Jump to content

Sabb 2G/H - Trenger litt info


Lukas

Recommended Posts

Jeg er på leting etter en god gammel 2 syl Sabb som skal inn i et Myra 20 skrog fra 1967. Der har det sittet minst to motorer før og festene fra en gammel 3 syl Volvo Penta står igjen i dag. Jeg lurer på om jeg må skjære ut det som står igjen og støpe nytt fundament for festene til Sabben. Er det noen som husker cirka avstand mellom styrbord og babord feste på f.eks en 2G (Nå har jeg ikke funnet noe motor enda, så mer spesifik er det vel ikke noe vits å være). Senter>senter på de som står der er ca 43,5 cm.

 

Et par andre ting også mens jeg nå er i gang:

 

Har hatt FM med vridbar propell i de andre snekkene jeg har hatt og der hadde jeg ingen form for fjernstyring på gass og propell. Denne gangen skal derimot styreposisjonen inn i et styrhus. Gasswiren er jo grei, men hva er den vanlige måten å få fjernstyrt propellvridningen på. (På FM'en krevde spaken ved motoren sinn mann for å kontrollere vriding)

 

For øvrig skal jeg kvitte meg med Volvoen, så om noen er interessert så ta kontakt. Gir, aksling og propell følger med. Jeg har faktisk ikke sett den enda selv, men det skal være en 30-40 hk. Har akkurat kjøpt og får mer info snart. Selgeren har den i garasjen, men jeg tviler på at tilstanden er noe å skryte av. Har du, eller vet du om en 2 syl Sabb vil jeg gjerne høre fra deg, men jeg har desverre ikke råd til noe nyoverhalt vidunder.

 

Takker for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Sabben har to typer fjernstyring av omkastet (vridningen). Hurtigomkast som foregår via spaker, og sveivomkast (fiskeriomkast) som styres ved ratt. Dvs den ene har mindre enn 360 grader bevegelse fra fult utslag forover til akterover, den andre har flere omdreininger (4 og noe om jeg husker riktig?) Skisser og bruksanvisninger på begge mener jeg ligger på SABB sine hjemmesider.

Vet av tidligere poster at det ikke er lett å få fatt i omkast til disse motorene. Hvilket du trenger avhenger av motoren du får fatt i. Forsøk å få fatt i en med fjernstyring av omkast intakt. Om ikke kan det by på en utfordring. Mener det ligger noen tidligere tråder om dette. Selv hadde jeg liggende et hurtigomkast som jeg solgte for en tid siden som en del av kjelleryddingen. Mitt intrykk er at det er fiskeriomkast som er vanskeligst å få fatt på.

Oso

Link to post
Share on other sites

Det der er nok saker ja, men... nå har jeg plutselig begynt å tvile på om denne klumpen er det idèelle valget for skroget den skal i. Vet ikke om dere kjenner til båten jeg nevnte over (Myra 20), men er dette overkill mon tro? Hadde jeg klart meg med en 1 syl 10 hk G modell, eller sagt på en annen måte, er det noen åpenbare fordeler ved å velge 2G fremfor en G i dette skroget?

 

Jeg har kort sagt ikke bestemt meg for hva jeg skal velge av motor. Lurer på om den blir for svær og tung. Noen sier "Det du trenger vettu, det er en liten lett motor som går stille og pent med gir og revers, men da tenker jeg at da forsvinner jo all sjarm. Jeg elsker lyden av en Sabb som går på laaaaavt turtall. Men så tenker jeg også... hadde det ikke vært godt å slippe vibrasjonene og lydnivået, men jeg tror det må bli en Sabb.

 

En annen ting jeg har lurt på er hvorfor det ikke går an å bruke en fleksibel kobling mellom flens og aksling som tillater mer enn 2 graders forskjell mellom aksling og motor (sleipner lager en på 2). Når jeg nå en gang må støpe nytt fundament for motorfester kunne jeg tenkt meg å flytte motoren noen cm bakover for å få jevnet ut vekten på et overbygg langt fremme i skroget uten å måtte ty til balast i akterskipet.

Link to post
Share on other sites

Nå sitter vel trust-kreftene i stevnlageret for SABB sine løsninger, og således skulle kreftene på flensen være beskjedne. Likevel må koblingen tåle bevegelsen og kreftene som skal til for å håndtere omkastet. Tror likevel ikke dette skulle være problem dersom koblingen er dimensjonert for å ta opp kreftene i en "vanlig" installasjon hvor trust-kreftene blir tatt opp av motoren. Må skynde meg å føye til at dette er ren synsing. Vet at du helt sikkert får alle de rådene du trenger om du tar en prat med noen av de erfarne gutta hos SABB'en i Bergen.

Oso

Link to post
Share on other sites

Hei Lukas!

Jeg har en Myra 22 med en sabb 2H. Denne motoren er jeg veldig fornøyd med (bortsett fra at den er sjøvannskjølt), og jeg synes den passer båten veldig bra. Den gir den riktige snekkelyden på lave turtall, samtidig som den har nok krefter på høyere turtall.

Jeg kom over en 2G en gang og spurte hvordan det ville være å bytte ut denne med 2H'en min, om jeg ville merke de ekstra 4 hk'ene. Svaret jeg fikk da var at det ville jeg sannsynligvis ikke fordi 2G'en veier 200kg mer enn 2H'en.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

Aha. Man lærer noe nytt hver dag. Jeg fikk nemlig tilbud om en 2G i går etter å satt inn en annonse i lokalavisa. Jeg hadde ikke gjort min research og antok at denne var like "lett" som en 2H, men fikk meg en liten overraskelse da han sa at motor og aksling/propell nok tilsammen veide bortimot 450 kg.

 

Da begynner en 2H å høres ut som et svært godt alternativ for meg. Er det ellers noen andre markante forskjeller mellom 2G og 2H hvis man ser bort fra de 4 hk i effekt?

 

Og Arnie, hvordan ser fundamentet for motorfestene ut i din Myra? Er det bare to stokker på hver side av kjølen som er støpt paralelt inn rett på bunnen av skroget ditt? (ser av 2H brosjyren at fremre og aktre par av labber ser ut til å ha samme avstand fra hverandre i bredden)

 

Med tanke på det å flytte motoren akterover ute å overstige vinkelbegrensnigene på motor er kanskje DETTE noe man kan vurdere hvis det lar seg kombinere med saabs omkast. Det står at den tåler 6 grader ved 1200 rpm og det tilsvarer vel full fart på en 2H og girredusksjon på 2:1. Skal man tro det de skriver blir thrustkreftene fra propellen fortsatt påført motoren i riktig akse. Eventuelt kan man kanskje bruke noe slikt (se 3. fra toppen AGM) for å slippe at motorfestene må være stive nok til å ta opp disse kreftene.

 

Jeg høres anageligvis litt paranoid ut når det kommer til dette med vibrsasjoner, men det er kanskje ikke så problematisk som jeg gjør det til. Men men... finnes det en grei løsning som sklir rett inn uten for mye ukurante løsninger ser jeg ikke noe grunn til ikke å benytte meg av det hvis det minsker problemet.

Link to post
Share on other sites

Er det bare to stokker på hver side av kjølen som er støpt paralelt inn rett på bunnen av skroget ditt?

Det stemmer det ja. To stålbjelker støpt inn i bunnen av skroget parallelt med hverandre.

 

2H har veivhus og topp i aluminium, men blokka er i støpejern. At det er mye trøbbel med dem er vel å ta litt hardt i vil jeg tro, men det som kan være et problem er at kjølevannskanalene blir tettet igjen av rust og saltavleiringer, slik at motoren blir for varm og sprekker i toppen.

Men dette er bare ting jeg har lest andre steder, jeg er absolutt ingen ekspert :wflag:

 

Hvis du derimot finner en ferskvannskjølt 2H tror jeg ikke du har mye å bekymre deg for!!

 

Er det mer du lurer på om Sabb Diesel kan du jo ta en titt på denne tråden.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

Har en 2H i båten jeg har nå, ei 24' tresnekke. Det er nok motor til den båten, men kunne nok tenkt meg en 2G da det er noe mer krefter i denne. Båten ville nok ikke gå fortere, men det er da kjekt med litt mer krefter ved maøvrering. 2G har endel større propell.

Ellers så er jeg veldig fornøyd med 2H-motoren. Lettstartet også i kaldt vær da den har gløding. Vil tro at en 2H vil være tilstrekkelig i Myran din.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ønsker å montere en Sabb med vripropeller er det vesentlig at motor og propellaksel er montert og rettet opp uten vinkelavvik, dette på grunn av at propellakselen også fungerer som trekkstang og har en vandring på 24mm i lengderetningen. Med et vinkelavvik på 6 grader betyr dette at akselsenteret vil vandre 2,5 mm vertikalt fra forover til akterover, noe som vil medføre at akselen vil bende i pakkboksen.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Må ikkje blande inn omkast i denne diskusjonen, da omkast er å endre dreierettning på motor. Når ein vrir propellvingene, -reverserer man.

 

Oooops! Skrivefeil. Skal selvsagt være omstyring ikke omkast! Har en gammel SABB 5-9 semidisel, og burde slippe å gå i fellen med å blande omkast og omstyring.

 

Har opplevd en del av "gamlekara" som heller kastet om enn å sveive omstyringen. Like enkelt og mindre slitasje!

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...