Jump to content

Har dere laptop liggende ombord?

Pelle Parafin

Recommended Posts

I stortsett alle fiskebåter står det en eller flere PCer som brukes til alt fra kartplottere til komunikasjon og det er da ikke noe problem. Har selv montert en mengde PCer i sjarker helt ned mot 20 fort som kjører Olex eller SeaPro og de har da fungert fint. Om ikke PCen tåler miljøet i båten bør en kansje ikke heller ikke selv oppholde seg i den over lengre tid.

I stortsett alle fiskebåter står det en eller flere PCer som brukes til alt fra kartplottere til komunikasjon og det er da ikke noe problem. Har selv montert en mengde PCer i sjarker helt ned mot 20 fort som kjører Olex eller SeaPro og de har da fungert fint. Om ikke PCen tåler miljøet i båten bør en kansje ikke heller ikke selv oppholde seg i den over lengre tid.

Min og manges erfaring fra fiskebåter tilsier at all elektronikk, og definitivt kartplotteren,aldri må skrues av. Ever!! :yesnod:

Havariene har alltid skjedd etter at pc eller kartplotter har vært avskrudd.

Som regel har forklaringen vært fukt/kondens i strømfors. etc.

Kanskje det for mindre båter sin del er et større problem at slikt utstyr, hvis det ligger i båten, kan friste til innbrudd og skadeverk. Det er vel min hovedbegrunnelse for å ta med elektronisk utstyr hjem fra båten. Kanskje litt annerledes med lukkede HT-båter...og så er det vel i tillegg noe forskjell på nye tette og nokså tørre båter (gjerne med varme på ombord høst/vinter) og eks eldre snekker. Mitt ekkolodd var iallfall fuktskadet etter en overvintring i min gamle Nidelv 24. Hadde kun fuktballer i kabinen og slurvet litt med oppbevaringen (lå bare i et skap)...så det var vel delvis min feil.

mvh Bergen Dørk

Jeg legger alltid laptopen i lufttett kasse når den ikke er i bruk, har funket i mange år den!

Hvorfor ikke bruke kjøleboks, som ikke er i bruk allikevel vinterstid?

Legg laptoppen i en boksen sammen med noe fuktaksorberende, f.eks. poser med silikagel, fuktball . Ha på lokket!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har man kontroll på temperatur og fuktighet i båten så er det neppe noen problemer med å ha lap-top'en, liggende ombord... Elektrisk utstyr som ikke har rett IP grad trenger kontrollert klima over tid om det få lang levetid.. Det å sammenligne en vanlig lap-top med annen maritim elektronikk blir helt feil etter mitt syn siden de er laget forskjellig klima og IP grad

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...