Jump to content

hvordan feste teakplater til dørken?


beauty of aqua

Recommended Posts

Hvis du har undergulv på dørken, så lim den nye med zikaflex, men sett den i press.. Har gjort det selv og er ingen knirk i sjø. :yesnod:

undergulv :confused:

det tror jeg ikke det er.den henger bare sammen i skjøtene tror jeg. teaken er hvertfall ikke limt på en plate..

legge sikaen i strimler da eller?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Mener du at du har bare under bjelkene? Da markerer du teak platene over bjelkene og borer 10mm hull halvveis tykkelsen, og skrur gulvet med syrefaste skruer. Du får kjøpt teak plugger som du setter i lim og slår dei i hullene og skjer vekk det som kommer over..

P.S men det gjelder ikke respatex plater, bare teak finerte kryssfiner plater..

Redigert av Linn Christina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Hva menes med teakplater? Har du såkalte respatex plater, som er skåret ut? Hvis du har det, og det kommer vann på dørken (menes at det normalt kan forekomme vann rundt plater- eks. at platene ligger "ute" på dekk), kreves det endel godt arbeide for å få varig og holdbart resultat. Selv om disse platene er beregnet for innendørs og utendørs bruk, så vil det ikke si at disse kan ligges ned med det resultat at de ikke vil begynne å suge inn vann for deretter å løse seg opp i kantene over tid. Det du må gjøre er å mette alle skjærte kanter med epoxy. Dette gjelder også underside på platen. Her bør det påføres 2 strøk med epoxy uten fyllmiddel. Når disse platene skal limes til dørken, må du sørge for å "sparkle" ut skli mønsteret på selve båt dørken- dette gjøres med epoxy med fyllmasse. Etter et døgn, er dette herdet. Det vi pleier å gjøre er å legge platen ned på dørken, tegne omriss rundt platen med blyant- og deretter "sparkle" ut sklimønsteret. Det er viktig å tenke på at det ikke skal komme vann inn under disse platene over tid. Dette kan også gjøres med Sikaflex- men denne er vanskelig å jobbe med siden den er forholdsvis seig å dra ut- og laget blir tykt. Når selve platen skal limes fast etter at Utspaklingen av sklibelegget på dørken er tørket- bruker mann en fordriver på ca. 1-2 mm på baksiden av platen. Så legges denne i korrekt posisjon, med godt trykk på platen. Bruk gjerne bil/ båt batterier for å få et godt og jevnt trykk. La dette stå i min. 1 døgn- avhengig av temperatur. Husk å tenk at du skal "kapsle" inn selve platen mot vanninntregning- dette gir et varig godt resulat. Når dette er gjort, kan du fuge inn kantene slik at oveergang meellom dørk til topp på plate mykes opp. Her er sikaflex godt alternativ. Bruk god tid på prosjektet- dette er et typisk prosjekt der jo lenger og bedre tid man bruker- dess finer og bedre blir reesultatet. Lykke til!! Hilsen Yngve Nilsen

Link to post
Share on other sites

tror nok epoksy er svaret her.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nå var platene ferdig lagde, men skal dei brukes ute eller innendørs? Det er en stor forskjell...

det blir jo utendørs.det er ekte teak,ca 4-5 mm kan jeg tenke meg.

har vært i kontakt med norsk bil og båtimport.

de mener at jeg skal bruke sikaflex og en 3 mm tannsparkel til å lime de ned. ikke det at jeg ikke stoler på de,for arbeidet de har gjort med dørken er bare til å ta av seg hatten for!

det jeg innbiller meg er at sikaflexen bygger såpass mye at det vil bli en sjenerende glipe mellom underkant teak dørk og båt dørk..

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Nå må dere slutte å snakke om "Sikaflex". Sika har som mange andre produsenter et vell av produkter. Det første du gjør, om du ønsker å benytte Sika produkt er å lese på DENNE siden for å velge rett produkt. Jeg har tatt meg friheten til å anbefale Sikaflex 292(les teknisk datablad som ligger i pdf for hvert produkt).

 

Dette samt alle andre slike limtyper(levert på patron) kan du glemme å tannsparkle, de er for harde og du får dårlig tid(dannes skinn-hinne på ca 40 minutter. Du legger det med striper, 4-6 cm mellomrom.

Det er kun en type MS/Polyurethan som kan tannspakles og det er av typen spesialprodukter til legging av parkett gulv(helved). For eksempel et SLIKT PRODUKT.

 

Når du har lagt ut stipene presser du platene mot underlaget(det er ikke nødvendig med konstant press på slike produkter, men det er ingen feil å gjøre det. Når dette har herdet(la det stå 2-3 døgn) så maskerer du kantene og legger en nate i overgangen for å hindre vanninntregning samt lage en fin overgang. FØR DU STARTER, glør en limprøve som står en til to uker slik at du vet at limet sitter mot din overflate. Så lang tid bør det stå for å sjekke at det ikke er noen problemer med mykgjørere som vandrer over i limet og ødelegger limingen på sikt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...