Jump to content

Ubåten ved Fedje skal heves


Pelle Parafin

Recommended Posts

På vanlig måte? :cool:

 

 

På Donald Duck måten - ping pong baller! Skal tro hvor mange som trengs?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ping-Pong baller blir relativt flate på 150meter dyp.

Det er vel kraftfór-sekker eller tomme oljefat m/luftfylling som har blir BP-metoden fremfor noen.

 

Jeg stiller med hjemmelaget Pizza :cool:

 

Da trenger vi bare noen som kan svømme ned og huke på sekkene, så blir det Pizza og Øl mens vi venter på at den skal komme til overflaten.

Link to post
Share on other sites

http://www.tu.no/meninger/leserinnlegg/article198973.ece

 

syns alle som mener den skal heves bør lese dette innlegget.. jeg mener den bør ligge og tildekkes, enda mer etter å ha lest dette.

Kanskje man ikke skal bruke alt men leser for god fisk? Linken din snakker om 6,5 tonn, mens det er mellom 65 og 68 tonn...

Han sier også at det ikke er påvist lekkasje, men faktum er det målt lekkasje på 4 kg i året!. Det er å forvente at dette vil øke når stålflaskene ruster sund...?

Link to post
Share on other sites

Unskyld en uvitende stakkar, men hva brukte man egentlig alle disse tonnene med flytende kvikksølv til?

Hei

Mener jag har lest at U 864 var på vei til Japan med dette kvikksølvet. Kvikksølv brukes sikkert til mye forskjelllig innen forsvars-/krigsindustrien også. Tyskland og Japan var jo alierte og de var jo presset på alle kanter på denne tiden. Muligheten for å få dette fram til japan med overflatefartøy var vel ganske små.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemmer fort, men litt søking i Wikipedia hjelper godt på.

For det første er det greit å lese noe populært om det farlige stoffet kvikksølg (Hg): http://no.wikipedia.org/wiki/Kvikks%C3%B8lv.

Kvikksølvet ombord i U-864 var så vidt jeg husker beregnet på våpenproduksjon. Mer om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABU_864%C2%BB.

Link to post
Share on other sites

Her er Kystverket samleside for U-864, her kan du finne "alt" som er verd å vite : Kystverket

 

Det stemmer det som roaldbj antyder, at båten var lastet med 65 tonn kvikksølv som skulle brukes til våpenproduksjon i Japan. Kvikksølvet var lagret i egne beholdere langs bunn av båten. Under overfarten hadde kvikksølvet ingen annen funksjon enn å være balast, men ubåten U-864 var altså en "fraktebåt" for å få kvikksølvet til Japan.

Link to post
Share on other sites

[...]Hvordan kan denne midtdelen bare bli borte?? Den kan jo uansett ikke ha havnet langt fra de to andre vrakdelene[...]

 

Vil tippe det har noe med det faktum at noen skjøt torpedo(er) på den. Så midtseksjonen ligger like i nærheten, men nok ikke i særlig store deler...

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra: http://no.wikipedia.org/wiki/«U_864»

 

Den 9. februar 1945 ventet den britiske ubåten HMS «Venturer»»på «U 864» utenfor Vestlandskysten og skjøt den i senk, med tap av hele mannskapet på 73 personer. Båten brakk i to deler og sank på 150 meter dyp. Dette var første kjente tilfelle hvor en neddykket ubåt har blitt senket av en annen neddykket ubåt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Man finner mye på nettet ja:

0932

Very faint (? Diesel) H.E. heard bearing 340°, it then faded.

1010

H.E. again heard, now bearing 295°, increasing and drawing North

1035

Bearing now 320°, Still nothing to be seen.

1050

O.O.W., (LT. A.T. CHALMERS, R.N.) after prolonged search over bearing sighted ‘a thin mast’. Nothing could be seen shortly after. Altered course to North to intercept H.E.

1115

Sighted periscope and prepared to attack. Target was well to northward of accepted route and was apparently proceeding on diesels (By the noise) or running some noisy machine like an air compressor – there was definitely no ‘SCHNORKEL’ in use.

1117

Target crossed to Starboard. In view of set to northward and position of target well to north of route his course might have been anything between 120° and 170 ° and in view of doubts about his speed and range as well it was thought advisable not to fire hastily but to take station on him and catch up to fire when better estimations of course and speed were possible.

1122

Periscope again sighted, one showing about eight feet and another showing about three feet. It was apparent that we were very broad on the bow and that target would have to alter course more to starboard to make good the course to FEJESEN.

1151

Periscope sighted range about 2,000 yards. We were now beginning to establish his course as about 135°, speed 3 ½ knots. and were gaining bearing on his starboard quarter. Enemy appeared to be zig-zagging about a mean course of 120°

1210

Target altering course to starboard leg of zig. Altered with full helm to 140° track to fire by asdic, D.A. 20° +1°

1212

Fired four torpedoes by asdic, in view of long firing interval and position enemy´s quarter (rendering an avoiding turn away at the sound of torpedo H.E. almost certain) fired the first torpedo at the estimated position of the stem and spread in half lengths to one half length astern.

1214 ½

Loud sharp explosion followed by breaking up noises.

1217

Fainter sharp explosion, followed by two more at 16 and 17 sec Intervals (believed to be three torpedoes striking off FEJE) In view of the regularity of these explosions it seems probable that either the first or the last torpedo hit the U-boat.

1220

Observation and distending showed that no interest was being taken by any of the fishing boats within hearing. Turned back and set course for the estimated position of the water in which the explosion took place

1240

Gathering seagulls observed on Starboard bow.

1246

Entered patch of extensive and spreading oil film which got progressively thicker as it was penetrated until the wavelets looked yellow brown as they lifted against the light. In this patch was a long cylinder, a little bigger than a torpedo, floating with fair buoyancy. This canister appeared to be made of steel and had several brackets etc. on its length; one end had a door with butterfly nuts, the other and appeared to be welded. It is thought possible that this container might have been an empty upperdeck torpedo stowage which had torn free at the explosion, this possibility and the low revolutions per knot (170 revs for 3 – 3 ½ knots) seem to indicate that the target had been a supply U-Boat. Also observed in the oil patch were many old pieces of wood and numerous dead fish of varying size – the seagulls however kept well clear of the oil, none was seen to alight for the feast. It was impossible to see below the surface for any remains at low buoyancy on account of the oil.

 

The position in which the wreckage was found seems to indicate that the last torpedo was the one that hit.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...