Pelle Parafin Startet 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2009 Har dere laptoppen (kartmaskin)liggende ombord hele året,eller tar dere den hjem?Har en mistanke om at årsaken til at min (2stk)kolapset,er at de har blitt liggende ombord og rånet.Hadde de liggende nede i en benk.Det har vel blitt litt for tøft. Nå har jeg kjøpt plotter,som blir tatt i land. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Hadde en compaq liggende i båten i lengere tid men den sluttet å virke. Det er ikke rett plass for såpass ømfintlig utstyr. Det er nok for rått ombord hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Ha re HP som står på kartbordet i sit sjette år nå, den funger da fremdeles. Men det er da heller ikke fuktig i båten og det bør det jo heller ikke være. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Reprise-tråd? laptop i båt Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 I forrige Poseidon lå en Toshiba hele året, den måtte riktignok lenses for kondensvann en gang, men utenom det fungerte den fint. Det var konstant en lufttørker i aktivitet der, så klimaet var ikke så rått som det kunne vært. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Nei dette kan umulig vere noe å anbefalle. At det har fungert for noen er jo fint. Skal du oppbevare elektronikk ombord som ikke er laget for formålet kan du gå til innkjøp av en pelikankoffert eller andre lufttette bokser. Om man likevel velger å la slikt ligge ombord kan en omgang med spraylakk vere tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Det er jo en del elektronikk fra før ombord. Skal man demontere dette også hver gang man ikke bruker båten? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Laptop'en som brukes til satcom og sonar ligger bestandig ombord. Kartmaskina tar jeg med hjem fordi jeg bruker den hele tiden. No problemm. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 (redigert) Forskjellen er att en vanlig lap-top ikke er bygget for bruk i "fuktige miljøer". En kartplotter har en IP godkjennelse og er oftest vanntett. Har låsbar POD i vår båt. Eneste jeg tar med hjem er baugpropellen. Redigert 30.Januar.2009 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Hvor mange PC/laptop finner man ombord her? Hvor mange Nintendobokser finner man ombord her? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Hvor mange PC/laptop finner man ombord her?Hvor mange Nintendobokser finner man ombord her? De bruker ingen amilio pc fra FS. Selv om FS har vært "hoff-lev" tidligere til forsvaret. Men det er mange lap-toper ombord for det. Ellers heller ingen Nitendo, de bruker PS maskiner. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Fenix Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Sjelden jeg har med PC i båten, men det var en sommer jeg dristet meg til å sitte ute i cockpiten med den i kveldinga. Det likte den åpenbart dårlig. PC-doktoren på jobben holdt på i timesvis for å få den i gang igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Ser ut som om det er forskjellge erfaringer her. Poenget mitt med Marjata var at en nyere laptop tåler det helt utrolige. Jeg har alltid to stk. igang når jeg er i farta. Aldri noe problemer. Jeg har også brukt tre Lenovoer i åpne små fiskebåter og gummibåter. Funker hver gang. Maskinene ligger da i ei aluminiumskasse. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 I stortsett alle fiskebåter står det en eller flere PCer som brukes til alt fra kartplottere til komunikasjon og det er da ikke noe problem. Har selv montert en mengde PCer i sjarker helt ned mot 20 fort som kjører Olex eller SeaPro og de har da fungert fint. Om ikke PCen tåler miljøet i båten bør en kansje ikke heller ikke selv oppholde seg i den over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Sjelden jeg har med PC i båten, men det var en sommer jeg dristet meg til å sitte ute i cockpiten med den i kveldinga. Det likte den åpenbart dårlig. PC-doktoren på jobben holdt på i timesvis for å få den i gang igjen. Hei, Hvilke sider var det du var inne på da? Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 baatplassen.no, vel! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 I stortsett alle fiskebåter står det en eller flere PCer som brukes til alt fra kartplottere til komunikasjon og det er da ikke noe problem. Har selv montert en mengde PCer i sjarker helt ned mot 20 fort som kjører Olex eller SeaPro og de har da fungert fint. Om ikke PCen tåler miljøet i båten bør en kansje ikke heller ikke selv oppholde seg i den over lengre tid. Min og manges erfaring fra fiskebåter tilsier at all elektronikk, og definitivt kartplotteren,aldri må skrues av. Ever!! Havariene har alltid skjedd etter at pc eller kartplotter har vært avskrudd. Som regel har forklaringen vært fukt/kondens i strømfors. etc. Sitér dette innlegget Link to post
Likeråfiske Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Elektronikk spray/rens løser mange problemer forårsaket av normalt fuktig båt. Sitér dette innlegget likeråfiske Link to post
Moas-ark Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Jeg legger alltid laptopen i lufttett kasse når den ikke er i bruk, har funket i mange år den! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Bergen dørk Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Kanskje det for mindre båter sin del er et større problem at slikt utstyr, hvis det ligger i båten, kan friste til innbrudd og skadeverk. Det er vel min hovedbegrunnelse for å ta med elektronisk utstyr hjem fra båten. Kanskje litt annerledes med lukkede HT-båter...og så er det vel i tillegg noe forskjell på nye tette og nokså tørre båter (gjerne med varme på ombord høst/vinter) og eks eldre snekker. Mitt ekkolodd var iallfall fuktskadet etter en overvintring i min gamle Nidelv 24. Hadde kun fuktballer i kabinen og slurvet litt med oppbevaringen (lå bare i et skap)...så det var vel delvis min feil. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
mateco Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Jeg legger alltid laptopen i lufttett kasse når den ikke er i bruk, har funket i mange år den! Hvorfor ikke bruke kjøleboks, som ikke er i bruk allikevel vinterstid? Legg laptoppen i en boksen sammen med noe fuktaksorberende, f.eks. poser med silikagel, fuktball . Ha på lokket! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sydvesten Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Har man kontroll på temperatur og fuktighet i båten så er det neppe noen problemer med å ha lap-top'en, liggende ombord... Elektrisk utstyr som ikke har rett IP grad trenger kontrollert klima over tid om det få lang levetid.. Det å sammenligne en vanlig lap-top med annen maritim elektronikk blir helt feil etter mitt syn siden de er laget forskjellig klima og IP grad Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Håp Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Ha re HP som står på kartbordet i sit sjette år nå, den funger da fremdeles. Men det er da heller ikke fuktig i båten og det bør det jo heller ikke være. Samme her. Bruker den i cockpiten underveis om ikke været er altfor ille. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.