Jump to content

Mange triste syn


OdinIII

Recommended Posts

Jeg var en tur på brygga i dag, der var det en god del triste syn :sleep:  Mange kalesjer var

brutt sammen av snøen som kom for en tid tilbake, nå ligger båten på vannet i bobble havn

med kalesjen, snøen og alt som måtte ha fulgt med som en haug i båten

Det undrer meg stadig at folk ikke ser etter båten å rydder opp i slike ting, dette gjentar seg hvert år, Er det like vanlig i andre båthavner?

:santa:

Link to post
Share on other sites


anton:Imidlertid vil jeg våge en påstand som jeg tror er riktig: Seilbåteierene er flinkere enn motorbåteierene til å passe på båtene sine. Hvis det er riktig så spørs det hvorfor det er slik. Noen flere meninger om det?

Akkurat hvorfor det er slik vet jeg ikke. Er ikke engang helt sikker på OM det er slik, men jeg har en mistanke om at det kanskje kan være noe i det.

 

Uannsett så kan vi ikke generalisere og si at de som har "sånne båter" er/gjør slik, mens de andre som har "sånne båter" gjør sånn.

 

Ikke for å generalisere som sagt, men jeg har inntrykk av at der er mange som har konvertert i fra motorbåt til seilbåt, og at de har således lengre fartstid og erfaring enn mange nybakte båteier.

 

Ellers føler jeg meg rimelig sikker på at i hvert fall alle her på Baatplassen passer godt på båtene sine.

 

God Jul alle sammen  :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!

 

Mange triste syn, ja desverre.

 

Man ser endel sørgelige ting når det gjelder båter som ligger rundt i havnene i hele landet, nedbrekte kalesjer, båter som ligger "tungt" i vannet og noen som ikke vet og fortøye båten skikkelig.

 

Nå er jo vi båtfolk ganske flinke til og hjelpe hverandre, men når det er sagt har jeg hørt historier om at båter har sunket pga av at de som eier "nabobåten" ikke har brydd seg og gi beskjed, de  tenker som så :"det er ikke min båt", heldigvis er det langt mellom båtfolk med slike holdninger, men de finnes.

 

Ser vi en kalesje som holder på og bryte sammen pga tung snø, fjern snøen, dårlig fortøyd båt, få ordnet det, båt som holder på og synke,sette igang lensing, få varslet eier. neste gang kan det være DU som trenger en hjelpende hånd !!

 

VIS AT VI " BÅTFOLK HOLDER SAMMEN !!           GOD JULEKVELD ALLE SAMMEN !

 

Hilsen  

 

Leifen    

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette er jo rett å slett et forferdelig syn for oss som ser på båt som noe spesiellt. men desverre så er det vel slik at i de fleste havner ligger det båter uten tilsyn. En dag jeg ikke er nede i båten er en dårlig dag. Det er med båten som med kona, får de tilsyn å pleie, ja da blir de så mye mer omgjengelig. Kjøp gjerne noe med jevne mellomrom til de, det trives de godt med. Se litt til nabobåtene når dere er i havnen, ting kan oppstå selv om eieren så til båten sin dagen før. Om seilbåteiere ser til båtene sine bedre enn andre? tror ikke de er noe bedre eller verre.

 

 

Ønsker alle båtfolk en god jul.

 

Jakob

Link to post
Share on other sites

Det blir påstått her at seilbåtfolk er bedre båtfolk enn motorbåtfolk???? Jeg innrømmer at jeg har påstått dette i mange år, da jeg hadde seilbåt. Nå har jeg motorbåt og jeg er ikke så brått sikker lenger. Det jeg er sikker på er at det mennesker som kan sjømannskap og ikke kan det i begge leire. La oss ta vare på hverandre og forsøke å oppmuntre til at de som har behov for det lærer seg sjømannskap.

 

Ha en fortsatt fredfyllt jul.

Link to post
Share on other sites


Leifen: Halloen folkens !!

 

...

Nå er jo vi båtfolk ganske flinke til og hjelpe hverandre, men når det er sagt har jeg hørt historier om at båter har sunket pga av at de som eier "nabobåten" ikke har brydd seg og gi beskjed, de  tenker som så :"det er ikke min båt", heldigvis er det langt mellom båtfolk med slike holdninger, men de finnes.

 

Ser vi en kalesje som holder på og bryte sammen pga tung snø, fjern snøen, dårlig fortøyd båt, få ordnet det, båt som holder på og synke,sette igang lensing, få varslet eier. neste gang kan det være DU som trenger en hjelpende hånd !!

...

Leifen    


 

Nettopp derfor inneholder båtplasslisten som er hengt opp i havna vår ikke bare navn til plassinnehaveren men også vedkommendes mobil-nr. Det hendte ikke bare *en* gang at denne listen var godt å ha.

Link to post
Share on other sites

I havna hos oss har vaktene liste og den er også tilgjengelig for alle. Det er ikke få vakter i løpet av høsten som vaktene setter ut lensepumpe og det er som regel de samme båtene som går igjen. Ref det som er skrevet tidligere, ellers så har jeg en formening om at man kjenner de som ligger rundt der en selv ligger. Skylder å gjøre oppmerksom på at jeg holder til i en stor havn i Bærum.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle som har båt som tar like godt vare på dem, det ser en både sommer og vinter. Jeg har hvert år "berget" båter i havna, dårlig fortøyninger og halvfulle av vann. Om vinteren er der mange som "glemmer" båten. Jeg er på opplagsplassen ofte og ser til min, blir overrasket over alle de samenbrutte preseninger, ja, noen båter står åpne uten å være tildekket. Årsaken er ikke om de har seilbåt eller motorbåt, men om det er eiere med omtanke ofr båten og som ser på vedlikehold og tilsyn som endel av sjmannskapet. Det er her det stikker.  :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...