Hansi Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Med fare for kvikksølv, bomber, granater og annen dævelskap ombord kan det være veldig greit å nøye gjennomgå alle risikomomenter og metoder før heving. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Vi har hatt ett par "Heving av båt"-tråder på BP før, og jeg mener dette burde være en grei jobb hvis vi tar det på dugnad.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Sir Limmerick Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 På vanlig måte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Stiller med ei kasse pils jeg om noen andre kommer med utstyret Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 På vanlig måte? På Donald Duck måten - ping pong baller! Skal tro hvor mange som trengs? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Ping-Pong baller blir relativt flate på 150meter dyp. Det er vel kraftfór-sekker eller tomme oljefat m/luftfylling som har blir BP-metoden fremfor noen. Jeg stiller med hjemmelaget Pizza Da trenger vi bare noen som kan svømme ned og huke på sekkene, så blir det Pizza og Øl mens vi venter på at den skal komme til overflaten. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Lijanka Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Unskyld en uvitende stakkar, men hva brukte man egentlig alle disse tonnene med flytende kvikksølv til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Kvikksølvforbindelser ble brukt/brukes i tennhetten i patroner samt knallperler. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
sailor83 Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 http://www.tu.no/meninger/leserinnlegg/article198973.ece syns alle som mener den skal heves bør lese dette innlegget.. jeg mener den bør ligge og tildekkes, enda mer etter å ha lest dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 http://www.tu.no/meninger/leserinnlegg/article198973.ece syns alle som mener den skal heves bør lese dette innlegget.. jeg mener den bør ligge og tildekkes, enda mer etter å ha lest dette. Kanskje man ikke skal bruke alt men leser for god fisk? Linken din snakker om 6,5 tonn, mens det er mellom 65 og 68 tonn... Han sier også at det ikke er påvist lekkasje, men faktum er det målt lekkasje på 4 kg i året!. Det er å forvente at dette vil øke når stålflaskene ruster sund...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Hørte det skulle være mulig å bygge en "kasse" rundt hele vraket, og så fryse ned innholdet. Vrak, sjøvann, og kvikksølv, for så å heve hele "isblokken".... Høres litt fantastisk, og genialt ut:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Ikke bare ved Fedje det finnes kvikksølv. http://go.dagbladet.no/ego.cgi/dbf_henv/ht...ttform/5046896/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Hilde Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Unskyld en uvitende stakkar, men hva brukte man egentlig alle disse tonnene med flytende kvikksølv til? Hei Mener jag har lest at U 864 var på vei til Japan med dette kvikksølvet. Kvikksølv brukes sikkert til mye forskjelllig innen forsvars-/krigsindustrien også. Tyskland og Japan var jo alierte og de var jo presset på alle kanter på denne tiden. Muligheten for å få dette fram til japan med overflatefartøy var vel ganske små. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Ikke bare ved Fedje det finnes kvikksølv. Nei, også i Høyanger (som ikke er så veldig langt fra Fedje) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Jeg glemmer fort, men litt søking i Wikipedia hjelper godt på. For det første er det greit å lese noe populært om det farlige stoffet kvikksølg (Hg): http://no.wikipedia.org/wiki/Kvikks%C3%B8lv. Kvikksølvet ombord i U-864 var så vidt jeg husker beregnet på våpenproduksjon. Mer om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABU_864%C2%BB. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Djupevågen Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Her er Kystverket samleside for U-864, her kan du finne "alt" som er verd å vite : Kystverket Det stemmer det som roaldbj antyder, at båten var lastet med 65 tonn kvikksølv som skulle brukes til våpenproduksjon i Japan. Kvikksølvet var lagret i egne beholdere langs bunn av båten. Under overfarten hadde kvikksølvet ingen annen funksjon enn å være balast, men ubåten U-864 var altså en "fraktebåt" for å få kvikksølvet til Japan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 På Wkikipedia siden om U-864 står det å lese: "Midtseksjonen, hvor tårnet befinner seg (rundt 8 meter langt), er borte." Hvordan kan denne midtdelen bare bli borte?? Den kan jo uansett ikke ha havnet langt fra de to andre vrakdelene.... Teorier?? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor313 Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 nei få opp driten, om de kosta skjorta får so vær, blir for domt at 65 tonn med kvikksølv skal ligge der på bøtnen, om de e farlig eller ei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 (redigert) [...]Hvordan kan denne midtdelen bare bli borte?? Den kan jo uansett ikke ha havnet langt fra de to andre vrakdelene[...] Vil tippe det har noe med det faktum at noen skjøt torpedo(er) på den. Så midtseksjonen ligger like i nærheten, men nok ikke i særlig store deler... Redigert 2.Mars.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 En torpedo gjør voldsomme skader på en liten ubåt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Selvfølgelig ble den skutt med torpedo, men jeg har vanskelig for å tro at en eller flere torpedoer pulveriserer en 8 meter lang seksjon av båten i så små biter at den ikke blir funnet... Vrengt og forvridd, ja, men småbiter, nei... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Er det noen som vet mer om hvordan ubåten ble senket? Det er vel ikke helt vanlig at to ubåter skyter på hverandre under vann? Eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Fra: http://no.wikipedia.org/wiki/«U_864» Den 9. februar 1945 ventet den britiske ubåten HMS «Venturer»»på «U 864» utenfor Vestlandskysten og skjøt den i senk, med tap av hele mannskapet på 73 personer. Båten brakk i to deler og sank på 150 meter dyp. Dette var første kjente tilfelle hvor en neddykket ubåt har blitt senket av en annen neddykket ubåt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 track chart Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 (redigert) Man finner mye på nettet ja: 0932 Very faint (? Diesel) H.E. heard bearing 340°, it then faded. 1010 H.E. again heard, now bearing 295°, increasing and drawing North 1035 Bearing now 320°, Still nothing to be seen. 1050 O.O.W., (LT. A.T. CHALMERS, R.N.) after prolonged search over bearing sighted ‘a thin mast’. Nothing could be seen shortly after. Altered course to North to intercept H.E. 1115 Sighted periscope and prepared to attack. Target was well to northward of accepted route and was apparently proceeding on diesels (By the noise) or running some noisy machine like an air compressor – there was definitely no ‘SCHNORKEL’ in use. 1117 Target crossed to Starboard. In view of set to northward and position of target well to north of route his course might have been anything between 120° and 170 ° and in view of doubts about his speed and range as well it was thought advisable not to fire hastily but to take station on him and catch up to fire when better estimations of course and speed were possible. 1122 Periscope again sighted, one showing about eight feet and another showing about three feet. It was apparent that we were very broad on the bow and that target would have to alter course more to starboard to make good the course to FEJESEN. 1151 Periscope sighted range about 2,000 yards. We were now beginning to establish his course as about 135°, speed 3 ½ knots. and were gaining bearing on his starboard quarter. Enemy appeared to be zig-zagging about a mean course of 120° 1210 Target altering course to starboard leg of zig. Altered with full helm to 140° track to fire by asdic, D.A. 20° +1° 1212 Fired four torpedoes by asdic, in view of long firing interval and position enemy´s quarter (rendering an avoiding turn away at the sound of torpedo H.E. almost certain) fired the first torpedo at the estimated position of the stem and spread in half lengths to one half length astern. 1214 ½ Loud sharp explosion followed by breaking up noises. 1217 Fainter sharp explosion, followed by two more at 16 and 17 sec Intervals (believed to be three torpedoes striking off FEJE) In view of the regularity of these explosions it seems probable that either the first or the last torpedo hit the U-boat. 1220 Observation and distending showed that no interest was being taken by any of the fishing boats within hearing. Turned back and set course for the estimated position of the water in which the explosion took place 1240 Gathering seagulls observed on Starboard bow. 1246 Entered patch of extensive and spreading oil film which got progressively thicker as it was penetrated until the wavelets looked yellow brown as they lifted against the light. In this patch was a long cylinder, a little bigger than a torpedo, floating with fair buoyancy. This canister appeared to be made of steel and had several brackets etc. on its length; one end had a door with butterfly nuts, the other and appeared to be welded. It is thought possible that this container might have been an empty upperdeck torpedo stowage which had torn free at the explosion, this possibility and the low revolutions per knot (170 revs for 3 – 3 ½ knots) seem to indicate that the target had been a supply U-Boat. Also observed in the oil patch were many old pieces of wood and numerous dead fish of varying size – the seagulls however kept well clear of the oil, none was seen to alight for the feast. It was impossible to see below the surface for any remains at low buoyancy on account of the oil. The position in which the wreckage was found seems to indicate that the last torpedo was the one that hit. Redigert 2.Mars.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.