Jump to content

Volvo penta md11c, går varm og det blir trykk i kjølvannstanken


glalaksen

Recommended Posts

Hei har fått tilbud om en båt med en volvo penta md11c 23 hk diesel, mest sannsynlig fra begynnelsen av 80 tallet. Motoren var orginalt sjøvannskjølt, men ombygd for mange år siden.

 

Problemet er at motoren går varm etter 10-15 minutter og så blir det overtrykk i tanken for kjølevannet.

 

Selger mener at det kan være topppakningen eventuelt en topp som er røket og dette er enkelt og billig å få fikset.

 

Jeg har lite greie på slikt og lurer på om dere har noen synspunkter på dette?

 

Kan det være noe annet galt?

 

Hvordan er disse motorene driftsmessig?

 

Hva vil en reperasjon koste? sånn grovt anslagsvis

 

Båten står et stykke unna. og llurer på å plukke den ut, få den fikset for så å montere den i igjen og gå båten hjem. Høres det ut som en grei løsning. Står i ei snekke og kan løftes rett ut uten noe problem.

Link to post

Om toppakningen er røket vil det gi disse symptomene. Det kan også da gi vann i oljen, noe som merkes på grå melkeaktig konsistens og "gugge" på peilepinnen. Alternativt kan jo også en av toppene være hull i. Mener disse koster noen tusenlapper. Om dette er tilfelle, indikerer dette noe om tilstanden på motoren, og du må være forberedt på at andre deler kan ryke også. (Eksosbend, manifold/kjølekappe etc).

Det er ikke bare bare å ferskvannskjøle en motor som tidligere var saltvannskjølt. I denne ombyggingenn ligger en økning av driftstemperaturen med rundt 20grader, noe som kan gi vei i vellinga for påbegynte tæringer og lekkasjer.

 

Imidlertid er jeg helt enig med selger at bytte av både topp og toppakning er enkel jobb. Toppakningen(e) koster noen hundrelapper, men jobben er rask og enkel. Så enkel at jeg ville forlangt at selger utførte denne før du kjøpte. Han har ingenting å tape på dette dersom det virkelig er en defekt pakning, bare alt å vinne på at han kan forlange en pris for en motor i god stand. Med feilen bør båten bli vesentlig billigere, elventuelt må det skriftlig avtales kompensasjon om feilen skyldes mer alvorlige ting enn pakningen. Om pakningen skiftes ville jeg dessuten forlangt å få se hvordan ventilseter, kjølekanaler og eksosport ser ut. Dette sier mye om motorens slitasje og tilstand.

 

Lykke til med kjøpet

Oso

Link to post

Motoren lå på 80 grader de første 10-15 minuttene før den begynte å tulle for dem.

 

Ombyggingen er gjort for 15-20 år siden slik jeg forsto det. De sa ikke noe om vann i oljen, men det skal jeg spørre om.

 

Nåværende eiere kjøpte båten i sommer og da hadde den ligget ute uten å være brukt de siste fem år. Kan dette ha noe å si?

 

Hva vil det koste å ta en full overhaling av en slik motor? Eventuelt hva koster en tilsvarende motor i god stand/ferdig overhalt?

Redigert av glalaksen (see edit history)
Link to post

Hei

 

Er det slik at motoren blir driftsvarm ca 80 grader, ligger stabilt der 10 minutter før temperaturen stiger ytterligere?

 

Hvis det lekker kompresjon ut i kjølevannet vil det naturligvis gi trykkøkning, men ikke temperaturstigning.

 

Ville i første omgang sett på kjølesystemet, både sjø og ferskvannsdel.

Er dette en ettermonter Martek kjøler med elektrisk sirkulasjonspumpe?

Eventuelt hvilken sirkulasjonspumpe er det?

 

Hva med tilstand på impeller for sjøvannskjølingen?

Kommer det rikelig med sjøvann i eksosen?

 

Ellers er det riktig som det blir nevnt at ved ferskvannskjøing øker driftstemperaturen.

Men det er vanligvis bare til det bedre for motoren.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Jeg går ut fra du ikke betaler, eller betaler svært lite for denne motoren. Jeg ville ha tatt av toppene og sjekke disse. Dersom en topp er defekt kan du kanskje få tak i en gratis delemotor -- det er produsert en mengde MD11 og mange er skiftet ut. Når du først har oppe toppene vil jeg ha vurdet å skifte støtstenger til ventilene, disse har lett for å bøye seg over tid. Deretter justere ventilene. Skifter du topp-pakning så husk for all del å ettertrekke toppebolten (m/foreskrevet moment) etter noen timers kjøring. Generelt er dette en jobb for en med noe motorkunnskaper. Tenk gjerne over om det er jobb for deg eller om du kan få noen med deg. Motoren er for øvrig ikke verd å spandre verkstedkostnader på. Lykke til

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Motoren starter lett og går fint de første 10-15 minuttene for så å øke temperaturen.

 

De har skiftet impellere og termostat da de også trodde det var kjølesystemet først.

 

Noen har fortalt selger at hvis det er pakning eller topp som er gåen og gir trykk i kjølevannet så blir det luft i systemet som igjen gjør at vannet slutter å sirkulere. Dette høres logisk ut i mine ører hva mener dere?

 

Har ikke anelse om hvilken pumpe som står i, men skriver det ned og skal høre med eier.

 

Vet heller ikke noe om det er mye eller lite sjøvann i eksosen, båten står på land nå.

 

Tror jeg skal få båt og motor rimelig, men hvis hele motoren må byttes blir handelen straks dårligere. Hva vil det koste for en ny motor i samme størrelse, eventuelt ferdig montert?

Redigert av glalaksen (see edit history)
Link to post

Her er en link til martec som er mye benyttet på md 11.Kan godt være toppakning,men det kan også være rust i ferskvannsiden.Spør selger om kjølevæsken er skiftet via avtappningspluggene på hver sylinderblokk.Jeg opplevde at det stod nærmest en tykk saus av rustvann i bunn av hvert kjølekammer når pluggene ble skrudd ut.Det samme gjaldt t-røret hvor kjølevæsken går inn i motoren fra den elektriske pumpa.Tror pumpa er ei Johnsonpumpe.Tror at mange som bytter kjølevæske på disse benytter seg av pumpa til å pumpe ut med.Det er feil,for da kommer ikke bunnslammet i kjølekappene med.Slam kan det bli en del av siden den har gått med sjøvannskjøling før,og da er kanskje halve kjølekappene fulle av grums som stenger for kjøling.Viktig:Beholderen for kjølevæske skal ikke være mer enn 2/3 full.Er den full blir den varm,og væsken kommer ut.Det er også enkelt å sjekke om kjøleren lekker mellom ferskvann og sjøvannsiden.For å sjekke om el-pumpa virker bra er det bare å skru ut tempgiveren,slå på tenning,og væsken skal strømme ut der giveren står.Husk at batteriet må være oppladet,hvis den ligger på land nå.Altså,mye å ta tak i før man går løs på topper,men det kan jo hende selger allerde har sjekka dette som er nevnt.Forøvrig har vel md 17 samme topper,sylindere,stempel som md 11.Lykke til. :smiley:

Link to post
  • 4 år senere...

snakket med en kar som akkurat har overhalt en slik motor og jeg har en slik med nesten samme problem fikk beskjed om og kjøre salt syre gjennom det kjøle dingsen helt oppe til høyre i motoren. for den var pota tett :thumbsup:

- Hvorfor står svenske fyrtårn opp ned?
- For at ubåtene også skal finne veien.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...