Jump to content

Ubåten ved Fedje skal heves


Pelle Parafin

Recommended Posts

Det er stor uenighet om hvor midtseksjonen befinner seg. Kystverket mener nok at denne delen er pulverisert, og ligger fordelt utover blandt alle de smådelene som ligger ved de for- og akterenden.

Men det finnes også noen som mener denne har sunket som ett stykke, og at den befinner seg på et annet sted enn de to andre større delene. Utfordringen er at det også befant seg kvikksølv i denne delen - mener å huske at det var bortimot 7 tonn - og hvis man bare finner for- og akterenden ved hevingen, må jo det jo søkes etter denne delen også. Alt kvikksølv må jo opp - 7 tonn kvikksølv er ekstremt miljøfarlig.

De som støtter ideen om at midtseksjonen også befinner seg samlet et sted, baserer dette på at det visstnok er helt rette brudd på for- og akterenden mot der midtseksjonen var.

 

Uansett - når man nå har bestemt seg for å heve, vil man jo finne ut om midtseksjonen er blandt vrakrestene, eller om det må letes mer.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Interresant spørmål dette om midtseksjonen. Det er vel ikke slik at båten er blitt sprengt i fillebiter liksom.

 

En tradisjonell torpedo skyver jo vannet fra seg, båten blir "hengene" igjen på endene og får en brist, når vannet så kommer tilbake knekker den. Hvis det er en slik torpedo som var i bruk har jeg vanskelig for å tro at noe er pulerisert.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Vannvittig å bruke så mye penger på noe som, etter min mening, gir en minimal og potensielt stor negativ miljøverdi i forhold til å dekke til vraket.

 

Husker en forelesning om bunnsedimenter på universitetet. Professoren kom inn på forurensete masser i havnebasseng. Hans mening, godt faglig fundert, var at forurensete masser kun representerte et minimalt problem så lenge de fikk ligge i ro. Forurensningen er "låst inne" i mudderet og går ingen steder. Problemet er med andre ord avgrenset til et lite, kontrollerbart område. Problemet oppstår når velmenende, eller stemmekåte alt etter som, politikere skal "rydde opp". Massene blir da hvirvlet opp og forurensningen spredt ut over et mye større område.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

ja prisen synes veldig høy, men såvidt jeg husker var det var jo det desidert dyreste anbudet som ble valgt. Vi måtte jo til utlandet for å finne noen som kunne heve den....vi har jo aldri hevet noe som helst vi i dette landet.... :wink:

han eidekaren hadde vel et anbud som lå godt under.....for å si det mildt...

 

Det med bunnsedimentene kan nok stemme inne på vågen hvor det er rimelig stille, men langs kysten går strømmen på nord med 1,5-2,5 knop....Så her er muligheten stor for at det kan bli en forflytning..ingen vet heller når det går hull på beholderne de er lagret i...

var litt artig å lese i BT personell med erfaring fra kvikksølv etc. som stilte store spørsmål med hva som kunne skje under betongen hvis alt det ble støpt inn....ble bare dysset ned med noe gpp...

 

Man kan jo undres på om alt som nå er brukt av tid på forundersøkelser etc. etc er helt bevisst for å få politikerne til å snu i saken.....for summen stiger jo for hver gang saken er i media...

Tilslutt er det vel noen som steiler!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at dette er en stor jobb som sikkert krever mye spesialutstyr, mye folk osv. Lett er det heller ikke, 150m nede er ganske dypt. Og etter hva jeg har lest var ikke det valgte tilbudet det billigste i bunken.

Likevel, kan noen forklare meg hvordan i all verden det kan koste en så avsindig høy sum???

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

nei aner ikke hvorfor det blir så dyrt, men det er nå med alt som skjer rundt oss...

Dette bygget i oslo (bjørvika)som fiffen skal nyte sine kanapeer i...var snakk om mye der og.... fotball EM var vel snakk om en søknad på nesten 6milliarder i tilskudd....(ble avslaått)

så alt koster visst skjorten for tiden....

Men hvis jeg måtte velge ville jeg heller brukt penger på kvikksølvet enn de to nevnte... :lol: men ville nok heller ha valgt et norskt firma, da de hører til her i landet...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...

Det med bunnsedimentene kan nok stemme inne på vågen hvor det er rimelig stille, men langs kysten går strømmen på nord med 1,5-2,5 knop....Så her er muligheten stor for at det kan bli en forflytning..ingen vet heller når det går hull på beholderne de er lagret i...

var litt artig å lese i BT personell med erfaring fra kvikksølv etc. som stilte store spørsmål med hva som kunne skje under betongen hvis alt det ble støpt inn....ble bare dysset ned med noe gpp...

 

Man kan jo undres på om alt som nå er brukt av tid på forundersøkelser etc. etc er helt bevisst for å få politikerne til å snu i saken.....for summen stiger jo for hver gang saken er i media...

Tilslutt er det vel noen som steiler!!!

 

1,5 - 2 knops strøm må du ut i Norskerenna for å finne (den norske kyststrømmen). Strømmen er langt i fra så kraftig utenfor Fedje.

 

Å støpe det hele inn i betong er vel det dårligste alternativet, siden betong som kjent før eller siden sprekker opp. Det som er foreslått er vel å legge et tykt lag med sand, og så stein over som holder det hele på plass.

 

Inne i denne fyllingen vil vanntransporten være tilnærmet lik null. I motsetning til et landdeponi, hvor det alltid er fare for at regnvann vil vaske ut forurensningen og spre den til omgivelsene, så vil ikke forurensningen inne i en slik fylling på havbunnen kunne gå noe sted, siden den er omgitt av et statisk vanntrykk. I rapporten som omhandlet dette alternativet ble det vel beregnet at kvikksølvet ville bruke 3000 år på å vandre ut gjennom fyllingen (molekyler spretter jo som kjent litt her og der og lever sitt eget liv, så uansett hvor godt man tetter så vil det alltid være noen molekyler som klarer å finne veien ut, hvis vi bare gir de nok tid). Fyllingen vil da, etter 3000 år, begynne å lekke en kvikksølvmengde som er lavere enn den mengden som allerede finnes naturlig i sjøvann.

 

På den annen side så vil en heveoperasjon medføre en betydelig risiko for at noe går galt, og kvikksølvet dermed spres ut over et mye større område:

- Operasjonen med å få løftesylinderen under vraket vil nødvendigvis føre til opphvirvling av sedimentene, og dermed spredning av kvikksølv.

- Hvis det ligger intakte kvikksølvflasker under vraket så kan disse bli ødelagt av løfteredskapen og kvikksølvet dermed renne ut på havbunnen.

- Selve løfteoperajonen vil nødvendigvis føre til gjennomnstrømming av sjøvann i og rundt sylinderen, og dermed utvasking av kvikksølv. Ikke minst vil det kunne bli en betydelig utvasking av kvikksølv når vraket bryter vannflaten og vannet begynner å renne ut av vraket. Det vil være umulig å få kontroll på det kvikksølvet som da evt. lekker ut.

- Hvis noe går galt under løftet og vraket går til bunns igjen så kan dette også medføre en ukontrollert spredning av kvikksølv.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Ja kan godt være at i akkurat det området er mindre strøm, siden jeg ikke har lagt eksakt rett over vraket. Min erfaring med kyststrømmen baserer seg på ca. 20 års sportsdykking på vestsiden av kysten fra Austevoll til Øygarden. 30 års tid med båt i dette området....De siste 25 årene har jeg regelmessig vært ute med båter i deler av angitte område såfremt det ikke var over sterk kuling....

Sjekket med et strømkart i går og da lå strømmen på vestsiden av Øygarden på ca. 1,3knop. En god bekjent som drev som fisker bl.a. i området ved Fedje sier og at strømmen kunne være opp i 1,5-2 knop på vestsiden. Det er og angitt i rapporten fra NIVA at det er en betydelig strøm ved vraket.

 

Uansett hvilke løsning man velger blir det stilt spørsmål ved løsninger... Det er sunt det... I dette tilfelle er det brukt mange millioner og hardt skyts for å kvalitetssejekke løsningen som politikerne bestemte seg for.

Løsningen til Kystverket har ikke vært i nærheten å få kjørt seg på samme måte, der og vil man kunne stille en god krititske spørsmål. Som du sikkert så gikk diskusjonen høylytt i både BA og BT før avgjørelsen skulle taes.

Ble for eksempel nevnt at de andre vrakene man viser til hvor det er fylt over med suksess er i mer eller mindre skjermete områder på grunt vann som kan regelemessig sjekkes.

2Nm vest av Fedje kan vel ikke sies å være i et slikt område.

 

Det kan virke mer som å dekke til er for å få det vekk fra overflaten, ala ute av syne ute av sinn.... :cool: Muligheten er liten for å ha kontroll hva som til enhver tid skjer under vann når det er gått 10-20-50 år....

Vi har vel ikke akkurat så erfaring med akkurat den løsningen jfr. månedene etter 2 verdenskrig hvor det ble plassert en god del skipslaster med granater m giftgass ombord på skip som ble senket i havet utenfor sørlandskysten... Så ble de mer eller mindre glemt av folket..... Disse har lagt der og er sakte men sikkert i ferd med å korrodere fra hverandre.... Fiskere har fra tid til annet havnet borti deler av dette...

Jeg leser og i nevnte aviser at det stilles spørsmål ved kystverkets rolle midt oppi dette.. Bukken og havresekken har vært antydet...

 

 

Men mellom linjene så forstår de fleste idag at den skal dekkes til, det er bare å få fakturaen stor nok til at heving ikke er spiselig politisk.... er bare snakk om tid, byråkratiet er god til det.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...
Fjordgubbe skrev for 1 time siden:

At det ikkje med all verdens ekspertise skulle late seg gjere å heva ubåten nærast risikofritt er for meg uforsåeleg

Har sett en del på forskjellige bergingsoperasjoner på YouTube siste tiden. Det ligger veldig mange spenstige operasjoner der. Så at det er mulig, det tror jeg og. Men som Du Sier, dyrt. 

Søk på salvage på you tube?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...