Jump to content

Har dere laptop liggende ombord?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Har dere laptoppen (kartmaskin)liggende ombord hele året,eller tar dere den hjem?Har en mistanke om at årsaken til at min (2stk)kolapset,er at de har blitt liggende ombord og rånet.Hadde de liggende nede i en benk.Det har vel blitt litt for tøft. Nå har jeg kjøpt plotter,som blir tatt i land.:confused:

I forrige Poseidon lå en Toshiba hele året, den måtte riktignok lenses for kondensvann en gang, men utenom det fungerte den fint. Det var konstant en lufttørker i aktivitet der, så klimaet var ikke så rått som det kunne vært.

Nei dette kan umulig vere noe å anbefalle. At det har fungert for noen er jo fint.

Skal du oppbevare elektronikk ombord som ikke er laget for formålet kan du gå til innkjøp av en pelikankoffert eller andre lufttette bokser. Om man likevel velger å la slikt ligge ombord kan en omgang med spraylakk vere tingen.

Forskjellen er att en vanlig lap-top ikke er bygget for bruk i "fuktige miljøer". En kartplotter har en IP godkjennelse og er oftest vanntett. Har låsbar POD i vår båt.

Eneste jeg tar med hjem er baugpropellen. :wink:

Edited by baatsman (see edit history)

Vi sees!

Hvor mange PC/laptop finner man ombord her?

Hvor mange Nintendobokser finner man ombord her?

De bruker ingen amilio pc fra FS. Selv om FS har vært "hoff-lev" tidligere til forsvaret. Men det er mange lap-toper ombord for det.

Ellers heller ingen Nitendo, de bruker PS maskiner.

Vi sees!

Sjelden jeg har med PC i båten, men det var en sommer jeg dristet meg til å sitte ute i cockpiten med den i kveldinga. Det likte den åpenbart dårlig. PC-doktoren på jobben holdt på i timesvis for å få den i gang igjen.

Ser ut som om det er forskjellge erfaringer her.

Poenget mitt med Marjata var at en nyere laptop tåler det helt utrolige.

Jeg har alltid to stk. igang når jeg er i farta. Aldri noe problemer.

Jeg har også brukt tre Lenovoer i åpne små fiskebåter og gummibåter. Funker hver gang.

Maskinene ligger da i ei aluminiumskasse.

I stortsett alle fiskebåter står det en eller flere PCer som brukes til alt fra kartplottere til komunikasjon og det er da ikke noe problem. Har selv montert en mengde PCer i sjarker helt ned mot 20 fort som kjører Olex eller SeaPro og de har da fungert fint. Om ikke PCen tåler miljøet i båten bør en kansje ikke heller ikke selv oppholde seg i den over lengre tid.

Sjelden jeg har med PC i båten, men det var en sommer jeg dristet meg til å sitte ute i cockpiten med den i kveldinga. Det likte den åpenbart dårlig. PC-doktoren på jobben holdt på i timesvis for å få den i gang igjen.

Hei,

Hvilke sider var det du var inne på da? :wink:

I stortsett alle fiskebåter står det en eller flere PCer som brukes til alt fra kartplottere til komunikasjon og det er da ikke noe problem. Har selv montert en mengde PCer i sjarker helt ned mot 20 fort som kjører Olex eller SeaPro og de har da fungert fint. Om ikke PCen tåler miljøet i båten bør en kansje ikke heller ikke selv oppholde seg i den over lengre tid.

Min og manges erfaring fra fiskebåter tilsier at all elektronikk, og definitivt kartplotteren,aldri må skrues av. Ever!! :yesnod:

Havariene har alltid skjedd etter at pc eller kartplotter har vært avskrudd.

Som regel har forklaringen vært fukt/kondens i strømfors. etc.

Kanskje det for mindre båter sin del er et større problem at slikt utstyr, hvis det ligger i båten, kan friste til innbrudd og skadeverk. Det er vel min hovedbegrunnelse for å ta med elektronisk utstyr hjem fra båten. Kanskje litt annerledes med lukkede HT-båter...og så er det vel i tillegg noe forskjell på nye tette og nokså tørre båter (gjerne med varme på ombord høst/vinter) og eks eldre snekker. Mitt ekkolodd var iallfall fuktskadet etter en overvintring i min gamle Nidelv 24. Hadde kun fuktballer i kabinen og slurvet litt med oppbevaringen (lå bare i et skap)...så det var vel delvis min feil.

mvh Bergen Dørk

Jeg legger alltid laptopen i lufttett kasse når den ikke er i bruk, har funket i mange år den!

Hvorfor ikke bruke kjøleboks, som ikke er i bruk allikevel vinterstid?

Legg laptoppen i en boksen sammen med noe fuktaksorberende, f.eks. poser med silikagel, fuktball . Ha på lokket!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har man kontroll på temperatur og fuktighet i båten så er det neppe noen problemer med å ha lap-top'en, liggende ombord... Elektrisk utstyr som ikke har rett IP grad trenger kontrollert klima over tid om det få lang levetid.. Det å sammenligne en vanlig lap-top med annen maritim elektronikk blir helt feil etter mitt syn siden de er laget forskjellig klima og IP grad

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ha re HP som står på kartbordet i sit sjette år nå, den funger da fremdeles. Men det er da heller ikke fuktig i båten og det bør det jo heller ikke være.

Samme her. Bruker den i cockpiten underveis om ikke været er altfor ille.