Bitteliten Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Hadde det värt gode alternativer til VP på drev og nå også IPS tidligere tror jeg valget hadde värt mer nyansert og interessant. VP har desverre hatt en monopol lignende posisjon i mange år. Det blir interessant nå som Yanmar kommer med drev og Zeuss og Cummins kommer med Zeuss ogsås Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Kommer ikke nærmere 350 hk enn denne jeg da. se her : http://marine.cummins.com/attachments/publ...9153_BC9156.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Hvis det er 290 Yanmar de har prøvekjørt, så bør de vel kunne fortelle om dette er nok til den båten? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Har 6 LP motoren med Bravo II drev på 33 fot båt som er ca. 5 tonn. Ingen problem å få den opp i plan da, men det er jo ikke en Riviera. Kommer greit opp i toppfart på ca 28 knop. (hadde forøvrig 30 knop på prøvetur) Motor/drev er nå snart 6 år og fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 31.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2009 Jeg fandt denne test http://www.flippermarin.se/UserFiles/Inter...nta_cummins.pdf Den sammenligner en Aquador 32 C med fast aksel og henholdsvis en D6 og en Yanmar 6LY. Jeg synes at det var interessant at begge motorer giver samme topfart - men at D6'eren har en markant mindre brændstof-forbrug. Ved 24 knob bruger Yanmar-maskinen 2,6 l/nm mens Volvoen bruger 2,2 l/nm. Med Yanmaren tager det 25 sekunder fra 0-25 knob og med Volvoen tager det 15,4 sekunder! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Tusen takk for mange gode innspill og argumenter for og imot Yanmar LP/Volvo D4/CMD. Når det gjelder å få båten i plan så er det vel her dreiemomentet blir viktig. Hvis vi ser nærmere på dreiemomentet på D4-300, D6-330 og LP-290 så får man følgende tall: rpm Nm-D4 Nm-D6 Nm-LP 1600 610 670 420 1800 640 740 510 2000 675 810 610 2200 680 810 690 2400 700 810 740 2600 700 800 740 Så er jo spørsmålet, hva er tilstrekkelig? Jeg ønsker ikke en motorløsning der jeg blir sittende å presse motoren for å få båten i plan med normal ferielast. Skal konferere litt med Trond Huseklepp om saken. Redigert 1.Februar.2009 av Sveinhj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Gjør det. Det er noe dritt hvis man motoriserer i snaueste laget, slik at båten må presses i plan. Mangler selv litt punsj når det er "solide" gjester ombord. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Gidder ikke å diskutere på det nivået. Det får du gjøre i Trøbbel med D serien tråden. Jeg hadde håpet på et noe mer saklig nivå - men det er visst for mye å forvente. Kall gjerne hva jeg gjør nå også lavmål, men å vurdere D-serie er jo den sikkre "Russiske rulett". Man er da ikke inovatør på en usikker løsning, det har andre vært før en. Det må forøvrig være høyest relevant til saken at Volvo har ett problem med disse konstruksjonene. Hva med Yanmar sitt nye drev, jo det er jo muligheter for problemer fordi det er nytt, men ingen indikasjoner på det enda, i motsettning til D-serie. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BårdK Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Jeg er også en av skeptikerne når det gjelder D4 og D6. Men når det gjelder ny motor hadde jeg brydd meg mindre om mulig injektorproblematikk og mer om andre egenskaper som disse motorene jo skårer ganske høyt på. Tanken er at dersom ikke VP løser dette i løpet av 5 år kan det nesten være det samme. Men båt med fire år gammel D-motor ville jeg aldri ha valgt før VP kommer med en utvidet garanti angående denne problematikken. Når det gjelder det å kunne skru selv er jeg allikevel så grønn at jeg kunne valgt grønn motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.