Jump to content

D4/300-DPH eller Yanmar LP290-ZT350?

Sveinhj

Recommended Posts

Jeg skal igang med en Riviera 925 halvfabrikat i planende utgave og trenger råd når det gjelder valg av motor. Jeg ønsker å marsje lett på 22-24 knop ferielastet med 2 personer. Valget står mellom Yanmar 6LP med det nye ZT350-drevet og Volvo D4-300/DPH, begge med ca 290 akselhk. Yanmar, basert på Toyotas (Landcruiser) 4,2l, har lavere vekt (-150kg), velprøvd, noe større motorvolum og 6 syl. Volvo har kompressor, common rail, 4 syl (3,7 l), litt lavere dreiemoment (650), men noe flatere dreiemomentkurve pga kompressoren. Volvo har etter hva jeg kan finne ut bedre driftsøkonomi. Jeg vurderer også D6/330 (317 ahk), men den er 140kg tyngre enn D4-300 så fartsforskjellen tror jeg blir relativt liten. Det er også en betydelig prisforskjell mellom D4 og D6. Dette er ikke forsøk på noen ny D-diskusjon, men jeg er ute etter veiledning og gode argumenter for valg mellom disse 2 motorene (og drevene). Pris er omtrent den samme. Jeg har samme spørsmålet liggende ute på en annen tråd, men er ikke fornøyd med svarene ennå. Håper derfor på flere gode råd! :fishing:

Edited by Sveinhj (see edit history)

Synes vekten, og høyere litervolum, taler for Yanmar. Hvorfor kjøpe en motor med uløste problemer, når det finnes glimrende alternativ. Uten kompressor,er også en komponent mindre å serve. Videre krever all elektronikk høy kompetanse, og utstyr ved evt feilsøking, som jeg tipper vil øke service budsjettet betraktelig. Lite man kan gjøre selv med vanlig kompetanse, pluss at "sorte bokser" gjerne koster litt å bytte. Når det gjelder mariniseringsutstyr, er min oppfatning at Yanmar har bedre kvalitet og løsninger på sine komponenter. Et annet sikkerhetsmoment, er at Yanmar ikke er avhengig av strøm når den er igang. Antar at D4 er noe raskere opp av vannet og kanskje går roligere, men hvis det ikke er avgjørende, synes jeg Yanmar er et soleklart valg.

Drev har jeg null greie på.

:smiley:

Du skriver at du skal ha planende båt. Holder det med så liten motor da? Jeg er redd for at det vil bli ganske snaut med bare 290 hester når du skal ha båten ut av vannet. Båten veier ca 4,5 tonn. Ferielastet vil jeg tro at den veier 5,5 tonn med fulle tanker. Da tror jeg egentlig at du bør gå en klasse opp og se på feks D6 350. Den har kompressor - hvilket ikke D6 330 har. Du vil merke stor forskjell på det i en planende båt.

Hadde det vært halvplaner hadde det nok holdt med under 300 hester på Rivieraen.

Greit som Gullfisk skriver at Yanmaren er mer utprøvd. Men drevet til Yanmar er ikke det. Jeg ville nok tenkt litt på det. DPH drevet til VP har vist seg å være solide greier.

Huseklepp skriver selv

•Planende skrog for hekkaggregat.

Motoralternativer: 1xVolvo Penta D6-330, 317 hk

1xVolvo Penta D6-370, 355 hk

Jeg tenker ikke så mye på antall hk og toppfart (det er hk'ene som gir toppfarten). Det er dreimomentet og dreimomentkurven som er viktig på en planende båt. Mye viktigere enn på en halvplaner ettersom det kreves mye kraft å løfte båten opp i plan.

Velger du D6 får du mindre støy enn på D4. D4 har en litt hard gange. Det kan løses med god lydisolasjon.

Har du tenkt på 2xD3 190 i stedet? Mindre vekt, mindre støy. Mye bedre manøvrering - bedre sikkerhet

Edited by Bitteliten (see edit history)

Et fornuftig innlegg fra Gullfisk som også oppsummerer mine synspunkter! Dersom valget mitt stod mellom disse to motorene, hadde jeg uten tvil valgt den fra Yanmar. Men det er selvsagt et lite ankepunkt, og det er at drevet fra Yanmar er ganske nytt på markedet. Men kanskje har Yanmar testet det ut skikkelig før masseproduksjon?

Jeg har lest litt på utenlandske båtforum om at det har vært lekkasjeproblemer på hydraulikkslangene til enkelte drev og tæringsproblemer på slike drev levert til Volvo Penta D4 og D6. Og i tillegg til injektorproblemer med D4 og D6, har jeg også lest om utette sjøvannsfilter som har tatt knekken på dynamo og starter, og som har gitt begynnende korrosjonsproblemer. Lekke endelokk på olje- og ladeluftkjøler har det også stått om, men jeg vet ikke hvor utbredt dette er. Dessuten har noen motorer måttet bytte elektronisk "hjerne". Men smaken er som baken.

Men drevet til Yanmar er ikke det.

Jeg tror neppe Yanmar hadde sluppet ut noe som helst på markedet uten at det er kvalitetssikret i alle ender.

Dessuten bygger teknikken på hydraulisk drevteknologi som allerede har vært på markedet i mange år med meget gode skussmål både for ytelse, driftsikkerhet og varighet.

Som siste punkt: Det lille jeg har hatt med Yanmar Norge å gjøre har overbevist stort i forhold til mine "grønne" båteierperioder.

Jeg er ikke i tvil om at Yanmar ville stille opp med alle nødvendige ressurser og romslig garanti- og serviceinnstilling for å bygge opp om tilliten til sitt nye drev.

Edited by Phoebe (see edit history)
Alle båtprodusenter jeg har snakket med har frarådet meg fra å sette inn nye motorløsninger det første året de er på markedet.

Nå har Volvo Penta D4 og D6 vært på markedet siden 2003, men havari- og injektorproblematikken er såvidt meg bekjent ennå ikke løst. Og D3 som har vært produsert siden 2004, ble først oppgradert i 2008 etter å ha vært belastet med en mengde feil og problemer. Så med Volvo Penta kan man være innovatør med reklamasjoner i mange år. :wink:

Når du tenker på D4-300 eller Yanmar 290 ligger du i nedre sjikt av hva som anbefales på Huseklepp sine hjemmesider.

Hvorfor det?

På planende båter har dreiemomentet i lavere turtall mye å si, Bitteliten har et poeng her.

Alle båtprodusenter jeg har snakket med har frarådet meg fra å sette inn nye motorløsninger det første året de er på markedet. Er ikke noe vits å være innovatør på reklamasjoner :wink:

Er det noe som Bitteliten ikke har forstått, eller har sympatien med VP tatt hånd over fornuften. :confused:

Skal Yanmar vinne marked på drevsiden må de levere gode varer og det er ingen grunn til å tro at de gjør noe annet.

. Så med Volvo Penta kan man være innovatør med reklamasjoner i mange år. :wink:

Gidder ikke å diskutere på det nivået. Det får du gjøre i Trøbbel med D serien tråden. Jeg hadde håpet på et noe mer saklig nivå - men det er visst for mye å forvente.

Motor - jeg referer det jeg har blitt fortalt når jeg har vurdert nye båter. At jeg har spesielle sympatier eller antipatier for VP er ikke jeg kjent med - men det er sikkert andre som vet det bedre :wink: Det er interessant at Yanmar endelig kommer med drev som gjør at konkurransen med VP blir reell. Etter min mening har ikke Yanmar med Mercruiser drev vært noe godt alternativ til VP. Selv japanske biler har sine feil. Det finnes ikke ett produkt som er lansert uten at det oppstår ting som ikke konstruktøren har tenkt på. Yanmar hadde ikke en feilfri BY motorserie da den ble lansert. Men vi har kanskje ikke hørt så mye om det ettersom det ikke er solgt så mange av den. Men volumet tar seg sikkert opp på BMW/Yanmar motorene nå som Yanmar har fått egne drev.

Du skriver at du skal ha planende båt. Holder det med så liten motor da? Jeg er redd for at det vil bli ganske snaut med bare 290 hester når du skal ha båten ut av vannet.

Huseklepp har ikke prøvd D4-300, men har god tro på at det vil bli bra. De antyder 30kn på max og 24-25 marsj. Kompressoren vil hjelpe godt på i forhold til å få båten ut av vannet. D6-350/370 hadde selvfølgelig vært bedre, men da blir prisen en helt annen. Og så er det det med vekten da. 2xD3-190 har jeg sjekket litt på, men blir dyrere, både i innkjøp og drift. Selvfølgelig er det fordeler med 2 motorer da. Deler også tvilen som noen av dere har om å være prøvekanin på et helt nytt drev selv om jeg har god tro på at Yanmar følger opp.

Alle båtprodusenter jeg har snakket med har frarådet meg fra å sette inn nye motorløsninger det første året de er på markedet.

:lol::lol::lol:

Gidder ikke å diskutere på det nivået.

Skulle nesten tro det var Bavaria du har.

Gullfisk oppsumerer mye av det samme jeg mener.

Hadde det ikke vært for D-problemene ville D4 og D6 blitt et godt valg. Nydelige motorer å kjøre med... -Lavt forbruk, lite støy, GTI følelse på de med kompressor som nærmest kaster båten i plan.

Ulempene er masse elektronikk og D-problematikken.

Jeg har ikke noe problem med å skjønne at folk som kjøper ny båt og selger igjen etter et par-tre år kjøper D-motor. Da rissikerer du ikke noe økonomisk siden du har full backup fra båtprodusenten og VP.

For de som skal eie båten lenge eller kjøpe båt med brukt D 3-4 år eller eldre stiller det seg anerledes. Eier du en 5,2 år gammel båt med 2 x D6 DPH som ryker koster det deg over en mill i nye motorer... Et tankekors :smash:

Når det gjelder DPH drevene er ikke de helt feilfrie heller. Groe på styresylinderene ødelegger O-ringene og slipper olje ut og saltvann inn er et kjent problem. VP selger en slags belg som monteres utenpå styresylinderene som hindrer groe og løser problemet. Burde vært standard :yesnod:

Videre er det kjent at hydraulikkslangene fra skjoldet og ut til styresylindrene morkner. Sprekker de, har du null styring ila. 1 sekund. -VP har byttet endel som "føre var"

Kavitasjon på propellene har også vært et problem. Byttes også på garanti om propellene er skadefrie.

De to siste eksemplene har jeg opplevet selv på båt med under 200 timer/ 2 år. Slangen var morken og ble byttet før den sprakk.

Så... -så lenge D-problemene ikke er løst, ville jeg utvilsomt gått for Yanmar. Det nye drevet er etter det jeg har hørt en viderutvikling av Yamaha's kjente hydrauliske drev som har eksistert i 15 år. Silkemyke giringer uten klunk og smell.

Kommer ikke Yanmar også med større motorer til det nye drevet snart??

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

...var det ikke nettopp Huseklepp som hadde montert og testet Yanmar sitt drev i en båt?

Jo, det stemmer. Men på hjemmesiden til Huseklepp, som er oppdatert 18.01.2009, står det ikke noe om at Yanmar sin motor med 290 HK tilbys sammen med drev fra Yanmar. Derimot leverer Huseklepp denne motoren med fast aksling i halvplanerversjonen av Riviera 925. Jeg ser ikke bort fra at 290 HK kan bli for lite på den helplanende utgaven av denne båten.

HYSJ! Vi tester nytt drev. Yanmars nye hydrauliske drev ZT350 overbeviser etter testkjøring i Oslofjorden.

Utfordrer med nytt drev - Lav vekt og ny hydraulisk clutch skal gi Mercruiser og Volvo solid kamp om markedet.

Yanmar lanserer egne pod- og drevmodeller. Mercruiser Zevs og Volvo Penta IPS får ikke lengre kontrollere pod-markedet alene. Nå melder også Yanmar seg på i konkurransen om å levere den beste varianten av moderne, bunnmonterte drev.

Riviera 925

Du skriver at du skal ha planende båt. Holder det med så liten motor da? Jeg er redd for at det vil bli ganske snaut med bare 290 hester når du skal ha båten ut av vannet. Båten veier ca 4,5 tonn. Ferielastet vil jeg tro at den veier 5,5 tonn med fulle tanker. Da tror jeg egentlig at du bør gå en klasse opp og se på feks D6 350. Den har kompressor - hvilket ikke D6 330 har. Du vil merke stor forskjell på det i en planende båt.

En kamerat av meg har en slik båt. Den er noen år og når han kjøpte den så skulle han ha en KAD300 i båten. Han ble anbefalt å heller velge 2xKAD32 noe han gjorde. Og han er kjempefornøyd med det. KAD300 var "akkurat nok" for en slik båt. Det var nok hester til at båten (ferielastet) toppet 29-30 knop og marsjet ok i 24 knop, men dreiemomentet kunne godt vært høyere. Med 2xKAD32 har båten faktisk samme toppfart (30 knop), men en betydelig bedre aksellerasjon en med enkel KAD300.

Nå har vel både Yanmar og D4/300 betydelig høyere og bedre momentkurve enn KAD300, så de burde klare jobben godt. En D6 vil selvsagt gi enda mer kraft og styrke, men da hadde vel jeg også sett på CMD-350 dersom prisen betyr noe.

Just my 2 cents...

/Øystein

Skulle nesten tro det var Bavaria du har.

Hadde jeg hatt seilbåt er det nok fare for at jeg hadde hatt Bavaria. Det pussige med både Bavaria diskusjonen og VP diskusjonen er at meningene er sterkest blant de som ikke har allverdens erfaring med produktene selv :wink: