Jump to content

Liming av teak


JanDL

Recommended Posts

Hei!

 

Skal til å lage ny pantry til snekka. Hører at liming av teak ikke er så rett fram. Er det noen som har erfaringer og kan foreslå et enkomponent lim som holder mål? Vet at tokomponent epoxy duger men det blir litt tungvint da man må blande en skvett for hvert et gjøremål..

Link to post

Tokomponent epoxy er nok tingen. Jeg er ikke enig med deg at det er tungvindt, kjøp de store tubene til Aralditt Standard ( Ikke fall for fristelsen å kjøp Rapid ) ingen problem å bare blande litt av gangen, og det tørker så sakte at du kan bruke limet i en times tid etter at det er blandet. Funker perfekt og evt. søl kan vaskes bort med luket vann. Ikke noe å lure på spør du meg.

Edited by Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Dette er det som mange av de store båtprodusentene bruker.

Sjekk i en byggevareforretning som har Bostik sine produkter.

 

 

div_bilder_marcusfinn_erik_319.jpg

 

Mr. Hellberg, er dette limet transparent, d.v.s. gjennomsiktig? Pantryen skal lakkes etterpå og jeg vil ikke at det skal bli gule flekker..(har jeg hørt..)

 

Ellers takk for gode innspill!

Link to post

Hei.

 

Skulle forsegle noen elektonikkdeler for fuktighet i en klump Epoxy (størrelse halv fyrstikkeske),

så jeg fant frem en eske med lim og herder jeg hadde liggende. Det var av merke Casko og het "Strong Epoxy".

 

Jobben gikk greit den, men så leste jeg litt på bruksanvisningen

(etter at jobben var gjort altså :blush:), og hva leser jeg der?

 

"Tåler fukt (dog ikke konstant vannpåvirkning)"! :cryin:

 

Jeg trodde all epoxy var temmelig vanntett jeg da.

 

epoxy1.gif

 

epoxy2.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Lars,

 

Det du har gjort her kalles på fagsproget "Potting"oppfylling av hulrom) eller "Omstøp"(bruk av uvendig støpeform). Det er veldig vanlig å bruke 2-komponent epoxy eller polyurethan til dette formålet. Det brukes også i noen tilfeller spesielle polyamider som smeltes til flytbar tilstand og herder ved at varmen forsvinner (tenk smeltelim).

 

Når det gjelder 2-komponente epoxyer og polyurethaner er det helt spesielle produkter som benyttes. Dette er IKKE av typen "Rapid", men langsomt herdende varianter. Grunnen er at spesielt ved større "Potting" støpejobber vil det utvikkles mye varme under herding. Denne varmen kan i værste fall skade elektronikken. Ved så små støp som du har gjort er selvfølgelig ikke dette noe problem. Det at det står at produktet du har benyttet ikke tåler konstant påvirkning av vann skal du ikke ta så tungt, dette er i forbindelse med limning og relaterer seg til adhesjonsegenskapene. Med den klumpen du har støpt vil jeg tro du aldri får noe problem.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Casco har spesial tokomponent lim for teak. Husker ikke hva det heter, men jeg brukte det når jeg lagde en Optimistjolle i teak xfiner for mange år siden. Det ble "hel ved". Ellers har jeg meget god erfaring med Tec-7 til all mulig liming og fuging. Litt enklere, og holder fantastisk. Kan til og med brukes på fuktige flater med like bra resultat. Finnes i transparent, men heter da noe annet foran 7, men den holder ikke limeffekten like bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Har alltid brukt vanlig kvitlim, trelim. Aldri har hatt problemer med at denne slipper, heller treverket som følger med..

Edited by 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Har alltid brukt vanlig kvitlim, trelim. Aldri har hatt problemer med at denne slipper, heller treverket som følger med..

 

Bruker også dette limet mye, men det er ikke spesielt godt egnet til en så feit tresort som teak, har prøvd det med dårlig resutat (slipper lett i fugen, krystaliserer seg ved elde). Araldit standard er nok mye mer å stole på her.

Link to post
Hva med polyurethanlim på teak?

Har nettop limt noen småting som skal være innvendig i båten. Håper jeg ikke har gjort noe dumt (nå igjen)?

 

Fungerer meget bra, flatene som skal limes bør fugtes først, men limet skummer opp og kan være et seigt griseri og jobbe med. Må stå under trykk til limfugen er tørr.

Link to post

Bruk west system sin epoxy, kan fås i små forpakning med doseringssprøyte, men du kan også blande på vekt i forhold 1 til 5.

Vask teakdelene med aceton, smør lim på begge deler før sammenføying, ikke for mye press da det skal være lim igjen i fugen.

Kan eventuelt blandes med fyllstoff, det kan også være lurt og la limen tørke litt før sammenføying, da den blir litt tykkere og ikke renner.

Link to post
Det at det står at produktet du har benyttet ikke tåler konstant påvirkning av vann skal du ikke ta så tungt, dette er i forbindelse med limning og relaterer seg til adhesjonsegenskapene. Med den klumpen du har støpt vil jeg tro du aldri får noe problem.

Og noe problem har jeg heller ikke fått, "klumpen" har aldri vært i nærheten av vann, men kun i den fuktigheten i luften en kan få inne i en båt. Det jeg mente å få frem er å bruke rett type 2-komponent Epoxy til rett bruk. Tror ikke "mitt" produkt vil være det rette til å reparere en skade i skroget på båten under vannlinjen, ei heller ville jeg brukt det den gang årene av tre til lettbåten delte seg opp i lamineringen. Da brukte jeg selvfølgelig eurethan/polyeurethan lim som herder vha. fuktighet. Som andre sier, så kan det bli litt søl når det tyter ut av fugen under herdingen, med det kan skjæres bort. Ellers var det greit å få vite at det også biter på "feit" teak.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En komponent flytende polyurethan som du nevner Lars, er et godt produkt til liming av teak. Det tilfredstiller D4 krav (som blandt annet er kokende vann). Dessuten har det et fortrinn ved liming av feite tresorte siden det ekspanderer under herding. Dette sørger for bedre "mekanisk vedheft" da limet trenger inn i trefibrene og på den måten ikke er like sårbart nå adhesjonoverflaten "svetter fett".

 

Ellers skal dere merke dere i bildet til Finn at det også står en flaske med PRIMER. Dette har jeg gjentatt til det kjedsommelige i andre tråder, men nok en gang, fete tresorter bør/skal primes med primer tilpasset limet(ofte en primertype til MS/Silikon og en annen til Polyurethan). Den løsningen har tydeligvis Simpson ute på forbrukermarkedet (de fleste leverandører bryr bare med det i proffmarkedet).

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Primeren er ment for å lage en barriere mellom den fete teaken og limet, normalt er det nok å avfette dekket. Les på primerboksen ar den er beregnet for MS-Polymer(Det Simpson produktet er en MS).

Du gjør uansett ikke noe feil om du også påfører på dekket, men det er normalt ikke nødvendig da underlaget ditt ikke er problemet.

 

Det er forøvrig enda mer viktig å påføre primer i natene, samt å legge nate-tape i bunnen slik at du ikke får treveis heft. Som natetape kan du f. eks. benytte et gammelt bånd fra en båndspiller om du har det liggende.

Jularbo fungerer bra :lol:

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nå vi holde tunga rett i munn, det er forskjell på et vanlig skipsdekk som er skrudd og et som er hellimt til underlaget.

På et skrudd dekk er det viktig at natet ikke er festet til underlaget, men dersom dekket er hellimt så har det ikke noen betydning.

Link to post
Og noe problem har jeg heller ikke fått, "klumpen" har aldri vært i nærheten av vann, men kun i den fuktigheten i luften en kan få inne i en båt. Det jeg mente å få frem er å bruke rett type 2-komponent Epoxy til rett bruk.

 

Lars H.

 

eller lese bruksanvisningen først..... :wink:

Link to post

Jeg holder tunga rett i munnen jeg Finn og dette er like viktig uansett. Hele problematikken ligger i at treverket jobber mens dekket står stille. Ofte benyttes det forskjellige hardheter (shore) på produkter til liming av stav og til natingen av den. Det er ikke 100% enighet hos de forskjellige produsenter om hva som er riktig, men de fleste enes om at naten skal være rundt 40 shore mens limet kan ligge mellom 20-30 shore. (Nå snakker vi optimale Proff løsninger, DIY eller på norsk "Gjør-det-selv" markedet benytter som regel ett og samme produkt til begge applikasjoner

 

Grunnen til at man ønsker litt høyere shore på naten er den mekaniske belastning man kan få fra oven (stilett-heler, etc.) En 40 shore masse har en bevegelsesgrense på ca. 20% noe som vil si at en nate med bredde 6mm kan beveges 1,2mm uten fare for sprekkdannelser. Dette fordrer kunn 2-veis heft. Hvis naten også har heft i bunnen reduseres bevegelsesevnen dramatisk ca 70% i følge "labben" hos min produsent. Grunnen til at dette også gjelder hel-limte dekk er at stavene ofte beveger seg litt ulikt fordi de kan ha ulik trekvalitet (tar opp forskjellige mengder fuktighet)

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...