Moas-ark Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Hvordan er det å olje tre i temperaturer rundt 0 grader. Vet det er mange meninger om dette, noen sier at treet ikke trekker godt nok osv, men er det noen som har erfaring? Det er rålinolje det er snakk om, blandet med terpentin. Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
tom-ass Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Jeg har egentlig ikke peiling, men problemet er vel ikke temperaturen, men luftfuktigheten? Temperaturen vil jo bare forsinke tørking. Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Moas-ark Posted February 2, 2009 Author Share Posted February 2, 2009 Ja, jeg har hørt det jeg også, men oljen skal vel presse ut vannet? Har lest på träbåtsakuten at det ikke skal være noe problem sålenge man varmer oljen, rundt 40 grader anbefalte dem, så jeg tror jeg går for det. Merker vel fort hvis det ikke trekker inn! Vil prøve å få gjort mest mulig mens jeg har tid. Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Gabba III Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Sist vinter oljet jeg mye innvendig under vannlinja. Siden teorien er at oljen skal fortrenge vann, passet jeg på at det ikke var kuldegrader mens jeg oljet, brukte de kalde dagene til å skrape. Jeg merket at oljen trakk litt saktere inn, og jeg måtte olje i mange omganger før treet var mettet, men det kan være en kombinasjon av veldig fuktig tre og lav temperatur som gjorde dette. Nå venter jeg på motivasjon til å fortsette med denne jobben Jeg brukte Owatrol D1. Quote Link to post
Moas-ark Posted February 2, 2009 Author Share Posted February 2, 2009 Båten har ligget på land i tre år, så skulle tro hun er ganske tørr. Jeg tror jeg gjør et forsøk jeg Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Gabba III Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Ja, hvis den er tørr burde det ikke være noe problem. Men jeg ville ikke ha oljet en tørr båt under vannlinja om det er sprekker i den. Den siste delen jeg oljet i fjor, hadde rukket å sprekke litt før den ble oljet, og det tok LANG tid før den sprekken trutnet. Quote Link to post
Moas-ark Posted February 2, 2009 Author Share Posted February 2, 2009 Takk for tips! Nei, det er ingen sprekker (som jeg kan se) Båten fikk 600 liter linolje/terpentin-blanding på 80 tallet, det er nok dette som har gjort at båten er i den stand den er i dag, etter år med mishandling. Hovedsakelig så er det tre nye bord under vann som skal oljes og deler av overbygget. Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
jupan Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Ett stk råd fra meg, og jeg har gjennomgått det der ;) Vent til temperaturen kryper opp i 12-15 i skyggen. Ellers tørker det ALDRI... ;) Quote Link to post
Gabba III Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Det er vel for så vidt ikke noe poeng at denne type olje skal tørke, bare trekke mest mulig inn i treet. Når det gjelder toppstrøk, type Owatrol D2 er jeg enig, greit med anstendig temperatur. Quote Link to post
jupan Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 (edited) Det er akkurat det som er poenget... oljen må jo ha en gunstig konsistens når den kommer inn i treet og skal være der, og den skal faktisk trekke skikkelig inn og. hvis det er for kaldt, så må man tynne for da er gjerne oljen seigere. og når det da blir varmere så er kanskje oljen egentlig for tynn. 50/50 med eksempelvis benar/terpentin er bra. straks treet ikke suger til seg mer olje er det å gå over på topp strøk som skal tørke mellom hvert strøk. jeg snakker av erfaring, ikke av synsing ;) I fjor bommet jeg grovt på dette, og det var et sponh*********ete... :D Men det ble bra når tempen steg litt rundt hushjørnene etter 1 måned på slip. Edited February 2, 2009 by JRO (see edit history) Quote Link to post
Gabba III Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Min erfaring med Benar er at den tørker sent, selv ved over 20 grader. Som sagt trakk i hvert fall Owatrol D1 greit inn ved lav temp, og det var ikke noe problem å legge på toppstrøk med D2 når temperaturen ble høyere. Kan ikke si at jeg oppfattet D1 som noe mer tyktflytende ved lav temperatur, men noe innvirkning har det sikkert. Quote Link to post
jupan Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Jeg synes også det, at Benar tørker sent. Jeg synes ikke den er veldig sterk heller. Har prøvd den sammen med clipperlakk i toppstrøket, og det holder ikke lenge nok så jeg har nok bommet litt der. Har hørt at Owatrol er bedre. Skal prøve det nå til våren :) Quote Link to post
Gabba III Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Jeg prøvde Benar på dekket i vår, og det virket ikke skikkelig tørt selv etter mange dager med sol og god varme. Fikk et tips om å blande 50/50 med Ravilakk i siste strøk, og det ble kjempebra Tørket raskt og ble blankt og fint. Quote Link to post
jupan Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Det er nok samme man oppnår som ved benar/clipper. Blir rålekkert, men slites fort. Håper ravilakken er sterkere da! Quote Link to post
Gabba III Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Tja, vanskelig å bedømme slitestyrke, men jeg la ikke merke til at det ble raskt slitt. Har alltid brukt Owatrol tidligere og etter å ha prøvd meg på Benar/terpentin, Benar og Benar/Ravilakk er jeg ikke i tvil om at Owatrol D1/D2 er MYE enklere. Quote Link to post
Moas-ark Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Det er akkurat det som er poenget... oljen må jo ha en gunstig konsistens når den kommer inn i treet og skal være der, og den skal faktisk trekke skikkelig inn og. hvis det er for kaldt, så må man tynne for da er gjerne oljen seigere.. På trabatsakuten.nu ble noen anbefalt å varme oljen opp mot 40grader! Det kan jo ha en funksjon, da oljen får en bedre konsistens. Jeg prøvde Benar på dekket i vår, og det virket ikke skikkelig tørt selv etter mange dager med sol og god varme. Fikk et tips om å blande 50/50 med Ravilakk i siste strøk, og det ble kjempebra Tørket raskt og ble blankt og fint. Det er jo problemet med Benar, synes jeg, at den blir myk og seig på varme sommerdager. Det som er bra med den, er at den er fleksibel på et dekk med mye bevegelse, Har opplevd folk som har fått fotavtrykk på dekket på varme soldager . Men ellers har jeg veldig positive erfaringer med Epifanes, er jo noe hardere, men blir veldig blank og fin, og overraskene holdbar! Legger ved et bilde av gamlebåten lakkert med Epifanes! Arina Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Gabba III Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Den store fordelen med denne 50/50-blandingen av Benar og Ravilakk, er at den på en måte får de gode egenskapene fra begge. Tørker raskt slik at en unngår den klissete overflaten, virker slitesterk som en lakk, og holder seg fleksibel som en olje. Quote Link to post
Recommended Posts