det er sakt så gjør en nok absolutt ikke noe galt om man taper i bunnen av natet. Når teak skipsdekk blir brukt som baderomsgulv, hellimet med epoxy har vi ikke tapet i bunn av natet, har ikke hørt at det har vært noe problem med det i etterkan. Menn vi har alltid gjort det dersom vi feks. har laget skipdekk i hel eikeplank/bord med større bredde. Redigert 29.Januar.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) Nei, vi er sikkert ikke uenige, men det er så utrolig mange ting som kan gå feil når man gjør en slik jobb (spesielt når man skal gjøre det utendørs uten kontroll på temperatur/luftfuktighet) at jo mer man gjør for å hindre feil jo bedre er det. Det finnes ikke så mye "dårlige produkter" på markedet, men det finnes feil valg av produkt og ikke minst veldig mye feil i bruken av dem. Det er vi sikkert også enige om. Redigert 29.Januar.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
la plancha Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 ang nimbusters sak vil jeg anta at det er brukt prefabrikert teakdekk Hvis de er like til dem vi bruker som kommer fra sandøy båtdekk så er teaken limt og fuget på plater av epoxy og glassfibervev. er platene løsnet helt er det bare å gjøre rent med aceton og lime med simson eller sikaflex. Hvis de er løsnet noen steder kan du borre hull i natene og presse inn sika i hullene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.